مدفن زباله‌های اهواز همچنان نابسامان است

تاریخ انتشار: دوشنبه 2 آبان 1401 | 11:23 ق.ظ
مدفن زباله‌های اهواز همچنان نابسامان است رییس حفاظت محیط زیست اهواز خواستار ساماندهی مدفن زباله‌ها و راه‌اندازی کارخانه پردازش پسماند در این شهرستان شد و گفت: زباله‌های شهر اهواز، با گذشت بیش از یک ماه از آغاز بهره‌برداری سلول جدید پسماند، همچنان در محوطه سایت تخلیه می‌شود.

علی بنی‌عگبه روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار  با اشاره به برگزاری کارگروه مدیریت پسماند اظهار کرد: سلول جدید دفن پسماند در سایت صفیره، ۱۵ شهریور امسال با حضور شهردار به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: کار شهرداری اهواز در اتمام دومین سلول دفن زباله قابل تقدیر است، اما طبق بررسی‌ها با گذشت بیش از یک ماه هنوز پسماندها در این سلول دفن نمی‌شود.

بنی‌عگبه اضافه کرد: وقتی زباله‌ها در سلول دفن نشود، در محوطه سایت تلنبار شده و بدون هیچگونه پردازش در آنجا دپو می‌شود.

وی ادامه داد: اگر چه روی این زباله‌ها با لایه‌ای از خاک پوشانده می‌شود اما بوی تعفن آن منتشر شده و احتمال آتش‌سوزی آن نیز وجود دارد.

دبیر کارگروه مدیریت پسماند شهرستان اهواز همچنین با انتقاد از عدم راه‌اندازی کارخانه پردازش پسماند در سایت صفیره، گفت: به رغم اینکه این کارخانه آماده به کار است ولی از آن بهره‌برداری نمی‌شود.

وی افزود: طبق گفته‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز، این کارخانه قرار بود به زودی آغاز به کار کند و زباله‌های شهری ابتدا در این کارخانه پردازش شده و مابقی در سلول دفن شود.

به گفته وی، قرار بود سیستم تولید کود کمپوست نیز راه‌اندازی شود که آن نیز هنوز به سرانجام نرسیده است.

بنی‌عگبه اضافه کرد: شهرداری اهواز دلیل دپوی زباله در سایت پسماند و عدم دفن آن در سلول جدید را، راه‌اندازی نشدن کارخانه پردازش عنوان کرده، این در حالیست که بعد از چهار پنج سال انتظار برای اتمام عملیات ساخت سلول دوم، دپوی زباله در محوطه سایت دیگر قابل پذیرش نیست.

وی تاکید کرد: در جلسه کارگروه مدیریت پسماند درخواست کردیم که برای شهرداری اهواز زمان مشخصی تعیین شود تا مشکلات زباله در اهواز را ساماندهی کند.

بر اساس این گزارش، مدیریت پسماند یکی از چالش‌های اهواز در سال‌های گذشته بوده که با وجود پیگیری‌های بسیار هنوز حل نشده است.

مدفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای صفیره با ۱۲۵ هکتار مساحت در ۱۲ کیلومتری شرق اهواز، حدود ۱۰ سال پیش به بهره‌برداری رسید.

با توجه به بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی در اهواز روش دفن در ارتفاع، یا روش ژاپنی موسوم به «فوکوئوکا» برای دفن بهداشتی پسماند به عنوان الگو قرار گرفت تا از آسیب بیشتر به محیط زیست جلوگیری شود. در این روش زباله‌های غیر قابل بازیافت، در سلول‌های شیب دار به ابعاد ۳۵۰ متر در ۱۵۰ متر دفن و با یک لایه خاک پوشانده می‌شوند. شهرداری وعده داده بود که زباله‌های خشک و تر در این سایت جداسازی شود؛ حدود ۱۵ درصد پسماندها به صورت مواد خشک و قابل بازیافت و ۳۰ درصد نیز برای تبدیل به کود کمپوست تفکیک و بقیه زباله‌ها نیز با انتقال به سلول‌های ویژه برای دفن بهداشتی آماده شوند؛ وعده‌ای که هیچگاه به سرانجام نرسید. راه‌اندازی کارخانه تولید کود کمپوست، تصفیه شیرابه زباله به صورت بیولوژیکی، هدایت و جمع آوری گاز تولیدی، قابلیت استحصال انرژی و نیز تثبیت پسماندهای دفن شده پس از ۲ سال از اهداف این طرح بوده که تاکنون به ثمر ننشسته است.

با توجه به اینکه عمر سلول اول حدود چهار سال پیش به پایان رسیده و سلول دوم نیز ساخته نشده بود، در این مدت زباله‌ها بصورت سنتی در محوطه سایت تلنبار می‌شد. شهرداری اهواز متعهد شده بود که سلول دوم را تا پایان سال ۹۹ به اتمام برساند. خط پردازش و تفکیک پسماند نیز حدود ۲ سال است که متوقف شده است.

در سال‌های گذشته دفن نامناسب زباله در سایت صفیره باعث آتش‌سوزی‌های طولانی شده بود که دود آن تا فاصله چند کیلومتری را فرامی‌گرفت و اعتراض روستاییان اطراف را به دنبال داشت.

حجم زباله‌های اهواز در گذشته حدود ۸۰۰ تا یک هزار تن است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار