برنامه‌ریزی برای احیای جایگاه پسته ایران در جهان/ محصولات باید با استاندارهای بین‌المللی تولید شود

تاریخ انتشار: سه شنبه 29 شهریور 1401 | 10:09 ق.ظ
برنامه‌ریزی برای احیای جایگاه پسته ایران در جهان/ محصولات باید با استاندارهای بین‌المللی تولید شود وزیر جهاد کشاورزی بر احیای جایگاه نخست ایران در تولید و صادرات پسته در دنیا تاکید کرد و گفت: در کشور باید محصولات سالم، صادرات محور و با استاندارهای بین‌المللی تولید شود.

« سید جواد ساداتی نژاد» در همایش ملی سلامت پسته افزود: وظیفه ما صیانت از حوزه غذا است و موظفیم برای مصرف‌کننده داخلی و خارجی محصول سالم تولید کنیم.

 وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: برگزاری این همایش نشان می‌دهد که سلامت محصول برای ما مهم است و قصد داریم سلامت و کیفیت محصولات را هر روز ارتقا دهیم.

وی برندسازی محصولات کشاورزی را برای صادرات، ضروری خواند و تصریح کرد: صادرکنندگان ایرانی باید هویت، نشان و ویژگی‌های پسته و سایر محصولات ایران را از طریق اطلاع رسانی برای دنیا مشخص کنند.

ساداتی نژاد گفت: ما در برندسازی محصولات کشور دچار مشکل هستیم و این در حالی است که برای مثال قیمت گوشت تولید عشایر که دام آنان از علوفه تازه مرتعی استفاده می‌کند با گوشت پرواری یکسان است، زیرا درباره اهمیت و ویژگی‌های گوشت ارگانیک یا عشایری به مصرف‌کننده اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

وی با بیان این که تولید پسته در آمریکا دو برابر ایران است، اظهار داشت: دلیل ارزانی قیمت پسته آمریکا نسبت به این محصول در ایران به عملکرد تولید برمی‌گردد و یکی از دلایل کاهش صادرات پسته کشورمان، همین است و از این رو تلاش‌های زیادی برای افزایش عملکرد تولید در باغات پسته باید انجام شود.

ساداتی نژاد بر نوسازی و شناسنامه‌دار کردن باغات کشور تاکید ورزید و گفت: امروزه در دنیا می‌خواهند بدانند در بستر تولید چه اتفاقاتی می‌افتد و کدام محصول در کدام مزرعه و با چه عملیاتی تولید می‌شود.

وی از اجرای دو پروژه بین‌المللی در حوزه پسته با مشارکت سازمان فائو، اتحادیه اروپا و حوزه تجارت خبر داد و افزود: دو پروژه بین‌المللی پسته به ارزش ۵ میلیون دلار به‌زودی به مراحل پایانی می‌رسد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به اهمیت آموزش و اطلاع‌رسانی در حوزه کشاورزی از سوی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اشاره کرد و گفت: آموزش و ترویج از وظایف مهم این سازمان است و به‌رغم تحقیقات زیادی که در حوزه کشاورزی می‌شود، اما نتایج آن به مزارع نمی‌رسد.

وی ابراز امیدواری کرد که با کمک بخش خصوصی و تشکل‌ها در حوزه باقیمانده آفتکش‌ها در اراضی باغی و زراعی تلاش بیشتری صورت گیرد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار