کمبود پرستار و اضافه کاری اجباری در خوزستان

تاریخ انتشار: شنبه 16 مهر 1401 | 09:44 ق.ظ
کمبود پرستار و اضافه کاری اجباری در خوزستان کمبود پرستار در خوزستان سبب اعمال اضافه کاری اجباری برای آن‌ها شده است.

رئیس نظام پرستاری اهواز گفت: کمبود پرستار و اعمال اضافه کاری اجباری یکی از مسائلی است که از سال‌های قبل در خوزستان وجود داشته و همچنان حل نشده است.

علیرضا گچ‌کوبان می‌گوید: موضوع اضافه کاری اجباری در بیمارستان‌های استان در دوران کرونا تشدید شده و سبب افزایش خطا و کاهش کیفیت کار می‌شود، این درحالی است که مبلغ این اضافه کاری‌ها کامل پرداخت نمی‌شود.

گچ کوبان با بیان اینکه حدود ۶ ماه است سازمان برنامه و بودجه برای صدور مجوز استخدام پرستار همکاری نمی‌کند، ادامه داد: برای رفع مشکل کمبود نیرو پیگیری می‌کنیم، ولی به نتیجه نرسیده ایم و می‌گویند استخدامی نداریم.

این مقام مسئول نیرو‌های طرحی و تمدید مدت فعالیت طرح را مسکن لحظه‌ای دانست و اضافه کرد: در حالت استاندارد کشوری، تعداد پرستار به ازای هر تخت، یک و نیم نفر است، اما این عدد در خوزستان ۰.۶۸ نفر است، یعنی در شهر‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز تعداد پرستار به ازای هر تخت، یک سوم استاندارد کشوری است.

رئیس نظام پرستاری اهواز با بیان اینکه در حالت عادی در بخش‌های ویژه، هر پرستار باید ۲ بیمار را پوشش دهد، افزود: در حال حاضر در بخش‌های ویژه خوزستان هر پرستار ۴ تا ۵ بیمار و در بخش‌های عادی گاهی هر پرستار ۱۵ تا ۲۰ بیمار را پوشش می‌دهد.

وی در خصوص تربیت پرستار خارج از دانشکده‌های پرستاری و در مجتمع‌های عالی سلامت، می‌گوید: در مجتمع‌های عالی سلامت، کیفیت آموزش پایین است و این مساله در ارائه خدمات تاثیر می‌گذارد، زیرا این افراد زمانی که وارد محیط کار می‌شوند، باید از سوی افراد با سابقه آموزش ببینند، بنابراین علاوه بر کمبود شدید نیرو و اضافه کاری اجباری، تربیت پرستار در مجتمع‌های عالی سلامت نیز چالش است.

مهاجرت پرستاران برای بهبود زندگی و درآمد

گچ‌کوبان مطرح شدن تعداد کم فارغ التحصیلان رشته پرستاری را تکذیب کرد و گفت: مشکل تربیت پرستار در دانشکده‌های پرستاری وجود ندارد و دانشجویان این رشته در حدود ۱۸۰ دانشکده پرستاری تحصیل کرده و فارغ التحصیل می‌شوند، اما آن‌ها را جذب نمی‌کنند، بنابراین در اولین فرصت مهاجرت می‌کنند تا علاوه بر داشتن زندگی بهتر، درآمد بالاتری داشته باشند.

وی می‌گوید: آماری از مهاجرت پرستاران خوزستان وجود ندارد و در کشور روزانه ۵ تا ۶ پرستار مهاجرت می‌کنند، این در حالی است که در خوزستان علاوه بر مهاجرت پرستاران به خارج از کشور با مشکل مهاجرت پرستار به استان‌های دیگر مواجه هستیم.

گچ کوبان با بیان اینکه نگهداشت پرستار در خوزستان دشوار است، ادامه داد: حقوق پرستاری که در اهوز کار می‌کند با پرستاری که در استان دیگری کار می‌کند تفاوتی ندارد، به همین دلیل پرستاران ترجیح می‌دهند در جایی کار کنند که حداقل شرایط زندگی بهتری داشته باشند.

وی مبلغ بدی آب و هوا به عنوان مناطق جنگی به کارکنان خوزستان را حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: البته از این ماه این مورد حذف شده است و بدون شک در چنین شرایطی کسی حاضر نیست در خوزستان بماند.

گچ کوبان می‌گوشد: اگر می‌خواهند نیرو در خوزستان بماند باید این شرایط بدی آب و هوا و سختی کار در حقوق و مزایای کارکنان لحاظ شود، در غیر اینصورت نیرو‌ها می‌روند و هیچ تعهدی به هیچکس ندارند، البته استان‌ها و کشور‌های دیگر هم تمایل زیادی به جذب این نیرو‌ها دارند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار