دود آتش زدن کاه و کلش در چشم‌ها و ریه‌های اهوازی‌ها

تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 آبان 1401 | 09:39 ق.ظ
دود آتش زدن کاه و کلش در چشم‌ها و ریه‌های اهوازی‌ها رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز: دود و خاکستر منتشر شده در هوا ناشی از آتش زدن کاه و کلش و سوزاندن مزارع نیشکر است.

علی بنی عگبه گفت: باتوجه به اینکه درحال حاضر فصل برداشت نیشکر و شلتوک است، کشاورزان پس از برداشت محصول به سوزاندن کاه و کلشکه یکی از روش‌های سنتی و قدیمی است، اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه روش اشتباه سبب انتشار دود و خاکستردر مناطق شمال، شمال شرقی و شمال غربی و شهر‌های اطراف شده است، افزود: هر سال پیش از برداشت محصولات کشاورزی، هشدار‌هایی به جهاد کشاورزی، کشاورزان و شرکت‌های کشت و صنعت داده می‌شود و امسال نیز مثل هر سال نکات لازم ارائه شده است.

بنی عگبه افت عملکرد زمین کشاورزی در کشت‌های بعدی، از بین رفتن مواد مفید خاک و همچنین آلودگی هوا و محیط زیست را از جمله پیامد‌های منفی آتش زدن کاه و کلش عنوان کرد و ادامه داد: قبل از چنین اقدام‌هایی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و اداره اهواز به همه شرکت‌های تولید نیشکر در استان هشدار داده شد و براساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک، جهاد کشاورزی موظف است به منظور جلوگیری از اجرای این روش، دستور‌ها و آموزش‌های لازم را به کشاورزان ابلاغ و از این عمل ممانعت کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز می‌گوید: رسیدگی به تخلف‌های شرکت‌های نیشکری و کشاورزانی که به سلامتی مردم اهمیت نمی‌دهند و فقط منافع خود را در نظر می‌گیرند، از طریق جهاد کشاورزی در حال پیگیری است و برخی از متخلفان را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.

وی هدف از این اقدام را حفاظت از محیط زیست و سلامت مردم به ویژه ساکنان اطراف مزارع عنوان و اضافه کرد: زیرا براساس قانون هوای پاک، جرم نگاری‌ها ابلاغ شده است، اما از جهاد کشاورزی خواهشمندیم در زمینه آموزش و ممانعت از آتش زدن کاه و کلش ورود کند.

به گفته بنی عگبه؛ قرار بود همه واحد‌های نیشکری تا سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد از برداشت محصول را به صورت سبز انجام دهند و در مواقعی که پایداری و ایستادگی هوا وجود دارد، از آتش زدن مزارع و برداشت سیاه محصول خودداری کنند، همچنین زمانیکه جهت وزش باد به سمت مناطق مسکونی است، برداشت سیاه انجام ندهند.

وی گفت: براساس وعده‌های شرکت توسعه نیشکر، امسال برداشت سبز نیشکر باید بیش از ۴۰ درصد انجام شود، ضمن اینکه شرکت دهخدا که در نزدیکی اهواز فعالیت می‌کند و مناطق مسکونی اطراف آن زیاد هستند، مقرر بود برداشت سبز را بیش از سایر شرکت‌ها اجرایی کند، این درحالی است که این وعده محقق نشده و انتظار می‌رود توسعه نیشکر و صنایع جانبی به قول‌های خود عمل کند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار