تامین حقابه رودخانه‌ها تنها راه جلوگیری از آتش سوزی در هورالعظیم است

تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 آبان 1401 | 08:59 ق.ظ
تامین حقابه رودخانه‌ها تنها راه جلوگیری از آتش سوزی در هورالعظیم است مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با اشاره به معضلات آتش سوزی در هورالعظیم گفت: تنها راه جلوگیری از این آتش سوزی‌ها، تامین حقابه رودخانه‌های کرخه در ایران و دجله و فرات در عراق است.

محمدرضا اشرفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: طی سال‌های گذشته شاهد تنش‌های آبی گسترده در سطح استان خوزستان بودیم و در حوزه تالاب هورالعظیم که از رودخانه کرخه آغاز می‌شود با کاهش بارندگی‌ها مواجه بودیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بارندگی‌ها بسیار پایین‌تر از نرمال ۵۰ سال گذشته بوده است، آبی که وارد رودخانه هورالعظیم می‌شود نیز کاهش یافته به همین دلیل شاهد آتش سوزی‌هایی در تالاب هورالعظیم بودیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه آتش سوزی‌های ۲ سال اخیر در حوزه هورالعظیم عمدتا مربوط به بخش عراقی بودند، گفت: حقابه ایرانی هورالعظیم بیشتر از بخش عراقی تامین می‌شود و مدیریت تالاب در بخش ایرانی بیشتر بوده است.

وی افزود: با توجه به تنش‌های زیاد با وزارت نیرو، بخشی از حقابه هورالعظیم را برای جلوگیری از تنش‌های شدید می‌توان تاحدودی تامین کرد مگر اینکه مانند تابستان گذشته، شرایط بسیار سختی را تجربه کنیم.

اشرفی بیان کرد: دبی رودخانه کرخه طی تابستان گذشته در مقاطعی کمتر از ۱۰ مترمکعب در ثانیه بود که حقابه هورالعظیم تامین نمی‌شد ولی بیشترین آتش سوزی‌ها  در بخش عراقی تالاب هورالعظیم اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های زیادی از طریق مقامات عراقی انجام شده است، افزود: ارتباط بسیار زیادی در این زمینه از طریق سازمان حفاظت محیط زیست، دستگاه دیپلماسی و استانداری خوزستان با طرف عراقی برقرار کردیم تا ملزم به مهار آتش سوزی شوند و زمینه تخریب تالاب را فراهم نکنند زیرا متاسفانه این موضوع بسیار مشهود است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تلاش کردیم با هواپیماهای آب‌پاش، آتش سوزی‌هایی که در بخش عراقی هورالعظیم اتفاق می‌افتد را مهار کنیم که متاسفانه همکاری خوبی از سمت دولت عراق صورت نگرفت و در یک مرحله که هواپیمای آب‌پاش را در خوزستان مستقر کردیم اجازه ورود به کشور عراق داده نشد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار