افتتاح کافه کتاب کتابخانه مرکزی و رونمایی از کتاب میدان نفتون از آغاز تا کنون

تاریخ انتشار: پنجشنبه 26 آبان 1401 | 11:10 ق.ظ
افتتاح کافه کتاب کتابخانه مرکزی و رونمایی از کتاب میدان نفتون از آغاز تا کنون نخستین نشست کافه کتاب و رونمایی از کتاب میدان نفتون از آغاز تا کنون به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور مدیرعامل، مدیران و روسای ادارات ستادی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب روز سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ برگزار شد.  در این نشست مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت ‌خیز جنوب با قدردانی […]

نخستین نشست کافه کتاب و رونمایی از کتاب میدان نفتون از آغاز تا کنون به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور مدیرعامل، مدیران و روسای ادارات ستادی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب روز سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ برگزار شد.

 در این نشست مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت ‌خیز جنوب با قدردانی از برگزار کنندگان این جلسه بیان داشت: ایام گرامیداشت کتاب و کتابخوانی را به همه همکاران تبریک می گویم. همانگونه که استحضار دارید در دین مبین اسلام موضوعی بیشتر از توجه به دانش و علم توصیه نشده است و اولین آیه ای که از قرآن نازل شد با کلمه اقرأ شروع می شود و این دلیل بر این است که تنها راه رستگاری و راه نجات بشر دانش افزایی است.

مهندس علیرضا دانشی افزود: اگر انسان بخواهد مسیری را طی کند بهترین کار برای اینکه با موفقیت به مقصد برسد این است که اطلاعات خود را راجع به مسیر افزایش دهد لذا با توجه به اینکه ما مسافر این دنیا هستیم تنها چیزی که می تواند کنار دست ما باشد همین کتاب است که می‌تواند برای طریقت مسیر زندگی به انسان کمک کند.

وی با بیان اینکه خواندن کتاب برای افزایش آگاهی ما اثر گذار است و می‌تواند به ما کمک کند گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری نظیری برای کتاب وجود ندارد. بنده تمام قامت از فعالیت های علمی و تحقیقاتی و انتشار کتاب حمایت می کنم.

دانشی با بیان اینکه فضای مجازی به انسان اطلاعات عمیقی نمی دهد و نمی‌تواند جایگزین کتاب باشد گفت: در توصیه های دینی اسلام نیز سفارش زیادی برای علم و علم آموزی شده و علم آموزی و خواندن کتاب در اسلام هم آداب دارد.

 مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت ‌خیز جنوب تصریح کرد: برای ترویج فرهنگ کتاب در صنعت نفت جای کار فراوان داریم و فرهنگ کتابخوانی جزو واجبات است و باید آگاهی مان را نسبت به تمام علوم و علی الخصوص علوم تخصصی افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه کتابخانه را جای مقدسی می دانم گفت: باید رصد علمی صورت پذیرد و مجموعه‌های علمی در شرکت تشکیل دهیم، واقعاً خیلی مهم است اگر انسان بخواهد به جایی برسد باید با علم آموزی این کار را انجام بدهد. 

دانشی با بیان اینکه دانشمندان ایرانی کاشف بعضی از علوم بشری هستند و جوانان ما این را نمی دانند و در این خصوص فرهنگ سازی نکرده‌ایم گفت: توصیه می کنم که مدیران همکاران را مقید کنند که هفته ای چند ساعت در کتابخانه بنشینند چرا که حضورشان در اینجا آرام آرام در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخانه موثر واقع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه الان در شرایط تحریم هستیم گفت: اگر قرار است تحریم ها شکسته شود این کار از طریق کتاب و دانش اندوزی و دانش افزایی امکان پذیر است. شایسته است که مجموعه های فکری را در نفت شکل دهیم و در تمام علوم و رشته های مربوط به صنعت نفت نشست های علمی داشته باشیم.

در این نشست معصومه رضایی معاون مدیر برنامه ریزی تلفیقی با تبریک هفته کتاب،‌ کتابخوانی و کتابدار گفت: از کمیته مشاوره مجموعه کتابخانه ها و پایگاه داده ها که سفیران و نمایندگان مدیریت‌ها هستند و در طول سال به صورت مستمر از مشاوره های ارزشمند آنها بهره ‌برداری می‌کنیم و ثمره آن را در توسعه متعادل و متوازن مجموعه چاپی و الکترونیکی منابع اطلاعاتی کتابخانه مرکزی مشاهده می کنیم.

وی افزود: این مطلب کاملا اثبات شده است که به لحاظ محتوای اطلاعاتی مجموعه منابع اطلاعاتی پایگاه داده های مناطق نفت خیز جنوب غنی ترین مجموعه در صنعت نفت و همچنین کشور است و این مهم به جز حمایت مدیریت ها و همکاران مجموعه پایگاه داده ها میسر نمی شد که بدین وسیله از آنها قدردانی می‌شود.

در این نشست همچنین پرویز آریانفر نویسنده کتاب میدان نفتون از آغاز تاکنون درباره چگونگی تدوین این کتاب توضیح داد و گفت: کار تهیه این کتاب از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و به موازات تدوین این کتاب پروژه های مختلفی از جمله تهیه نقشه اولین خط آهن نفت و نقشه خط لوله نفت مسجدسلیمان به آبادان با حمایت اداره روابط عمومی مناطق نفت‌خیز و مهندسی نقشه برداری و پروژه های دیگر انجام شد که بخشی از آنها در این کتاب آورده شده است.

وی افزود:  این کتاب در ۶ جلد شامل کاوش نفت، اکتشاف نفت، انتقال نفت، پالایش و توزیع فرآورده‌های نفتی، صادرات نفت و عملیات غیر صنعتی تهیه شده که مجموعا حدود ۳۳۰۰ صفحه دارد یعنی هر جلد بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ صفحه است.
 
آریانفر گفت: در این کتاب از منابع مختلف و موثق داخلی و خارجی و اسناد مختلف و همچنین آرشیو شخصی و اطلاعات حافظه تاریخی و پیشکسوتان استفاده شده است و این کتاب یک کتاب مصور با تصاویری با گرافیک بالا است که شاید خیلی از آن ها برای اولین بار منتشر میشود که جا دارد از همکاری روابط عمومی و اداره مهندسی نقشه برداری در این خصوص قدردانی نمایم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار