چگونه در راهپیمایی اربعین از ابتلا به بیماری‌های تنفسی جلوگیری کنیم؟

تاریخ انتشار: شنبه 19 شهریور 1401 | 10:12 ق.ظ
چگونه در راهپیمایی اربعین از ابتلا به بیماری‌های تنفسی جلوگیری کنیم؟ سخنگوی ستاد استانی مدیریت کرونا در خوزستان با اشاره به وجود عوامل افزایش احتمال ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا در ایام پیاده‌روی اربعین، در خصوص پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها توصیه‌هایی ارائه کرد. دکتر سید محمد علوی، اظهار کرد: آنفلوآنزا یک بیماری حاد تنفسی ویروسی است که در فصل سرما شایع می‌شود. وی افزود: […]

سخنگوی ستاد استانی مدیریت کرونا در خوزستان با اشاره به وجود عوامل افزایش احتمال ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا در ایام پیاده‌روی اربعین، در خصوص پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها توصیه‌هایی ارائه کرد.

دکتر سید محمد علوی، اظهار کرد: آنفلوآنزا یک بیماری حاد تنفسی ویروسی است که در فصل سرما شایع می‌شود.

وی افزود: بعضی عوامل از جمله ضعف عمومی، خستگی، محیط‌های پرتراکم و رعایت نکردن بهداشت، فراوانی ویروس آنفلوآنزا در طول‌ ماه‌های فصل زمستان و وضع بد تغذیه، امکان ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. وجود کلیه این عوامل در ایام پیاده‌روی اربعین به خودی خود احتمال بروز و شیوع آنفلوآنزا را افزایش می‌دهد.

علائم ابتلا به آنفلوآنزا

وی با اشاره به علائم بالینی ابتلا به آنفلوآنزا در انسان گفت: علائم آنفلوآنزا مشابه سرماخوردگی اما شدیدتر است و بیشتر طول می‌کشد. این علائم شامل تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد، گلو درد، سرفه، بی‌اشتهایی، تهوع، اسهال و استفراغ، احساس کوفتگی، دردهای عضلانی و استخوانی، لرز و سردرد است.

علوی ادامه داد: علائم آنفلوآنزا معمولاً در سه چهار روز اول شدید هستند و کم‌کم رو به بهبودی می‌روند. اکثر افراد بدون هیچ مشکلی بهبود می‌یابند اما در برخی موارد، آنفلوآنزا منجر به مشکلات جدی‌تر می‌شود و می‌تواند عفونت‌های باکتریایی ایجاد کند. آنفلوآنزا می‌تواند منجر به همه‌گیری‌های خطرناک و یا حتی مرگ و میر در گروه‌های پرخطر شود.

افراد در معرض خطر آنفلوآنزا

سخنگوی ستاد استانی مدیریت کرونا در خوزستان بیان کرد: همه افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا قرار دارند اما مبتلایان به بیماری‌های مزمن مانند افراد مبتلا به دیابت، مبتلایان به بیماران قلبی، ریوی، کلیوی، بیماران سرطانی و افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، زنان باردار، کودکان زیر پنج سال و سالمندان بالای ۶۵ سال بیشتر در معرض خطر هستتند.

از چگونگی انتقال تا پیشگیری

وی عنوان کرد: مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری، ورود عوامل بیماری‌زا به ریه و استنشاق ذرات عفونی است. ذرات عفونی می‌توانند به طور مستقیم در اثر تماس و یا انتشار قطره‌های آب دهان و به طور غیرمستقیم به وسیله دست و اشیایی که به تازگی آلوده به ترشحات بینی و گلوی شخص آلوده شده است، منتقل شوند.

علوی با اشاره به راه‌های پیشگیری از آنفلوآنزا، گفت: شستن دست‌ها با آب و صابون در طول روز، پرهیز از تماس دست‌های آلوده با چشم، دهان و بینی، استفاده از ماسک در مواجهه با بیماران و افراد مبتلا، رعایت فاصله حداقل یک متری از این بیماران، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه با دستمال و یا قسمت بالای آستین، پرهیز از روبوسی، دست‌دادن و در آغوش گرفتن افراد دارای علاوم بیماری تنفسی از را های پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا هستند.

سخنگوی ستاد استانی مدیریت کرونا در خوزستان بیان کرد: در صورت بروز علائم شبیه ابتلا به آنفلوآنزا باید ضمن رعایت اصول حفاظت فردی یعنی استفاده از دستمال یا ماسک، موضوع  به مأموران بهداشتی اطلاع داده شود.

وی افزود: در صورت ابتلا به آنفلوآنزا و بروز علائم سرماخوردگی باید استفاده از ماسک برای پوشش روی دهان و بینی، گرفتن دستمال جلوی بینی و دهان حین عطسه و سرفه و سپس انداختن دستمال استفاده در را داخل کیسه پلاستیکی و بستن کیسه و انداختن آن در سطل زباله را مد نظر قرار داد. در روزهای اول ابتلا به بیماری، بیشتر استراحت شود و از حضور در مکان‌های پرتراکم پرهیز شود.

علوی ادامه داد: از دست‌دادن و روبوسی با سایرین خودداری و مکرر دست‌ها با آب و صابون شسته شوند. مصرف بیشتر مایعات گرم و شست‌وشوی دهان و مجاری بینی با آب و نمک در طول روز توصیه می‌شود.

کرونا؛ از ابتلا تا مراقبت

وی با اشاره به بیماری کووید – ۱۹ گفت: ویروس کرونا به عنوان عامل این بیماری به سیستم تنفسی حمله می‌کند و به تدریج این سیستم را از کار می‌اندازد و از علائم این بیماری می‌توان به سرفه، تب شدید که به التهاب ریه و نارسایی کلیه منجر می‌شود اشاره کرد.

علوی در خصوص علائم ابتلا به کرونا بیان کرد: آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب از علائم ابتلا به کرونا هستند. گاهی اوقات این ویروس‌ها ممکن است منجر به بیماری‌های شبکه تنفسی تحتانی مانند ذات‌الریه شود. این بیماری در افرادی که عارضه قلبی یا سیستم‌های ایمنی ضعیف دارند و افراد مسن شایع‌تر است.

سخنگوی ستاد استانی مدیریت کرونا در خوزستان بیان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و باید دست‌ها روزانه چند بار با آب و صابون شسته و از وسایل محافظتی از جمله ماسک استفاده شود.

 

منبع ایسنا


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار