فولاد خوزستان، مهم ترین پیشران صنعت در استان است

تاریخ انتشار: پنجشنبه 19 آبان 1401 | 09:18 ق.ظ
فولاد خوزستان، مهم ترین پیشران صنعت در استان است حمیدرضا فلاح رییس سازمان صمت استان خوزستان در این دیدار گفت: شرکت فولاد خوزستان با ظرفیت‌هایی که دارد، توانایی توسعه بیشتر برای دست‌یابی به افق ۱۴۱۰ را دارد.
حمیدرضا فلاح رییس سازمان صمت استان خوزستان در این دیدار گفت: شرکت فولاد خوزستان با ظرفیت‌هایی که دارد، توانایی توسعه بیشتر برای دست‌یابی به افق ۱۴۱۰ را دارد. 
 
وی افزود: درگاهی برای اظهارات فروشندگان در نظر گرفته شده که برای احراز صحت اظهارات، کمیته‌ای مسئول بررسی صحت مندرجات و شناسایی نقاط قابل بهبود در حوزه نوسازی صنایع را بر عهده دارند.  
 
فلاح با اشاره به افزایش ظرفیت تولید فولاد خوزستان گفت: سازمان صمت پشتیبان شرکت فولاد خوزستان در حد توان می باشد.
 
وی افزود: رسیدگی به امر تعزیرات نیاز به بررسی داشته و احتمالا قابل حل باشد. 
 
فلاح گفت: افزایش ظرفیت تولید از خواسته‌های سازمان صمت بوده که شرکت فولاد خوزستان نیز بر آن اهتمام دارد. 
 
وی در ادامه بیان داشت: راه‌اندازی نیروگاه برق شرکت فولاد خوزستان، می تواند مشکلات بسیاری در حوزه صنعت و تامین برق استان را بر طرف نماید. 
 
فلاح با اشاره به تکمیل فرآیند فولاد سازی در شرکت فولاد شادگان گفت: تکمیل فرایند یاد شده مورد تاکید سازمان‌های مختلف استان می باشد. 
 
وی افزود: انتظار می‌رود که فولاد خوزستان در افزایش ارزش زنجیره تولید همچون، نورد گرم ورود یابد.  
 
فلاح با اشاره به معدن دولومیت در استان، حمایت شرکت فولاد خوزستان در برنامه عملیاتی را خواستار شد. این امر موجب تقویت آمایش صنعت در بخش های نیازمند است. برنامه های فولاد خوزستان با بررسی های انجام شده، در بخش عملیاتی بسیار هماهنگ می‌باشند. 
 
رییس سازمان صمت استان خوزستان در پایان خاطر نشان کرد: سازمان صمت استان، همواره در کنار فولاد خوزستان است و آینده روشنی را برای این شرکت پیش بینی می‌کنیم. 
 
امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در این دیدار گفت: در افق ۱۴۰۴ تولید فولاد، بهتر است که از کویر محوری به دریا محوری جابجا شود. بهترین نقاط در حوزه تولید دریا محوری فولاد، سواحل خلیج فارس و دریای عمان می‌باشد. دولت باید همانند شرکت‌های سنگ آهن، شرکت های بزرگ فولادی را نیز حمایت نماید. با امار بدست آمده، ذخایر موجود سنگ آهن، تنها تا ۱۳ الی ۱۵ سال آینده جوابگو خواهد بود. در دو سال گذشته کمبود سنگ آهن مشهود نبوده و این امر به خاطر کاهش تولید به واسطه‌ی کاهش مصرف انرژی (قطعی برق) بوده است. 
 
وی افزود: یکی از راهکارهای جبران کمبود سنگ آهن، جلوگیری از صدور مجوزهای مازاد جدید برای تشکیل شرکت های تولید فولاد می‌باشد. همچنین توسعه و افزایش عمق اکتشاف، ماشین آلات، بررسی و مطالعات و تشکیل ائتلاف در زمینه اکتشاف می‌باشد. در کشور ما، عمق ۱۰ متر برای اکتشاف در نظر گرفته شده و این در حالی است که در دنیا تا عمق ۳۰۰ متر برای اکتشاف تلاش می‌شود. 
 
ابراهیمی با اشاره به فرآوری سنگ‌های معدنی گفت: در کشور ما بیشتر بر فرآوری سنگ‌های مگنتی تلاش شده و نیاز است بر سنگ‌های هماتیتی بیشتر کار شود. همچنین بررسی و خرید معادن سنگ آهن در خارج از کشور و تامین مواد اولیه از ان مناطق مورد نیاز است که با چند کشور رایزنی صورت گرفته است. البته استفاده بیشتر از آهن قراضه به‌جای سنگ آهن، حذف واسطه‌ها و اعطای مجوز معدن به شرکت‌های تولیدی بزرگ از دیگر راهکارهای تامین مواد اولیه می‌باشد. 
 
وی درباره چالش تامین برق اظهار داشت: تامین برق یکی از چالش‌های اصلی شرکت فولاد می‌باشد. صنعت فولاد ۱۰ درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده، اما بیشترین توقفات برق در صنعت فولاد اتفاق می‌افتد. در سال گذشته شرکت فولاد خوزستان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به واسطه قطعی برق از دست داده است. با توجه به بخشنامه جدید نرخ برق بر اساس انرژی های تجدید پذیر محاسبه می‌شود که موجب افزایش قیمت در سال آینده خواهد شد. بنابراین ایجاد نیروگاه از الزامات این صنعت به‌شمار می‌آید. در حوزه مصرف گاز نیز، تنها ۵ درصد مصرف گاز کشور در صنعت فولاد استفاده می‌شود.
 
ابراهیمی با اشاره به طرح CBS گفت: با استفاده از این طرح سعی می شود سطح ماندگاری اهن اسفنجی را بالا برده تا بتوان آن را تا ۶ ماه نگهداری نمود. میزان مصرف آب در صنعت فولاد ۲ /۰  درصد میزان کل کشور می باشد. این در حالی است که بازچرخانی آب یکی از اولویت‌های شرکت فولاد  خوزستان می‌باشد. تعریف طرح RO در فولاد شادگان و سناباد و استفاده از پس‌آب‌های شهری در دستور کار این شرکت قرار دارد. فولاد خوزستان با عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد میانی و دومین شرکت تولید فولاد کشور با سرمایه ۱۹ هزار میلیاردی، سهمی نزدیک به ۵/ ۱۲ درصدی از کشور را داشته و زنجیره ارزش آن به جز نورد که در دستور کار خرید قرار دارد، باقی زنجیره بالا دستی و میانی را دارا می‌باشد. 
 
وی درباره گستردگی شرکت فولاد خوزستان گفت: گستردگی این شرکت از منطقه شرق تا جنوب‌غرب کشور می‌باشد. در واقع از منطقه سنگان در شرق کشور ۵۰ الی ۶۰ درصد مواد اولیه فولاد خوزستان تامین می‌شود. بخش فولاد سازی فولاد شادگان نیز در سال ۱۴۰۲ در مدار تولید قرار خواهد گرفت. 
 
وی افزود: این شرکت امادگی دارد، در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، خرید و کار اکتشافی در سطح استان ورود نماید. ترکیب سهامدارن فولاد خوزستان به گونه ای است که ۴۶ درصد از سهام متعلق به شرکت پایندگان و ۳۰ درصد متعلق به سهام عدالت و مابقی به صورت شناور در بورس قرار دارد. 
 
ابراهیمی در خصوص عملکرد شرکت در سال جاری خاطرنشان کرد: این شرکت تا نیمه آبان‌ماه سال جاری، ۲ میلیون و ۲۳۵ هزار تن تولید شمش داشته که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نزدیک به ۲۸ درصد افزایش داشته در حالی‌که به واسطه محدودیت برق ۲۲۸ هزار تن تولید را از دست داده است. فولاد خوزستان در دو سال اخیر  ۱۲ درصد افت تولید به دلیل چانه زنی داخلی داشته است. 
 
وی گفت: فولاد خوزستان در سال گذشته اتفاق خوبی را در حوزه صادرات رقم زده که ۶۰ درصد تولیدات به صورت صادرات و ۴۰ درصد آن به صورت فروش داخل بوده است. از این ۴۰ درصد، ۷۵ درصد آن را در داخل استان و نزدیک به ۲۵ درصد آن در خارج از استان به فروش رفته است. با صادرات ۶۰ درصدی محصول ۳/ ۱ میلیارد دلار معادل ۳ درصد ارز اوری کشور به فولاد خوزستان اختصاص یافت. 
 
مدیرعامل فولاد خوزستان با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای گفت:  فولاد خوزستان با چشم اندازی که برای سال ۱۴۱۰ خود تعریف نموده در تلاش است تولید خود را به ۶ /۱۳ میلیون تن یعنی ۲۵ درصد ظرفیت تولید کشور برساند، بخشی از  ظرفیت‌ها در حال ایجاد بوده و برای آینده در حال مذاکره می باشیم. یکی از چالش های فولاد خوزستان، سن بالای کارکنان و فرسودگی تکنولوژی می باشد. با این حال در ۲ سال گذشته ۱۷۶ پروژه در حوزه های طرح های پایداری تولید، توسعه ظرفیت، فن‌آوری، بهینه سازی و زیست محیطی تعریف شده است. مهمترین پروژه‌های انجام شده در یک‌سال گذشته، پروژه های اسلب عریض، اکسیژن ۴، احداث کوره ۷ و نیروگاه برق بوده که در سال جاری در حال تکمیل می‌باشد. 
 
ابراهیمی با اشاره به تلاش فولاد خوزستان در حوزه محیط زیست گفت: تعهد شرکت در قبال ۵۰۰ هکتار زمین شرکت، ایجاد ۱۰ درصد فضای سبز بوده که ۵۲۴ هکتار فضای سبز یعنی ۵ برابر تعهد خود ایجاد نموده است. یکی از چشم اندازهای این شرکت، توسعه فضای شهری می‌باشد که اطراف کارخانه را احاطه نموده است. این شرکت آمادگی دارد، هر زمینی که به شرکت واگذار شود را به کمربند سبز شهری تبدیل نماید. 
 
ابراهیمی تصریح نمود: نیروهای شرکت همراه با شرکت‌های تابعه، ۱۶ هزار نیرو است. این شرکت پس از خصوصی سازی، در سال گذشته با برگزاری نخستین آزمون استخدامی در سطح استان، ۵۰۰ تن نیروی انسانی در رشته های مورد نیاز جذب نموده است. 
 
وی افزود: این شرکت در خصوص مسئولیت های اجتماعی در حوزهای محرومیت‌زدایی، مبارزه با کرونا، توسعه فضای سبز با صرف هزینه ۱۴۰۰ میلیارد تومان در یک سال گذشته، پروژه تصفیه خانه پسآب شهری در شادگان به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان و تعمیر پل فولاد و … فعالیت نموده است. 
 
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در پایان ابراز امیدواری نمود که با حمایت سازمان ها و نهادهای استان این شرکت به جایگاه اصلی خود در صنعت فولاد کشور دست یابد. 
 
گفتنی است، دیدار یاد شده روز دوشنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۱ در سالن کنفرانس مهمانسرای نور شرکت فولاد خوزستان برگزار شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار