لزوم ساماندهی نخاله‌های ساختمانی اهواز توسط شهرداری

تاریخ انتشار: دوشنبه 9 آبان 1401 | 09:13 ق.ظ
لزوم ساماندهی نخاله‌های ساختمانی اهواز توسط شهرداری رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز با اشاره به اخطارهای صادر شده برای شهرداری اهواز به دلیل نبود مدیریت بر نخاله‌های ساختمانی، خواستار ساماندهی این نخاله‌ها در این کلانشهر شد.

علی بنی‌عگبه روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار با اشاره به مطرح شدن دوباره مساله نخاله‌های ساختمانی اهواز در کارگروه مدیریت پسماند، افزود: با وجودی که شهرداری اهواز طرح‌های مختلفی را معرفی و ابزار و تجهیزاتی را تهیه کرده، اما هنوز هیچگونه مدیریت مشخصی در زمینه نخاله‌های ساختمانی در اهواز انجام نمی‌شود و این مساله باعث شده است که بسیاری از زمین‌های خالی در تمام سطح شهر محل تخلیه و تجمع این نخاله‌ها شود.

وی از نبود نظارت شهرداری اهواز بر نخاله‌های ساختمانی انتقاد کرد و افزود: تاکنون یک تا ۲ اخطار به سازمان خدمات موتوری شهرداری اهواز به عنوان متولی جمع آوری نخاله‌های ساختمانی داده شده و در صورت  جمع آوری و ساماندهی نشدن، مجبور می‌شویم پرونده را به مراجع قانونی ارسال کنیم.

دبیر کارگروه مدیریت پسماند شهرستان اهواز همچنین درباره طرح‌هایی که پیش از این برای ساماندهی نخاله‌های ساختمانی در اهواز اجرا شده، توضیح داد: در پایان هر سال در آستانه سال نو، کارگروهی تشکیل و تصمیمات فوری برای نظافت شهرهای استان اتخاذ می‌شود که جمع آوری نخاله نیز از آن جمله است و ارگان‌های مختلف مکلف می‌شوند در این زمینه به شهرداری اهواز کمک کنند، اما به دلیل اینکه شهرداری برنامه مدونی برای ساماندهی نخاله‌ها ندارد، مدت کمی پس از آن شاهد هستیم که نخاله‌ها دوباره تخلیه می‌شود و در عمل یک دور باطلی اتفاق می‌افتد.

بنی‌عگبه با بیان اینکه شهرداری اهواز تاکنون حجم نخاله‌های تخلیه شده در شهر را اعلام نکرده، بیان کرد: شهرداری اهواز اعلام کرده است که دستگاه بازیافت نخاله ساختمانی خریداری کرده که به زودی نصب و راه‌اندازی می‌شود تا بتوان آنها را تفکیک و بازیافت و دوباره به عرصه تولید ببرند.

بر اساس این گزارش، نخاله‌ها یا پسماندهای ساختمانی شامل مواد و مصالحی است که در عملیات تخریب بنا تولید می‌شود. در مدیریت امور هر شهر این ضایعات جزو اولویت‌های ساماندهی قرار می‌گیرند.

فلاحی فرماندار سابق اهواز، فروردین امسال با انتقاد از وضعیت نامناسب پراکندگی نخاله‌ها و زباله‌های ساختمانی در اهواز، مهلت یک ماهه‌ای را برای جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی توسط شهرداری تعیین کرده بود.

شهرداری اهواز پیش از این بارها وعده ساماندهی نخاله‌های ساختمانی را داده است.

حلاج معاون سابق شهرداری اهواز اردیبهشت ۱۴۰۰ از تدوین برنامه مدیریت نخاله‌های ساماندهی و آغاز ساماندهی پسماندهای ساختمانی خبر داده بود.

به گفته وی، چهار نقطه برای تخلیه نخاله ساختمانی در چهار گوشه شهر اهواز درنظر گرفته شده است. همچنین برآورد شده که ۲۰۰ کامیونت (جحشه) در شهر اهواز در زمینه انتقال نخاله ساختمانی فعالیت می‌کنند که تاکنون ۱۰۵ دستگاه از آنها شناسایی و ساماندهی شده‌اند زیرا بیشتر تخلیه‌های غیرمجاز توسط این خودروها انجام می‌شود.

خوزستان در سال‌های گذشته دومین استان از نظر ابتلا به بیماری سالک معرفی شده که یکی از دلایل آن وجود نخاله‌های ساختمانی به ویژه در اهواز بیان شده است. این مساله در سال‌های اخیر باعث تشکیل چند جلسه و ورود استاندار سابق و ابتکار رییس اسبق سازمان محیط زیست به این مساله شد.

اسفند ۹۵ ابتکار رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به اهواز و بازدید از وضعیت نامناسب نخاله‌های ساختمانی در این شهر، نشستی با حضور استاندار وقت خوزستان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری، معاون دادستان اهواز و فرماندار اهواز، برگزار کرد و مقرر شد شهرداری اهواز در مدت ۲ هفته (تا ۲۰ اسفند ۹۵) همه نخاله‌های ساختمانی تخلیه شده در حاشیه جاده‌ها و اطراف شهر را جمع‌آوری و در یک محل مناسب دفع کند. در این راستا قرار شد کارگروهی متشکل از شهرداری اهواز، محیط زیست و فرمانداری برای ارایه طرح جامع جمع آوری و دفع نخاله‌ها تعیین شود تا بتوان این نخاله‌ها را بازیافت کرد.

شهرداری اهواز در بهار و تابستان ۹۶ اقدامات مقطعی برای معرفی محل‌های تخلیه نخاله انجام داد اما در نهایت طرح ساماندهی نخاله‌های ساختمانی به سرانجام نرسید.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار