وزیر جهاد کشاورزی واردات چوب با پوست را آزاد کرد

تاریخ انتشار: یکشنبه 8 آبان 1401 | 10:50 ق.ظ
وزیر جهاد کشاورزی واردات چوب با پوست را آزاد کرد رییس سازمان حفظ نباتات کشور از آزادسازی واردات چوب با پوست طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: این کار با هدف نگهداری جنگل‌ها بر پایه شیوه نامه‌های بهداشتی انجام شود.

«شاهپور علایی مقدم» در نشست بررسی وضعیت صنعت چوب، با اشاره به ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر آزادسازی واردات چوب با پوست، اظهار داشت: از ۹ مهر ۱۴۰۱ و با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی، واردات چوب با پوست به کشور با رعایت دستورالعملی که ساعت‌ها روی آن کار شده، آزاد است.

وی در عین حال نیاز فعلی صنایع کشور به چوب را حدود ۱۳.۵ میلیون مترمکعب عنوان کرد.

ساماندهی واردات چوب به کشور برای تامین نیاز صنایع و حفظ جنگل‌ها

« علی سلاجقه» رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست، با اشاره به نیاز کشور برای واردات چوب، اظهار کرد: با اجرای طرح تنفس جنگل‌ها از یک سو و نیاز صنایع کشور به چوب، واردات چوب لازم و ضروری است، اما باید این امر ساماندهی شود تا هم خیال صنایع از بابت تامین نیازشان راحت باشد و هم به جنگل‌های کشور آسیب نرسد.

وی در باره پیشنهاد یکی از استادان دانشگاه تهران مبنی بر ایجاد شورای راهبردی چوب در کشور، گفت: برای این هدف باید کارگروهی متشکل از سازمان‌های حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری و حفظ نباتات و نیز وزارت صمت، نمایندگانی از دانشگاه، پژوهشگاه و صنعت تشکیل شود و در خصوص ایجاد شورای راهبردی چوب تصمیم‌گیری و در پایان با سازمان امور اداری و استخدامی کشور وارد گفتگو شوند.

وی، آزادسازی واردات چوب با پوست را کاری کارساز در زمینه اشتغال‌زایی و نیز تامین ۱۳.۵ میلیون مترمکعب چوب مورد نیاز صنایع کشور دانست.

انتقاد صدور مجوز فعالیت کارخانه‌های با مواد اولیه چوب توسط وزارت صمت

« عباسعلی نوبخت» رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه این نشست گفت: در گذشته برای ساخت کارخانه‌هایی که مواد ابتدایی یا پرامونی آنها چوب است، اجازه سازمان منابع طبیعی نیاز بود؛ اما متاسفانه در حال حاضر این اتفاق نمی‌افتد که باید وزارت صمت در این زمینه اقدام کند.

وی به ارایه آماری از میزان چوب مورد نیاز صنایع کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: اگر همه کارخانه‌هایی که جواز کار دریافت کرده‌اند را مبنا قرار دهیم، صنایع کشور سالانه ۱۵ تا ۱۶ میلیون مترمکعب چوب نیاز دارد.

وی افزود: اما چنانچه کارخانه‌هایی که هم اکنون فعال‌اند با تمام ظرفیت خود کار کنند، حدود ۹ میلیون مترمکعب چوب در سال نیاز است، این در حالی است که هم اینک این کارخانه‌ها با ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب چوب کار می‌کنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار