پیش بینی برداشت ۲۰ تن چای ترش از زمین های کشاورزی خوزستان

تاریخ انتشار: یکشنبه 1 آبان 1401 | 08:31 ق.ظ
پیش بینی برداشت ۲۰ تن چای ترش از زمین های کشاورزی خوزستان مدیرامور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش بینی کرد امسال ۲۰ تن چای ترش از زمین های کشاورزی خوزستان برداشت شود.

محمد حسنی نسب روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار  با بیان اینکه برداشت چای ترش از سطح ۳۲هکتار زمین کشاورزی در شهرهای خرمشهر ، کارون اهواز در روزهای اخیر شروع شده و تا نیمه نخست آبان ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد افزود:امسال برداشت محصول در مقایسه با سال زراعی گذشته ۲۵درصد رشد نشان می‌دهد.

 

حمایت از متقاضیان صنایع تبدیلی چای ترش در خوزستان

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به شرایط مناسب آب و هوایی برای کشت چای ترش در خوزستان گفت:متقاضیان ایجاد صنایع تکمیلی محصول چای ترش حمایت می‌شوند.

حسنی نسب مهمترین چالش توسعه چای ترش را فقدان صنایع تبدیلی و فراوری این محصول بیان کرد و افزود: تقریبا همه محصول چای ترش تولید خوزستان برای فراوری به مناطق دیگر کشور ارسال می‌شود.

وی گفت: کمبود صنایع تبدیلی و فراوری در استان خوزستان سبب شده بیشتر محصولات باغی استان به خصوص خرما به استان های همجوار ارسال شود و باغداران خوزستان سود چندانی از ارزش افزوده محصول ، نصیب خود نمی کنند.  

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه گفت:کشت چای ترش ، قابلیت خوبی برای توسعه استان دارد و در سال های گذشته اقدامات خوبی برای آموزش کشاورزان ، توزیع بذر رایگان، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و پیگیری تکمیل زنجیره ارزش این محصول از سوی سازمان جهاد کشاورزی انجام شده است.

وی ادامه داد :با توجه به اینکه گیاه چای ترش جزو گیاهان مقاوم به خشکی است و دارای ارزش اقتصادی بالایی  است ، در صنایع غذایی، صنعت الیاف، نساجی و چوب استفاده می شود.

حسنی نسب تصریح نمود:محصول چای ترش کاربرد وسیع دارویی در درمان بیماری‌های فشار خون، چربی خون، سرطان، بیماری کبد و کلیه دارد و دارای خاصیت آرام بخش و خنک کننده، ضدعفونی کننده و تصفیه کننده می‌باشد، کاسبرگ این گیاه سرشار از آهن، کلسیم، موسیلاژ و آنتوسیانین می‌باشد ضمن آنکه بذر آن حاوی مقدار زیادی پروتئین، پلی ساکاریدها، مواد معدنی، اسیدهای آلی و فیبر می‌باشد و اندام‌های رویشی آن نیز در صنعت دام و طیور به عنوان علوفه مصرف می‌شود.

 استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تُن محصولات زراعی ، باغی ، فراورده های دامی و لبنی ، شیلات و عسل به تنهایی ۱۴درصد کل محصولات کشاورزی ایران را تامین می کند.

خوزستان همچنین در تولید محصولات اساسی نظیر گندم ، کلزا ، چغندرقند و ذرت مقام نخست کشوری را دارد.

نیشکر ، انواع مرکبات گرمسیری و سردسیری ، خرما ، صیفی و سبزی ، محصولت جالیزی ، انواع گل ، دانه روغنی آفتاب گردان و کنجد از دیگر اقلام هم کشاورزی و باغی خوزستان هستند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار