نظم مناسب مرز شلمچه نسبت به‌سال‌های گذشته/ قدردان مواکب مردمی هستیم/ مشکل اتباع خارجی در حال پیگیری است

تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 شهریور 1401 | 09:36 ق.ظ
نظم مناسب مرز شلمچه نسبت به‌سال‌های گذشته/ قدردان مواکب مردمی هستیم/ مشکل اتباع خارجی در حال پیگیری است مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور در خلال بازدید از نحوه خدمت‌رسانی و تردد زائران اربعین از پایانه شلمچه، به نظم در این پایانه و پیگیری مشکل اتباع خارجی اشاره کرد.

دکتر «سعید محمد» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور، صبح سه‌شنبه ۱۵ شهریورماه به منظور بررسی شرایط خدمت‌رسانی و تردد زائران از پایانه مرزی شلمچه به سمت عتبات عالیات در کشور عراق و شرکت در اجتماع مردمی اربعین حسینی، از طریق فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی (ره) وارد آبادان شد.

وی پس از ورود به این منطقه پس از برگزاری نشستی با مدیران سازمان منطقه آزاد اروند، در عزیمت به پایانه مرزی شلمچه، در یادمان شهدای هشت سال دفاع مقدس حاضر شد و به مقام شامخ ایشان ادای احترام کرد.

مشاور رئیس جمهور، سپس با حضور در پایانه مرزی شلمچه و محوطه دو هکتاری این گذرگاه، از مواکب خدمت‌رسان به زائران اربعین حسینی بازدید کرد و نحوه عرضه خدمات را مورد ارزیابی قرار داد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور سپس از شرایط پایانه مسافری این مرز بازدید کرد و در برخی موارد، با زائران و متولیان به گفت‌وگو نشست.

در ادامه این بازدید، دکتر «سعید محمد» به همراه مسئولان ستاد اربعین سازمان منطقه آزاد اروند، به منظور گفت‌وگو با مسئولان عراقی و بررسی شرایط تردد زائران اربعین حسینی وارد خاک عراق شد و از روند تردد زوار ایرانی بررسی لازم را به عمل آورد.

وی در ادامه بازدید از شلمچه عراق، پیرامون مسائلی همچون خدمات‌دهی به زائران و پیگیری مشکل تردد اتباع خارجی، با مسئولان مرز شلمچه این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در پایان این بازدید، میان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور به همراه مسئولان ستاد اربعین سازمان منطقه آزاد اروند، نشست مشترکی برگزار و تصمیمات لازم در خصوص تداوم بهینه خدمت رسانی به زائران اتخاذ شد.

دکتر سعید محمد در خلال بازدید از پایانه مرزی شلمچه و نحوه خدمت‌رسانی و تردد زائران، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی، اظهار داشت: امروز از مواکب و امکاناتی که در مرز ایران و در سمت کشور عراق مستقر شده بازدید داشتیم و پیرو آن نیز نشستی با طرف عراقی برگزار شد.

وی با بیان اینکه در حیطه اربعین خوشبختانه از ۳ ماه قبل ارکان دولت با یکدیگر هماهنگی‌های خوبی انجام داده‌اند، گفت: در جهت حل مسائل و مشکلات زائران تصمیمات خوبی اتخاذ شده و امروز طی بازدیدی که داشتیم، شاهد بودیم که دستگاه‌ها به خصوص سازمان منطقه آزاد اروند ‌با توجه به اینکه امسال شاهد یک مدیریت متمرکز هستیم، اقدامات خوبی نسبت به مسئولیت‌های خودشان صورت دادند که باعث شده تا مشکلات زوار به حداقل برسد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور گفت: اقدامات رفاهی بسیار خوبی در داخل ایران انجام شده، همچنین همکاران ما در منطقه آزاد اروند نسبت به زیرساخت‌های طرف عراقی نظیر آسفالت‌، ایجاد سایبان و مه پاش برای رفاه حال زائران اقدامات مؤثری صورت داده‌اند که جای تشکر و قدر دانی دارد.

محمد با بیان اینکه امسال با توجه به گرمی هوا نسبت به سال‌های گذشته وضعیت زوار بهتر و مرز روان‌تر است، ادامه داد: مشکلی که امروز شاهد آن بودیم بحث جلوگیری از تردد اتباع خارجی توسط دولت عراق است که به‌واسطه علاقه‌مندی ایشان برای تردد از مرزهای زمینی ایران و نظر به وضعیت مالی ضعیف این افراد، قصد دارند تا از مرز زمینی خارج شوند؛ اما دولت عراق بر تردد هوایی ایشان تأکید دارد، بنابراین طی تماس با وزارت خارجه و وزارت کشور، با طرف عراقی مذاکراتی صورت گرفت و این قول به ما داده شد تا به‌صورت گروهی بتوانیم زوار خارجی را هم از این مرز عبور دهیم که این امر مستلزم صدور دستور از طرف بغداد است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور خاطرنشان کرد: اگر این قولی که به ما داده شد، عملی شود تا حدود زیادی مسائل اتباع خارجی حل می‌شود، چرا که در حال حاضر در شرایط سختی دارند و ما در حال پیگیری حل این مشکل هستیم.

محمد ادامه داد: شرایط مرز شلمچه نسبت به سال‌های گذشته منظم‌تر و بهتر است، اما برخی از دستگاه‌ها که تعهد کرده بودند مواکب‌شان را راه‌اندازی کنند، متاسفانه تا به امروز این امر را تحقق بخشیده‌اند که قطعاً پیگیری خواهیم کرد، هر چند که تا پیک سفر زائران هنوز زمان باقی مانده است.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور یادآور شد: در خلال این بازدید مشاهده شد که مردم با عشق و جان و دل هزینه های بسیاری را برای زوار کرده‌اند و با نظم و ترتیب خاصی خدمت رسانی می‌کنند که مراتب تقدیر از مواکب مردمی را به‌جا می‌آوریم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار