کشت پاییزی گندم در۵۶۷ هزارهکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان شروع شد

تاریخ انتشار: سه شنبه 3 آبان 1401 | 08:30 ق.ظ
کشت پاییزی گندم در۵۶۷ هزارهکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان شروع شد رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: کشت پاییزی گندم در۵۶۷ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان از روز یکشنبه شروع شد.

سیدرحمت‌اله پریچهر روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار افزود: از این میزان سطح کشت ، ۴۴۰ هزار هکتار آبی و ۱۲۷ هزار هکتار به صورت دیم خواهد بود.

وی با بیان اینکه کشت گندم در خوزستان تا نیمه نخست آذر ادامه خواهد داشت گفت: سطح زیرکشت گندم دیم به زمان شروع بارندگی‌های پاییزی بستگی دارد که امیدواریم با لطف الهی ، با بارش موثر، شرایط برای زیرکشت بردن همه زمین های مورد نظر فراهم شود.

پریچهر ادامه داد: کشت گندم ابتدا در مناطق جنوبی خوزستان شروع و سپس به مناطق مرکزی و شمالی کشیده می‌شود.

سال زراعی گذشته حدود ۱۰۰هزار هکتار از گندمزارهای دیم خوزستان به دلیل خشکسالی و نبود بارش موثر در زمستان و بهار از بین رفت و کشاورزان دیم کار خوزستان متحمل خسارت زیادی شدند.

خوزستان به دلیل شرایط آب و هوایی، یکی از قطب‌های تولید گندم در کشور محسوب می‌شود به طوری که هشت سال پیاپی است که رتبه نخست تولید این محصول را به خود اختصاص می‌دهد.

برداشت گندم در خوزستان از ۲۰ فروردین به تدریج ابتدا از مناطق جنوبی و سپس مرکزی و غربی شروع می شود و سپس به مناطق سردسیر و کوهستانی شرق و شمال شرق خوزستان کشیده خواهد شد.

پارسال حدود ۱.۶میلیون تن گندم در خوزستان تولید شد که از این میزان یک میلیون و ۳۵۰هزار تن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.شوش با خرید تضمینی ۲۲۰هزار تن گندم در خوزستان رتبه برتر را کسب کرد.

استان خوزستان با تولید حدود  ۱۷.۵ میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، فرآورده دامی و لبنی و عسل به تنهایی ۱۴درصد کل محصولات کشاورزی کشور را تولید کرده و از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد ولی در صورت تامین آب ، زهکشی و تسطیح زمین‌ها و توسعه کشت گلخانه‌ای امکان افزایش سطح زیرکشت تا ۲.۲میلیون هکتار وجود دارد.

نیشکر ، گندم ، برنج ، مرکبات سردسیری و گرمسیری ، خرما ، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای ، جو ، چغندر قند و محصولات جالیزی ، سبزی و صیفی و انواع گل از مهمترین تولیدات کشاورزی خوزستان است.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار