چرا کرونا هنوز به پایان نرسیده است؟

تاریخ انتشار: سه شنبه 29 شهریور 1401 | 11:10 ق.ظ
چرا کرونا هنوز به پایان نرسیده است؟ سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان با اشاره به روند کاهشی بیماری کووید – ۱۹، گفت: مطرح کردن صحبت‌هایی مبنی بر اینکه به پایان راه کرونا رسیده‌ایم تفسیر غلطی است. دکتر سید محمد علوی، با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کووید – ۱۹ اظهار کرد: در هفته گذشته در دنیا موارد ابتلا ۱۱ درصد و […]

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان با اشاره به روند کاهشی بیماری کووید – ۱۹، گفت: مطرح کردن صحبت‌هایی مبنی بر اینکه به پایان راه کرونا رسیده‌ایم تفسیر غلطی است.

دکتر سید محمد علوی، با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کووید – ۱۹ اظهار کرد: در هفته گذشته در دنیا موارد ابتلا ۱۱ درصد و موارد مرگ و میر حدود ۱۰ درصد نسبت به هفته قبل از آن کاهش داشته است. در ایران نیز در این بازه زمانی موارد ابتلا ۲۹ درصد و موارد مرگ حدود ۳۶ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در هفته گذشته در خوزستان روزانه ۱۰ تا ۲۰ مورد بیمار مبتلا به کرونا شناسایی می‌شد و سه تا هفت مورد بستری داشته‌ایم که در دو روز گذشته از این هم کمتر و به حدود دو تا سه نفر کاهش یافته است. در دو سه روز اخیر نیز مرگ ناشی از کرونا در خوزستان رخ نداده و یا در حدود یک نفر بوده است.

علوی ادامه داد: در هفته گذشته موارد ابتلا در خوزستان حدود ۴۵ درصد و موارد بستری ۳۵  درصد نسبت به هفته قبل از آن کاهش داشته است.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان با تاکید بر لزوم حفظ شرایط موجود، گفت: در حال حاضر شرایط بیماری در دنیا، ایران و خوزستان پایدار است اما نباید غفلت شود و فکر کنیم همه چیز عادی شده است. اکنون دنیا از موج هفتم و خوزستان از موج ششم بیماری خارج شده است اما با این وجود، مطرح کردن این مساله که این شرایط به معنی پایان کرونا است، صحیح نیست.

وی در خصوص صحبت‌های مطرح شده به نقل از دبیر کل سازمان جهانی بهداشت (WHO) مبنی بر اینکه پایان همه‌گیری کووید – ۱۹ قابل رویت است، تصریح کرد: این صحبت‌ها ناشی از ترجمه غلط صحبت‌های آقای تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان جهانی بهداشت بوده است. وی گفته بود که اخیرا موارد بیماری کم شده و باید مراقبت‌ها بیشتر شود و این وضعیت ادامه یابد اما مطرح کردن صحبت‌هایی مبنی بر اینکه به پایان راه کرونا رسیده‌ایم تفسیر غلطی است.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان گفت: هر چند اکنون موارد ابتلا به کرونا کاهش یافته اما یادمان نرفته که در موج‌های قبلی نیز بعد از گذشت یک شرایط آرام، درگیر موج بعدی می‌شدیم بنابراین تا زمانی که کرونا وجود دارد باید واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری انجام شود.

علوی افزود: اگر این اقدامات انجام شود می‌توانیم مطمئن باشیم که کرونا نمی‌تواند مانند اوایل شیوع بیماری، زندگی ما را فلج کند. باید توجه شود که اثربخشی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شرایط پایدار بیشتر از زمانی است که در موج بیماری قرار داریم زیرا هر چه موارد بیماری کمتر باشد شانس تغییر ماهیت ویروس و بروز زیرواریانت جدید کمتر است بنابراین زمانی که ویروس جدیدی ایجاد نمی‌شود اثربخشی واکسن نیز تغییر نمی‌کند.

وی با بیان اینکه مدت‌ها است پوشش واکسیناسیون تغییر نکرده است، گفت: در حال حاضر پوشش نوبت اول واکسیناسیون در افراد بالای ۱۲ سال ۸۶ درصد و نوبت دوم ۷۵ درصد است. پوشش نوبت سوم واکسیناسیون در افراد بالای ۱۸ سال نیز ۳۶ درصد و نوبت چهارم حدود ۱۲ درصد و بسیار کم است.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان افزود: پوشش واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۱ سال نیز حدود ۱۵ درصد و بسیار پایین است که این مساله به دلیل اجبار نکردن خانواده‌ها برای واکسیناسیون کودکان‌شان بوده است بنابراین انتظار می‌رود خانواده‌ها برای تزریق واکسن فرزندان‌شان اقدام کنند تا در زمان بازگشایی مدارس، خیال‌مان راحت باشد.

وی بیان کرد: ۹۷ درصد دانش‌آموزان دبیرستانی خوزستان نوبت اول و حدود ۸۰ درصد آن‌ها نوبت دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند بنابراین پوشش واکسیناسیون این گروه قابل قبول است و در این زمینه جای نگرانی وجود ندارد.اما پوشش در کودکان دبستان رو کمتر است وباید والدین عزیز به واکسیناسیون کودکان خود قبل از بازگشایی مدارس ابتدایی حساس شوند 

علوی با بیان اینکه افراد بالای ۱۸ سال هر شش ماه یک بار باید واکسن کرونا دریافت کنند، گفت: در کل دنیا تزریق دو دوز واکسن به معنی واکسیناسیون کامل است اما اکثر اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند افرادی که واکسیناسیون کاملی دارند باید هر سال یک بار واکسن را تزریق کنند تا سطح ایمنی بالاتری داشته باشند. 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار