شناخت بازارهای آفریقا، به افزایش صادرات کمک می‌کند

تاریخ انتشار: سه شنبه 10 آبان 1401 | 10:19 ق.ظ
شناخت بازارهای آفریقا، به افزایش صادرات کمک می‌کند رئیس اتاق اهواز با اشاره به ظرفیت‌های بازار مصرفی قاره آفریقا، گفت: این قاره علاوه بر ذخایر معدنی غنی، در حوزه کالایی نیز غالباً مصرف‌کننده است و شناخت بازارهای آن می­تواند راه را برای افزایش صادرات باز کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: برای ارتباط تجاری و اقتصادی بین آفریقا و خوزستان باید یکی از کشورهای قاره آفریقا به‌عنوان معین با استان خوزستان در نظر گرفته شود.

شهلا عموری همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری قاره آفریقا در اتاق اهواز، افزود: با انتخاب کشور معین در قاره آفریقا در راستای تقویت ارتباط تجاری با خوزستان می‌توان نمایشگاه‌ها و برنامه‌های خاصی جهت معرفی خوزستان در آفریقا برگزار کرد.

وی گفت: فعالان اقتصادی این استان می‌توانند با تجار و مسئولان قاره آفریقا نشست‌هایی برگزار کنند و مسیری برای تعامل هر چه بیشتر و روابط اقتصادی قوی‌تر بین این قاره و خوزستان ایجاد کرد.

عموری با بیان اینکه قاره آفریقا در ذخایر معدنی مقام بسیار خوبی در دنیا دارد اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰ جمعیت این قاره به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر برسد، کشورهای این قاره اغلب مصرف‌کننده هستند و می‌توان از این فرصت برای توسعه صادرات به آفریقا استفاده کرد.

وی ادامه داد: مواد اولیه و ماشین‌آلات می‌تواند از جمله کالاهای وارداتی از آفریقا به استان و کشور باشد و از طرفی می‌توان مواد پتروشیمی و غذایی را از خوزستان به این قاره صادر نمود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به اینکه متأسفانه در گمرکات آمار تفکیکی از کالاهای صادراتی وجود ندارد اظهار کرد: باوجوداین ۱۶ میلیون دلار صادرات از خوزستان به قاره آفریقا صادرات انجام گرفته که بیشتر از حوزه‌های فولاد و مواد فلزی بوده است.

عموری با اشاره به ظرفیت‌های خوزستان برای امر تجارت ادامه داد: وجود کشت و صنعت‌های نیشکر و غیر نیشکری، صنایع مادر از جمله امتیازات این استان است، دسترسی به آب‌های آزاد و بین‌المللی پتانسیل خوبی را در خوزستان برای صادرات و واردات ایجاد کرده است، خوزستان دسترسی مناسبی به خط آهن و فرودگاه بین‌المللی و بنادر زیادی دارد که فضای مناسبی برای صادرات و واردات است.

گردش مالی در قاره آفریقا به‌طور متوسط هزار میلیارد دلار است

رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا نیز در این همایش گفت: کشت فرا سرزمینی مدتی است در کشور مطرح شده و تجار ما می‌توانند با توجه به میزان بالای بارش در قاره آفریقا کشت محصولات کشاورزی را در این قاره انجام دهند.

مسعود برهمن افزود: گردش مالی در قاره آفریقا به‌طور متوسط هزار میلیارد دلار است و ۱۵ درصد کره زمین مربوط به این قاره بوده و ۳۰ درصد معادن دنیا در این کشورها قرار دارد.

وی گفت: ۹۰ درصد الماس و ۶۵ درصد طلای دنیا در این قاره قرار دارد.

برهمن ادامه داد: اروپا و آمریکا در این قاره بیشتر چپاول کرده‌اند، و در مقابل منابع و سنگ‌های ارزشمندی که دریافت می‌کنند تنها کالا می‌دهند.

رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا با اشاره به اینکه بیشتر کشورها در این قاره در حال سرمایه‌گذاری هستند بیان کرد: چین تصویب کرده که ۳۰۰ میلیون نفر از جمعیت خود را به قاره آفریقا بفرستد. ظرفیت بالایی در این قاره وجود دارد و مسئولان این قاره نگاه خوبی به ایران دارند.

وی گفت: در بحث گردش مالی و حمل‌ونقل باید قاره آفریقا بیشتر کار شود و مشکلات این حوزه باید برطرف شود.

وی تصریح کرد: یکی از فعالیت‌های اقتصادی که می‌توان در این کشور راه‌اندازی کرد راه‌اندازی کلینیک‌های پزشکی است که در این حوزه فعالیت داشتیم و موفق هم بوده‌ایم.

برهمن افزود: راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک از دیگر مواردی است که در این کشور بسیار موفق خواهد بود، همچنین با راه‌اندازی یک کشور معین می‌توان نمایشگاه دائمی راه‌اندازی کنیم.

به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا، هم‌اکنون ۱۷ سفیر از کشورهای آفریقایی در ایران حضور دارند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار