سال شکوفایی صنعت نیشکر

تاریخ انتشار: سه شنبه 24 آبان 1401 | 08:41 ق.ظ
سال شکوفایی صنعت نیشکر علی‌رغم خشکسالی در بهار و تابستان ۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌شود ۵ میلیون تن نیشکر برداشت شود که از این مقدار می‌توان ۵۰۰ هزار تن شکر استحصال کرد.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اعلام اینکه امسال سال شکوفایی صنعت نیشکر خواهد بود، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم مانند سال‌های گذشته از شکر خام تولیدی و وارداتی بیش از ۷۰۰ هزار تن شکر سفید تولید و روانه بازار کنیم.
 
دکتر عبدعلی ناصری در حاشیه مراسم افتتاح جشنواره ملی برداشت نیشکر (شکرستان ۱۴۰۱) در گفت‌وگوی زنده با برنامه «مسیر پیشرفت» که از شبکه‌های یک سیما و شبکه استانی خوزستان پخش می‌شد، اظهار کرد: علی‌رغم خشکسالی در بهار و تابستان ۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌شود ۵ میلیون تن نیشکر برداشت شود که از این مقدار می‌توان ۵۰۰ هزار تن شکر استحصال کرد.
 
وی افزود: علاوه بر آن، الکل، خمیرمایه، ام دی اف، خوراک دام و سایر محصولات نیز تولید می‌شود. همچنین باگاس یا تفاله نیشکر تبدیل به خوراک دام و ام دی اف می‌شود و از ملاس نیشکر نیز الکل و سایر محصولات تولید خواهد شد. همه این محصولات نعماتی از محصول پربرکت نیشکر هستند.
 
دکتر ناصری گفت: سال جاری نیز کارخانه ام‌دی‌اف کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر با توان تولید ۲۰۰ هزار متر مکعب با همکاری بخش خصوصی و با ظرفیت اشتغالزایی بیش از ۸۰۰ نفر آغاز به کار خواهد کرد، همچنین کارخانه تولید کود فسفاته و کارخانه اسانس‌گیری از اکالیپتوس در کشت و صنعت نیشکر حضرت امام خمینی (ره) راه اندازی خواهد شد.
 
وی با اشاره به دیگر دستاوردها و برنامه‌های در دست اقدام این شرکت افزود: هم‌اکنون کارخانه کاغذسازی نیز با ظرفیت تولید ۲۴۰ هزار تن کاغذ با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در مرحله عملیات ساختمانی است و در افق سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر با اشاره به برپایی جشنواره برداشت نیشکر، در کشت و صنعت امیرکبیر اضافه کرد که اراضی این شرکت و کشت و صنعت نیشکر میرزاکوچک خان در عملیات بیت‌المقدس آزادسازی شدند، لذا باید از شهدا و رزمندگان این عملیات یاد کنیم و بر ارواح طیبه آنها سلام و صلوات بفرستیم.
 
گفتنی است بزرگ‌ترین عملیات متمرکز برداشت در بخش کشاورزی کشور با شروع برداشت محصول نیشکر از سطح ۶۸ هزار هکتار از اراضی طرح‌های توسعه نیشکر خوزستان آغاز شده‌است.
 
عملیات مکانیزه برداشت نیشکر در واحدهای نیشکری هر ساله از اواخر مهرماه آغاز و تا اواسط فروردین ماه سال بعد ادامه خواهد داشت.
 
به همین مناسبت دومین جشنواره ملی شکرستان با هدف توانمندسازی جوامع پیرامون و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و همچنین فراهم آوردن یک فرصت فرهنگی برای ایجاد شور و نشاط و ایجاد جریان مستمر و بالنده تولید آثار فرهنگی در سه بخش نمایشگاهی از امروز دوشنبه ۲۳ آبان ماه کار خود را آغاز کرد.
 
جشنواره برداشت نیشکر به‌عنوان یکی از ۶۲ رویداد شاخص ملی در تقویم ملی رویدادهای گردشگری ثبت شده‌است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار