خطر خشکسالی ناشی از اجرای طرح های بالادستی خوزستان را تهدید می‌کند

تاریخ انتشار: سه شنبه 3 آبان 1401 | 10:42 ق.ظ
خطر خشکسالی ناشی از اجرای طرح های بالادستی خوزستان را تهدید می‌کند رییس دانشکده آب و محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز نسبت به بحرانی‌تر شدن شرایط منابع آبی در خوزستان هشدار داد و گفت: ادامه طرح‌های انتقال آب، سدسازی و توسعه کشاورزی در بالادست حوضه‌های آبی خوزستان، این استان را با خشکسالی انسان ساخت مواجه می‌کند.

مهدی قمشی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اظهار کرد: با توجه به طرح‌های انتقال آب و سدسازی‌هایی که انجام شده و یا در حال اجراست، برای خوزستان وضعیت امیدوارکننده‌ای پیش بینی نمی‌کنیم و شرایط آبی در این استان سال به سال بدتر می‌شود.

وی افزود: با سدهایی که روی رودخانه کرخه در حال ساخت است حتی در صورت بارش‌های نرمال، باید اینطور تلقی کنیم که از هر سه سال، یک سال نرمال و ۲ سال خشک پیش رو داشته باشیم و با خشکسالی انسان ساخت مواجه خواهیم شد.

قمشی اضافه کرد: در حوضه کرخه در بالادست علاوه بر ادامه سدسازی‌ها، توسعه بخش کشاورزی هم اتفاق افتاده که اینها نشانه‌هایی است از اینکه شرایط آّبی خوزستان در سال‌های آینده به مراتب بدتر می‌شود.

به گفته وی، سد مارون۲ در بالادست حوضه مارون نیز قرار است ساخته شود که امیدواریم در اجرای این طرح تجدیدنظر شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به طرح‌های جدید انتقال آب در بالادست حوضه کارون، گفت: برنامه‌ریزی برای اجرای سد خرسان، طرح ونک سولگان، بهشت آباد و سد تنگه سرخ انجام شده که با اجرای این طرح‌ها چشم انداز خوبی برای خوزستان پیش بینی نمی‌شود و شرایط پرتنش آبی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: این طرح‌ها بیانگر این است که وضع حوضه‌های کارون، مارون، دز و کرخه در سال‌های آینده نه تنها بهتر نخواهد شد بلکه شرایط بدتری را تجربه خواهیم کرد، چرا که هر چه در بالادست سدهای بیشتری ساخته شود و مصارف با توسعه در بخش‌های مختلف افزایش پیدا کند، پایین دست سهم کمتری از آب خواهد داشت و مشکلات بیشتری به ویژه گریبانگیر محیط زیست خواهد شد بنابراین وضعیت نامطلوبی هم در محیط زیست و هم در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در خوزستان پیش بینی می‌شود.

بر اساس این گزارش، خوزستان با وجود داشتن پنج رودخانه دائمی از ۲ دهه پیش با تنش آبی در همه حوضه‌های آبریز مواجه بوده است. سال آبی گذشته، دومین سال متوالی با خشکسالی شدید در خوزستان بود که ممنوعیت کشت تابستانه در حوضه کرخه و ممنوعیت کشت‌های پرمصرف در استان را به دنبال داشت.

تا کنون ۱۰ طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون بزرگ (کارون و دز) به فلات مرکزی با حجم بیش از ۲ میلیارد مترمکعب اجرا شده یا در حال اجراست همچنین خبرهایی از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌های جدید نیز منتشر شده است.

سدسازی در بالادست حوضه کرخه و مارون نیز همچنان ادامه دارد.

اجرای طرح‌های انتقال آب و کاهش شدید آبدهی این رودخانه علاوه بر تنش‌هایی که به بخش آب شرب و بهداشت و کشاورزی خوزستان وارد کرده، محیط زیست این استان را نیز دستخوش بحران کرده که یکی از آنها شکل‌گیری کانون‌های ریزگرد است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار