گام علمی متخصصان نیشکری برای رفع مشکل تصفیه‌خانه‌ها

تاریخ انتشار: شنبه 7 آبان 1401 | 09:58 ق.ظ
گام علمی متخصصان نیشکری برای رفع مشکل تصفیه‌خانه‌ها معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی به منظور ارتقای سطح علمی و رفع چالش‌های تصفیه‌خانه‌های پساب صنعتی نیشکر خبر داد.

محمد امین روزبخش‌زاده با بیان این مطلب، گفت: تصفیه‌خانه‌های پساب صنعتی واحدهای نیشکری، تابلو تبلیغاتی نیشکر و از تاسیسات راهبردی است که باید در بهترین شرایط نگهداری شود.

به گفته او، راه‌اندازی هفت تصفیه‌خانه پساب صنعتی در کشت و صنعت‌های توسعه نیشکر نشان از اهتمام این شرکت در صیانت از محیط‌زیست و بهره‌برداری حداکثری از منابع آب دارد.

این تصفیه‌خانه‌ها یکی از مدرن‌ترین تصفیه خانه‌های صنعتی در کشور است که به شیوه بیولوژیک با استفاده از روش های هوازی و بی‌هوازی فاضلاب صنعتی را تصفیه می‌کند.

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر در ادامه به اشتغال نیروهای برخوردار از دانش فنی در تصفیه‌خانه‌های نیشکری اشاره و تاکید کرد، از علم و دانش این نیروها و همچنین متخصصان دانشگاهی برای افزایش بهره‌وری تصفیه‌خانه‌ها استفاده می‌شود.

روزبخش‌زاده خروجی جلسات هم‌اندیشی را تشکیل گروه‌های متخصص دانست و گفت: دانش و تخصص این گروه‌ها برای افزایش بهره‌وری، رفع چالش‌های تصفیه‌خانه‌های واحدهای نیشکری و همچنین حل معضلات تاسیسات تصفیه‌خانه‌ها در سطح استان و حتی کشوری به کار گرفته می‌شود. 

وی کاهش هزینه‌ها، نوآوری، ایجاد انگیزه، اشتراک نقاط قوت و ضعف تصفیه‌خانه‌های نیشکری، درآمدزایی از طریق اعزام گروه‌های علمی و کاربردی برای حل مشکل تصفیه‌خانه‌ها در سراسر کشور را از دیگر اهداف برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی برشمرد.

به گفته معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر تاکنون ۵۰ ساعت آموزش مجازی و دو نشست هم‌اندیشی در کشت و صنعت‌های دعبل خزاعی و فارابی با حضور معاونین، مدیران انرژی و معاونت صنعت برگزار شده است.

تصفیه‌خانه‌های نیشکری در جوار کارخانه‌های تولید شکر احداث شده و موجب صرفه‌جویی سالانه ۳۶۰ هزار متر مکعبی آب در هر کشت و صنعت نیشکری شده است.

فعالیت تصفیه‌خانه‌های صنعت نیشکر نه تنها آب مصرفی را کاهش داده و مانع از آلودگی محیط‌زیست شده بلکه سبب تولید نوعی کود آلی حاصل از جمع شدن لجن‌ها در مخازن تصفیه نیز شده است که با تزریق آن به مزارع نیشکر، حاصلخیزی هرچه بیشتر خاک را در پی دارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار