تجار و بازرگانان از مرز دریایی خرمشهر برای صادرات کالا استفاده کنند

تاریخ انتشار: دوشنبه 14 شهریور 1401 | 11:58 ق.ظ
تجار و بازرگانان از مرز دریایی خرمشهر برای صادرات کالا استفاده کنند ناظر گمرکات خوزستان از تجار و بازرگانان خواست برای صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق از مرز دریایی خرمشهر استفاده کنند.

بهروز قره بیگی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار با اشاره به ظرفیت محدود گمرکات عراق در پذیرش همزمان کامیون‌های تجاری و زایران ، صادرات کالا از سه مرز شلمچه، چذابه و مهران تا ۲۶ شهریور متوقف خواهد بود افزود: مرز دریایی خرمشهر به دلیل زیرساخت‌های مناسب و دسترسی بهتر به بندر بصره ، برای صادرات کالا باز است و مسوولان و تجار عراقی آمادگی برای واردات کالا از مرز دریایی خرمشهر را نیز دارند.

وی گفت: مرزهای تجاری شامل پرویزخان، سومار، شوشمی و شیخ صله نیز برای صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق فعال خواهند بود.

ناظر گمرکات خوزستان در ادامه با اشاره به اینکه صادرات کالاهای غیرنفتی به ویژه مواد غذایی و فاسدشدنی از مرزهای شلمچه و چذابه به دلیل همزمانی تردد زایران اربعین و معطلی زیاد کامیون های حامل کالا امکان پذیر نبود افزود: توقف صادرات از سه مرز تجاری کشور بنا به درخواست طرف عراقی و نبود زیرساخت های مناسب صورت گرفته است.

قره بیگی افزود: توقف صادرات کالا از مرزهای شلمچه و چذابه موقتی است و پس از اعلام آمادگی طرف عراقی و بازگشت زایران اربعین حسینی ، صادرات کالا از این مرزها از سرگرفته می‌شود.

وی ادامه داد: در اربعین سال های گذشته نیز صادرات کالا به عراق از مرزهای شلمچه و چذابه به منظور تردد روان زایران اربعین حسینی و بنا به درخواست طرف عراقی به صورت موقت و کوتاه مدت متوقف شده بود.

به گفته وی در پنج ماه نخست امسال ۲ میلیون و ۳۲۷هزار تن کالا به ارزش ۴۴۱ میلیون دلار از گمرکات خوزستان به عراق صادر شده که عمده آن واحدهای گمرکی شلمچه و چذابه بوده است

مرز چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز و شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر ۲ مرز مهم و رسمی کشور برای تردد زایران اربعین حسینی هستند.

۲۶ شهریور ۱۴۰۱بر اساس تقویم رسمی کشور مصادف با ۲۰ صفر ۱۴۴۴ شمسی قمری روز اربعین حسینی است.

عزیمت زایران اربعین حسینی به کربلای معلا در چند روز اخیر شروع شده و در چند روز مانده به اربعین به اوج خود می‌رسد.پیش بینی شده حدود ۲ میلیون زایر اربعین از پایانه های مسافری چذابه و شلمچه به کربلای معلا عزیمت کنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار