به زودی، توسعه میدان مشترک سهراب در خوزستان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 آبان 1401 | 10:43 ق.ظ
به زودی، توسعه میدان مشترک سهراب در خوزستان عملیات اجرایی توسعه میدان مشترک سهراب در خوزستان با ارزش سرمایه گذاری حدود یک میلیارد دلار در روز‌های آینده آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: عملیات اجرایی توسعه میدان مشترک سهراب در استان خوزستان با ارزش سرمایه گذاری حدود یک میلیارد دلار در روز‌های آینده آغاز می‌شود.

 

محسن خجسته مهر در نخستین کنفرانس ملی افزایش بهره دهی چاه‌های نفت و گاز در مرکز همایش‌های کوشک با اشاره به آغاز عملیات اجرایی مرکز مدرن ازدیاد برداشت در اهواز با مصوبه هیات مدیره شرکت نفت ایران گفت: این اقدام در راستای تقویت و توسعه فعالیت‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی مربوط به مباحث ازدیاد برداشت (IOR و EOR) در سطح شرکت ملی نفت ایران، عملیاتی شده و گامی در جهت ارتقا بخش بالادستی صنعت نفت است.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد رابطه عمیق و آگاهانه میان صنعت نفت و دانشگاه، اظهار کرد: وزارت نفت در قالب ۴۰ مگا پروژه قرارداد‌هایی با ارزش ریالی و ارزی ۱۲ هزار میلیارد ریال و ۶۵ میلیون یورو با دانشگاه‌ها و مراکز علمی دارد که بیشتر آن طرح‌ها نیز مربوط به میدان‌های نفتی است.

خجسته مهر بر استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور در صنعت نفت تاکید کرد و گفت: تعداد قابل‌توجهی از چاه‌ها که موسوم به چاه‌های کم‌بازده و بسته هستند به شرکت‌های دانش‌بنیان سپرده می‌شوند تا با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان تولیدی شود.

وی ادامه داد: توسعه یکپارچه میدان آزادگان با هفت میلیارد دلار سرمایه توسط کنسرسیومی از ۱۲ سهامدار شامل ۶ بانک بزرگ کشور و ۶ شرکت اکتشاف و تولید انجام می‌شود.

میدان مشترک نفتی سهراب در شمال غربی شهر اهواز در خوزستان و در امتداد مرز ایران و عراق واقع شده و با میدان نفتی هویزه در کشور عراق مشترک است، فعالیت‌های توسعه در سمت عراقی از چندی پیش آغاز شده است.

طرح توسعه میدان نفتی سهراب مشتمل بر برنامه تخلیه طبیعی و حفاری ۲۰ حلقه چاه جدید، تجهیز ۱۴ چاه به پمپ درون‌چاهی، یک ایستگاه تقویت فشار با پمپ‌های سه‌فازی، احداث خط لوله انتقال نفت‌خام و ساخت واحد تفکیک‌گر و اندازه‌گیری در مجاورت واحد بهره‌برداری غرب کارون خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود با تکمیل مرحله توسعه این طرح، برداشت این میدان به ۳۰ هزار بشکه در روز برسد، شایان ذکر است تولید تجمعی در دوره ۲۰ ساله قرارداد، ۱۶۰ میلیون بشکه و با در نظر گرفتن قیمت نفت‌خام ۵۰ دلار برای هر بشکه، ارزش نفت‌خام اضافی قابل برداشت در طول دوره قرارداد (بدون احتساب ارزش گاز همراه تولیدی)، هشت میلیارد دلار برآورد می‌شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار