هیچ روشی به جز تولید برای کنترل قیمت مسکن وجود ندارد

تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 شهریور 1401 | 10:23 ق.ظ
هیچ روشی به جز تولید برای کنترل قیمت مسکن وجود ندارد دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با بیان اینکه در حال حاضر هیچ روشی به جز تولید برای کنترل قیمت مسکن وجود ندارد، گفت: ما باید تولید مسکن در کشور را افزایش دهیم تا بتوانیم در بازار عرضه و تقاضا مسکن به تعادل برسیم که در این صورت قطعا می‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد. فرشید پورحاجت […]

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با بیان اینکه در حال حاضر هیچ روشی به جز تولید برای کنترل قیمت مسکن وجود ندارد، گفت: ما باید تولید مسکن در کشور را افزایش دهیم تا بتوانیم در بازار عرضه و تقاضا مسکن به تعادل برسیم که در این صورت قطعا می‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد.

فرشید پورحاجت در خصوص نقش مسکن در اقتصاد کشور اظهار کرد: حوزه تولید مسکن در کشور با صنایع و خدمات مختلفی ارتباط دارد که شامل بنگاه‌های اقتصادی و صنایع تولیدی و خدماتی می‌شود.

وی با بیان اینکه صنعت احداث مسکن و ساختمان یک صنعت پیشتاز است، افزود: صنعت احداث مسکن و ساختمان‌های مسکونی، لوکوموتیو اقتصادی است که طیف صنایع بسیاری را با خود درگیر می‌کند و با بیش از هزار نوع صنف، تولید، صنعت و غیره ارتباط مستقیم دارد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با بیان اینکه صنعت مسکن در اقتصاد کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: بخش مسکن یک صنعت کاملا اقتصادی است و تحت تاثیر اقتصاد کلان است و هر اتفاق در اقتصاد کلان رخ دهد، این صنعت نیز به تبعیت از آن واکنش‌های خود را خواهد داشت.

پورحاجت با بیان اینکه شرایط حوزه مسکن به برنامه‌ریزی‌هایی که توسط سیاستگذاران کلان یعنی دولت که در این حوزه انجام می‌دهد بستگی دارد، عنوان کرد: براساس موارد مربوط به حوزه مسکن و تاثیر اقتصاد بر این حوزه، حدود ۷ درصد اقتصاد کشور با حوزه مسکن ارتباط و چسبندگی کامل دارد و گاهی این درصد تا ۲۰ درصد نیز می‌رسد.

وی در خصوص تاثیر اقتصاد کلان بر مسکن گفت: اگر تورم اقتصاد کشور را به طور کلی کنترل کنیم قطعا تاثیر خود را بر بازار مسکن خواهد گذاشت و این بازار نیز در شرایط ثبات قرار می‌گیرد.

پورحاجت با بیان اینکه شاخص‌های دیگری نیز با صنعت مسکن مرتبط است، تصریح کرد: صنعت مسکن به شاخص‌هایی مثل عرضه و تقاضا نیز مرتبط است. اگر در حوزه عرضه و تقاضا تعادل ایجاد نشود ثبات قیمتی در این صنعت رخ نخواهد داد؛ اتفاقی که امروز در کشور گریبانگیر آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه شاخص عرضه و تقاضای مسکن در کشور از شاخص مصونی برخوردار نیست، افزود: در این زمینه و بر اساس اعلام دولت، مجلس و کارشناسان مرکز پژوهش مجلس، با کمبود منازل مسکونی در کشور مواجه هستیم.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با بیان اینکه نمی‌توان در بازه زمانی کوتاه مدت، تعادل را به بازار مسکن بازگردانیم، عنوان کرد: گاهی بازیگر اصلی در حوزه بازار مسکن، عرضه و تقاضا است و باید کلیه فعالان بخش خصوص بازار مسکن در این زمینه تلاش کنند.

پورحاجت در خصوص سهم مسکن از درآمد خانوارهای ایرانی اظهار کرد: ۶۰ درصد از درآمد خانوارها به حوزه مسکن اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ روشی به جز تولید برای کنترل قیمت مسکن وجود ندارد، تصریح کرد: ما باید تولید مسکن در کشور را افزایش دهیم تا بتوانیم در بازار عرضه و تقاضا مسکن به تعادل برسیم که در این صورت قطعا می‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد.

پورحاجت با بیان اینکه بالغ بر ۹۶ درصد از تولید مسکن کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، عنوان کرد: بازیگران اصلی این صنعت فعالان بخش خصوصی کشور هستند که با سرمایه‌های خود در بازار فعالیت و نقش آفرینی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این وضعیت، باید شرایط برای حضور فعالان بخش خصوصی در صنعت مسکن تسهیل شود، افزود: در حال حاضر فضای کسب و کار در بخش خصوصی مساعد نیست و در این زمینه هزینه‌های مختلفی بر این حوزه تحمیل می‌شود. البته مواردی جزئی دیگری نیز به صورت پراکنده توسط ادارات مختلف یا بعضی از مشترکین خانگی بخصوص در مناطق روستایی با حمایت وزارت نیرو و همچنین نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد ، بهزیستی و … نیز برای مردم نصب شده است. در حال حاضر نیز در قالب طرح آفتاب سرد و طی تفاهم نامه بین استاندار محترم و ساتبا تا ۵۰۰۰ مشترک خانگی مربوط به افراد کم  بضاعت تحت پوشش نهادهای حمایتی می توانند با دریافت تسهیلات کم بهره نسبت به نصب نیروگاه های خورشیدی خانگی ۵کیلوواتی در سال جاری اقدام کنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار