خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی با افزایش بهره‌وری

تاریخ انتشار: سه شنبه 24 آبان 1401 | 09:32 ق.ظ
خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی با افزایش بهره‌وری رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه ایران مستندات علمی زیادی در بخش کشاورزی در دنیا دارد، گفت: در صورتی که از ۱۰ درصد ظرفیت‌های بالقوه بهره‌وری در بخش کشاورزی از مسیر دانش بنیان‌ها به فعل تبدیل شود، کشور در تولید محصولات کشاورزی خودکفا خواهد شد.

«مجتبی خیام نکویی» دوشنبه در مراسم چهارمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی افزود: دانش بومی در بخش کشاورزی بسیار قابل ملاحظه است و در صورتی که دانش در کشور نفوذ پیدا کند کشاورزی کشور رشد کمی و کیفی زیادی پیدا می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در صورتی که از ۱۰ درصد ظرفیت‌های بالقوه بهره‌وری در بخش کشاورزی از مسیر دانش بنیان‌ها به فعل تبدیل شود، کشور در تولید محصولات کشاورزی خودکفا خواهد شد.

خیام نکویی اضافه کرد: رتبه ۱۰ برابری تولیدکننده نمونه با متوسط تولید در کشاورزی نشان‌دهنده ورود علم در بخش کشاورزی و ترویج است.

کشورهای غربی به دنبال دانش قنات ایرانی

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: اکثر کشورهای پیشرفته دنیا به دنبال دانش بومی قنات و مدیریت بخش کشاورزی ما در گذشته هستند که فعالیتی پایدار بوده است.

وی با بیان اینکه اگر دانش گذشته کشور ما را در بخش کشاورزی اروپایی‌ها داشتند از آن استفاده می‌کردند گفت: البته ما نیز باید از دانش روز کشورهای دیگر که با کشاورزی کشور هماهنگ است، استفاده کنیم.

اصلاح قانون ارث برای جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی

خیام نکویی افزود: برخلاف تصور عموم، تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر افزایش یافته که دلیل آن خرد شدن اراضی کشاورزی است؛ اما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که دانش و علم در اراضی نیم هکتاری ورود نمی‌کند و باید اراضی یکپارچه شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در بحث اراضی کشاورزی؛ نیازمند تصمیم حاکمیتی هستیم که باید قانون ارث که اجازه خرد شدن اراضی را می‌دهد، اصلاح شود به طور مثال باید به اراضی کشاورزی همانند یک کارخانه نگاه شود که امکان خرد شدن آن وجود ندارد.

ایجاد ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری در کشور

وی به ایجاد ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری در کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون ۶ دهکده افتتاح شده و هفتمین پارک فناوری و نوآوری به‌زودی افتتاح می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: موتور جستجوگر اینترنتی تخصصی بخش کشاورزی ایجاد شده که به دانش بنیان شدن بخش کشاورزی کمک خواهد کرد.

 چهارمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی با شعار کتاب دانایی، توانایی کشاورزی در سالن همایش‌های سازمان تحقیقات؛ آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار