رتبه ششم خوزستان در توسعه کشت گلخانه‌ای

تاریخ انتشار: سه شنبه 22 شهریور 1401 | 11:09 ق.ظ
رتبه ششم خوزستان در توسعه کشت گلخانه‌ای مدیرکل باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در راستای توسعه گلخانه‌های استان در سال جاری ۵۲ هکتار در نظر گرفته شده است و همچنین مقرر شده طی ۵ سال آینده ۲۶۰ هکتار به سطوح گلخانه‌های استان افزوده شود. محمد حسینی‌نسب اظهار کرد: استان خوزستان دارای ۲۶۳ هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌ای است که در این […]

مدیرکل باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در راستای توسعه گلخانه‌های استان در سال جاری ۵۲ هکتار در نظر گرفته شده است و همچنین مقرر شده طی ۵ سال آینده ۲۶۰ هکتار به سطوح گلخانه‌های استان افزوده شود.

محمد حسینی‌نسب اظهار کرد: استان خوزستان دارای ۲۶۳ هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌ای است که در این سطح از گلخانه‌های استان سالیانه ۸ هزار و ۳۰۰ تن محصولات سبزی و صیفی، ۵۴ میلیون شاخه گل و گیاه زینتی و ۲۶۷ میلیون نشاء تولید می‌شود.

وی افزود: عمده‌ترین محصولات تولیدی گلخانه‌های خوزستان شامل خیار، توت‌ فرنگی، گوجه‌فرنگی، فلفل ‌دلمه‌ای، گل رز و انواع گل‌های شاخه بریده، نشاء و سبزی و صیفی می‌شود.

حسینی‌نسب تصریح کرد: در راستای برنامه توسعه پنج‌ساله گلخانه‌های کشور، در سال جاری ۵۲ هکتار توسعه گلخانه برای استان در نظر گرفته شده است و همچنین مقرر شده طی ۵ سال آینده ۲۶۰ هکتار به سطوح گلخانه‌های استان افزوده شود.

وی با اشاره به حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی در جهت ترغیب کشاورزان به احداث گلخانه بیان کرد: به دلیل بالا بودن سرمایه‌گذاری اولیه، بسیاری از کشاورزان قادر به احداث گلخانه نیستند که در این راستا تسهیلات کم‌بهره با مدت زمان بازپرداخت طولانی به متقاضیان احداث گلخانه اعطا می‌شود.‌ متقاضیان واجد شرایط فنی از سوی سازمان جهاد کشاورزی به سیستم بانکی معرفی خواهند شد و از این طریق این افراد جهت احداث گلخانه ترغیب می‌شوند.

حسینی‌نسب ادامه داد: حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی شامل تسریع در صدور مجوزها، معرفی متقاضیان جهت دریافت تسهیلات بانکی ارزان قیمت، نظارت بر اجرای سازه‌های استاندارد و مناسب با اقلیم هر منطقه، ارائه خدمات کارشناسی در زمینه کاشت، داشت و برداشت محصولات گلخانه‌ای، دراختیار قراردادن نهاده‌های کشاورزی یارانه‌ای و تسهیل در روند صادرات از جمله حمایت‌های سازمان به کشاورزان کشت گلخانه‌ای است.

وی بیان کرد: با توجه به اعطای تسهیلات گلخانه‌ای و صدور مجوز قانونی، تاسیس و توسعه گلخانه‌های مدرن در سطح استان در حال افزایش است. استان خوزستان در سال ۱۴۰۰ در توسعه گلخانه‌ای کشور با توسعه ۵۸ هکتاری سطح گلخانه‌ای رتبه ششم را به دست آورد. سالانه بیش از ۱۰۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای شامل فلفل‌دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی و توت‌فرنگی به کشورهای روسیه، اوکراین و کشورهای حاشیه خلیج فارس از استان خوزستان صادر می‌شود.

مدیرکل باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: گلخانه، محیطی با قابلیت کنترل است و شرایط محیطی آن برای تولید محصولات کشاورزی مناسب است و قابلیت توسعه گلخانه در تمامی مناطق استان خوزستان وجود دارد.

حسینی‌نسب افزود: استفاده از سازه‌های سبک نظیر سایبان با هزینه احداث کمتر و قابلیت اجرا و کاربرد در مناطق مختلف نیز می‌تواند به توسعه بیشتر گلخانه‌ها کمک کند اما تامین آب با کیفیت در گلخانه‌ها ضمن ارتقاء تولید در واحد سطح، کمک بزرگی به کاهش میزان آب مصرفی در تولید محصولات کشاورزی می‌کند که از این طریق هم صرفه‌جویی در مصرف آب و هم توسعه بیشتر گلخانه‌ها محقق می‌شود.

وی بیان کرد: انتقال کشت‌های فضای باز به گلخانه‌ها به خصوص کشت‌هایی که مصرف آب زیادی دارند باعث افزایش تولید در بخش گلخانه‌ای و صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود و موضوع صرفه‌جویی در مصرف آب جزو اهداف مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار