تولید خرما در خوزستان رکورد زد

تاریخ انتشار: یکشنبه 24 مهر 1401 | 10:57 ق.ظ
تولید خرما در خوزستان رکورد زد مدیر امورر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: امسال تولید خرما در خوزستان به رقم بی‌سابقه ۱۹۲هزار و ۷۰۰تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۸۰هزار تن بود بیش از ۱۲هزار تن افزایش نشان می‌دهد.

محمد حسنی نسب روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:برداشت خرما در سطح ۳۶هزار و ۷۰۰ هکتار از نخلستان های خوزستان در ۲ روز آینده به پایان می رسد.

وی گفت: بخش مهمی از خرمای خوزستان که از نوع تجاری و صادراتی”استعمران” است توسط کارگاه‌های بسته‌بندی و اتحادیه‌های خشکبار به صورت توافقی خریداری شده است تا به کشورهای مختلف صادر شود.

به گفته حسنی نسب براساس برآوردهای میدانی ، امسال تولید رطب ، خارک و خرما با وجود کم آبی و خشکسالی در خوزستان به ۲۵۶هزار تن خواهد رسید در حالی که این رقم در سال زراعی گذشته حدود ۲۳۵هزار تن بود.

وی گونه‌های استعمران ، برحی ، بریم ، دیری ، زاهدی ، خضراوی ، گنطار و عویدی را از مهمترین اقلام تولیدی خرما در خوزستان بیان کرد و افزود:بازدیدهای میدانی نشان می‌دهد کیفیت و کمیت خرمای تولیدی در سایه تلاش نخل کاران استان و بهزراعی ، نسبت به سال‌های گذشته بهتر بوده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان ، خرما را از مهمترین محصولات باغی این استان برشمرد و پیش بینی کرد امسال حدود ۸۰ هزار تن خرمای استعمران که مهمترین خرمای تجاری خوزستان است پس از بسته بندی به خارج صادر شود.

قیمت توافقی هرکیلوگرم خرمای استعمران درجه یک استان ۱۳۰هزار ریال و درجه دو ۱۵درصد کمتر از نوع درجه یک تعیین شده است.

ناکافی بودن صنایع فرآوری پیشرفته مهمترین چالش خرما برای خلق ارزش افزوده این محصول در خوزستان است.

در حالیکه ۲ سوی رودخانه بهمنشیر آبادان ، کرانه شرقی اروندرود ، دشت آزادگان ، بهبهان ، اهواز ، شادگان و خرمشهر از مهمترین کانون های تولید خرما در خوزستان هستند منطقه شمال خوزستان نیز در حال تبدیل شدن به یک قطب جدید تولید خرما در استان خوزستان است.

به گفته ” عزیز تراهی ” عضو هیئت علمی پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری کشور تغییرات تدریجی اقلیمی که در سال‌های اخیر شدت بیشتری نیز یافته باعث جابجایی مرزهای جغرافیایی زیست‌بوم اغلب گیاهان شده است به طوریکه منطقه توسعه نخل خرما به مناطق شمالی‌تر استان خوزستان گسترش یافته و شهرهای شمال استان و از همه مهمتر شهرستان دزفول رفته رفته در حال تبدیل شدن به قطب جدید خرمای استان و حتی کشور است. 

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی ، به تنهایی حدود ۱۴ درصد کل محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار