هورالعظیم در آتش صبر بی دلیل عراق می سوزد

تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 شهریور 1401 | 08:49 ق.ظ
هورالعظیم در آتش صبر بی دلیل عراق می سوزد آتش این روزها هورالعظیم را بی رحمانه می سوزاند و دود آن در چشم شهروندان خوزستانی می رود و این میان عراق به سکوت خود برای مهار آن ادامه می دهد.

هورالعظیم دارای ۲ بخش ایرانی و عراقی است که مجموعا ۱۲۰ هکتار را شامل می شود اما یک سوم آن در ایران قرار دارد، ضمن آنکه سراسر آن با نی پوشیده شده است.

از خرداد ماه امسال بود که بوی نامطبوع و دود ناشی از آتش سوزی نی‌ها در بخش عراقی تالاب هورالعظیم دستکم در شهرستان های دشت آزادگان، هویزه، حمیدیه ، اهواز و سوسنگرد احساس شد.

دود ناشی از این آتش‌سوزی باعث افزایش آلودگی هوا در اهواز تا ۶ برابر و در سوسنگرد تا ۱۶ برابر حدمجاز شده است.

ذوالجودی معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از این وعده کرده بود که پیگیری‌ برای گرفتن مجوز خاموش کردن آتش در خاک عراق انجام شده و این مجوز تا نیمه مرداد امسال صادر خواهد شد. 

آتش سوزی یکی از چالش‌های هورالعظیم در زمانی است که حقابه آن تامین نشود.

تابستان پارسال نیز آتش سوزی در بخش‌هایی از هورالعظیم در عراق، شهر رُفَیِّع از توابع هویزه را چندین روز درگیر کرد اما در تابستان سال ۹۷ که خشکسالی شدیدی در خوزستان رخ داده بود آتش سوزی در بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب از تیر تا مهر آن سال ادامه داشت.

حتی اعزام بالگرد آبپاش هم نتوانست آتش را خاموش کند و دود این آتش سوزی ۸ شهرستان را فراگرفت. 

سید عادل مولا معاون محیط زیست خوزستان گفت: علی رغم مکاتبات  انجام شده با دولت عراق برای مهار حریق در بخش عراقی هورالعظیم، اما تاکنون پاسخی در این مورد ندادند و بعید است در اولویت کاری آنان قرار داشته باشد.

او گفت: اعزام بالگرد از طرف ایران نیازمند برخی پیمان نامه‌های امنیتی بین المللی است که باید عراق آنها را حل نماید، اما هنوز حل نشده است.

به گفته آقای مولا هر اقدامی که باید در ایران برای جلوگیری از آتش سوزی و مهار آن صورت بپذیرد انجام شده و همه عوامل از جمله محیط زیست در تلاشند تا آتش را خاموش نمایند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان تنها اقدام لازم در این زمینه را تامین حقابه هورالعظیم و آنچه «هورالهویزه» در بخش عراقی خوانده می‌شود دانست.

اما آنچه باعث شده تامین حقابه تالاب هورالعظیم در بخش عراقی دچار مشکل شود، سد سازی‌های بی رویه ترکیه است.

سید عادل مولا در این خصوص گفت: ترکیه نقش اساسی در خشکی هورالعظیم دارد، زیرا سد‌های زیادی در بالا دست ساخته و تمام آب را در بتن‌ها محصور کرده است.

البته او یادآور شد که مسئله دیگری نیز بین ۲ کشور ایران و عراق وجود دارد که ما توانایی اقدام برای مهار آتش را داریم، اما در حوزه فشار بر دولت آنکارا برای رهاسازی طرح‌های عظیم سد سازی نیازمند عزم منطقه‌ای با حضور تمامی کشور‌ها است.

تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار، آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین است که یک سوم آن در ایران و دوسوم آن در کشور عراق قرار دارد. این زیستگاه منحصر بفرد، در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای رودخانه کرخه واقع است


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار