توزیع ۲۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با گرد و غبار طی ۴ سال

تاریخ انتشار: شنبه 19 شهریور 1401 | 10:56 ق.ظ
توزیع ۲۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با گرد و غبار طی ۴ سال دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و مدیریت پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزایش گرد و غبار در ماه‌های اخیر و تفاهمنامه‌های امضا شده با کشورهای همسایه برای کنترل این پدیده، گفت: در اعلامیه اجلاس وزرای محیط زیست کشورهای منطقه موضوع سازمان‌های منطقه‌ای مطرح شد و ما در حال فراهم کردن […]

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و مدیریت پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزایش گرد و غبار در ماه‌های اخیر و تفاهمنامه‌های امضا شده با کشورهای همسایه برای کنترل این پدیده، گفت: در اعلامیه اجلاس وزرای محیط زیست کشورهای منطقه موضوع سازمان‌های منطقه‌ای مطرح شد و ما در حال فراهم کردن مقدمات راه‌اندازی آن هستیم.

علی محمد طهماسبی بیرگانی اظهارکرد: کشورهای عراق و سوریه هم به دلیل نزدیکی مناطق غبارخیز آن‌ها به ایران و هم به دلیل تکرار وقوع گرد و غبار اهمیت زیادی دارند. کشور عراق با داشتن حدود ۲۳.۸ میلیون هکتار منطقه غبارخیز – که در مقایسه با مناطق غبارخیز کشورما خیلی گسترده‌تر است – در اولویت اول فعالیت‌های مقابله با گرد و غبار قرار دارد. کشور سوریه نیز حدود ۴ میلیون هکتار منطقه غبارخیز دارد که ۹۰ درصد گرد و غبارهای با منشا خارجی در ایران از آن نشات می‌گیرد. کشورمان از اسفندماه سال ۱۴۰۰ تا تیرماه ۱۴۰۱ بسیار درگیر پدیده گرد و غبار با منشا خارجی شد که در سوریه شکل می‌گرفتند و در عراق تشدید سپس وارد ایران می‌شدند.

وی ادامه داد: طبق تفاهمنامه‌های امضا شده با عراق و سوریه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است تا برای انتقال دانش‌ و تجربه‌های کشورمان، یک تیم عملیاتی را تا پایان مهرماه به عراق سپس و در صورت فراهم بودن شرایط تیمی را به سوریه اعزام کنیم تا مناطق غبارخیز در این مناطق را شناسایی کنند و همکاری با کشورهای همسایه را به‌صورت عملیاتی آغاز کنیم.

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و مدیریت پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست در راستای همکاری با کشورهای همسایه توضیح داد: این فعالیت‌ها و مشارکت‌ها با کشورهای همسایه به آن معنا نیست که ایران تمام اقدامات لازم در کشور عراق را به منظور کاهش گرد و غبار انجام دهد. عراق وظایف خود را در این زمینه دارد و ما در صدد انتقال تجربیات خود طی شش سال گذشته هستیم.

وی افزود: قابل چشم‌پوشی نیست که عراق طی سالیان گذشته اقداماتی در خصوص کنترل گرد و غبار انجام داده اما تاکنون همکاری مشترکی با ایران نداشته است. قرار شده است اولین گام را ما برداریم و در این زمینه در حال رایزنی با برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد (UNDP) هستیم چون اعلام آمادگی کرده‌اند.

 طهماسبی بیرگانی ادامه داد: در این خصوص اعتباراتی را نیز از سفارت ژاپن برای  سال ۲۰۲۳ خواهیم گرفت که عدد و رقم خوبی است ولی به دلیل اینکه نهایی نشده، اعلام نمی‌کنم همچنین با سازمان برنامه و بودجه نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا طبق بیانیه‌ وزرای محیط زیستی در اجلاس تهران، اعتباراتی برای اقدامات مشترک با کشورهای همسایه اختصاص یابد.

وی درباره آخرین وضعیت سازمان منطقه‌ای گرد و غبار اظهار کرد: در اعلامیه اجلاس وزرای محیط زیست کشورهای منطقه در روز ۲۱ تیرماه ، این موضوع مطرح شد و ما در حال  فراهم کردن مقدمات آن هستیم. نکته قابل توجه این است که اقدامات بین‌المللی زمان‌بر است و به برگزاری جلسات نیاز دارد. ما در حال پیگیری هستیم تا طبق آن بیانیه، سازمان منطقه‌ای را ایجاد کنیم.

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و مدیریت پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دو برنامه عمل زیرمنطقه‌ای نیز تهیه شده است که ملاک کار را آن بیانیه گذاشته‌ایم و به نظر من، اقدامات خوبی در حوزه بین‌المللی و طی سال‌های اخیر انجام شده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه فعالیت‌های مرتبط با بیابان‌زایی طیف گسترده‌ای دارد،گفت: تاکنون حدود ۲.۵ میلیون هکتار اقدامات مدیریت گرد و غبار انجام داده‌ایم. همکاران در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در همه حوزه‌های مقابله با بیابان‌زایی فعالیت می‌کنند. به طور مثال اگر در منطقه‌ای افت سطح آب‌های زیرزمینی اتفاق افتد این یک نوع بیابان‌زایی است.

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و مدیریت پدیده گرد و غبار ادامه داد: اقدامات سازمان حفاظت محیط‌ زیست، فعالیت‌های تخصصی است و طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه برای گرد و غبار بین تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط توزیع و حدود ۲.۵ میلیون هکتار اقدامات اصلاحی پیشگیرانه و مقابله‌ای انجام شده است که می‌توان به جنوب شرق اهواز به عنوان نمونه بارز این فعالیت‌ها اشاره کرد.

طهماسبی بیرگانی در پایان تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون خیزش گرد و غبار اتفاق افتاد ولی در جنوب شرق اهواز- که دولت برای آن خیلی تلاش کرد – گرد و غبار زیادی نداشتیم و این مسئله گویای این است که در صورت داشتن اعتبار و برنامه‌ریزی می‌توانیم موفق شویم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار