تعداد پرستاران خوزستانی، یک سوم استاندارد کشوری

تاریخ انتشار: چهارشنبه 9 آذر 1401 | 10:50 ق.ظ
تعداد پرستاران خوزستانی، یک سوم استاندارد کشوری رئیس نظام پرستاری اهواز : در شهر‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تعداد پرستار به ازای هر تخت، یک سوم استاندارد کشوری است.

علیرضا گچ‌کوبان با تبریک فرا رسیدن روز پرستار دغدغه های پرستاران خوزستان را تشریح کرد و گفت : در شرایط فعلی کمبود نیرو در خوزستان، هر پرستار به جای سه نفر کار می‌کند و سال به سال فشار کاری به پرستاران خوزستانی افزایش می‌یابد.

تعداد پرستاران خوزستانی، یک سوم استاندارد کشوری

رئیس نظام پرستاری اهواز در خصوص مشکلات پرستاری اظهار کرد: کمبود شدید نیروی پرستار یکی از مشکلات این صنف است که این مساله علاوه بر تاثیر در کیفیت کار، به ضرر مردم است.

وی افزود: در حالت استاندارد کشوری، تعداد پرستار به ازای هر تخت، ۱.۵ نفر است، اما این عدد در خوزستان ۰.۶۷ نفر است یعنی در شهر‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تعداد پرستار به ازای هر تخت، یک سوم استاندارد کشوری است.

گچ‌کوبان تصریح کرد: بیشتر پرستاران در بخش‌های ICU کار را به صورت تجربی یاد می‌گیرند و به ندرت پرستار تخصصی فارغ‌التحصیل داریم. به دلیل اینکه تفاوتی در حقوق بین پرستار دارای مدرک لیسانس با پرستار کارشناسی ارشد وجود ندارد، بسیاری حاضر به ادامه تحصیل نیستند.

وی عنوان کرد: شرایط آب و هوایی و نداشتن امکانات رفاهی موجب شده، پرستاران به شهر‌های دیگر مهاجرت کنند تا حداقل در شهر خوش آب و هوا کار کنند؛ در خوزستان علاوه بر مهاجرت پرستاران به خارج از کشور، مشکل مهاجرت پرستار به استان‌های دیگر نیز وجود دارد.

گچ‌کوبان با تاکید بر لزوم نگهداشت پرستاران در خوزستان ادامه داد: پرستاران فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علوم پزشکی خوزستان حتی طرح خود را در استان‌های دیگر می‌گذرانند.

رئیس نظام پرستاری اهواز گفت :با توجه کمبود نیرو، سال‌ها است پرستاران در حال اضافه کاری اجباری هستند، اما پنج ماه است که مبلغ این اضافه‌کاری‌ها پرداخت نشده است. امسال تاکنون کارانه نیز دریافت نکرده‌ایم.

گچ‌کوبان با اشاره به گذشت ۱۵ سال از تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در مجلس، بیان کرد: ۱۵ سال است که این قانون در کشوی وزارت بهداشت خاک می‌خورد؛ دو سال از تأکید مقام معظم رهبری در مورد اجرای این قانون گذشته است و در نهایت، اواخر سال گذشته اجرای این قانون ابلاغ شد و امسال مبالغی به عنوان قانون تعرفه‌گذاری به عنوان حق‌السکوت پرداخت شد که همان نیز آن قدر اختلاف بین پرسنل ایجاد کرد که صدای همه درآمد.

وی عنوان کرد: ارقام تعرفه خدمات پرستاری از ۱۰۰ هزار تا ۵ میلیون تومان بود؛ در یکی از بیمارستان‌های اهواز بابت یک ماه تعرفه خدمات پرستاری ۲۷ هزار تومان پرداخت شد که این مبلغ معادل تزریق یک آمپول در مطب نیز نیست.

تعداد پرستاران خوزستانی، یک سوم استاندارد کشوری

رئیس نظام پرستاری اهواز با ابراز این عقیده که متاسفانه پرداخت تعرفه خدمات پرستاری به نوعی توهین به جامعه پرستاری بوده و با اشاره به خدمات پرستاران در دوران کرونا، تصریح کرد: حدود پنج شش پرستار خوزستانی به دلیل ابتلا به کرونا فوت کردند، اما متاسفانه همچنان اعلام شهید بودن این پرستاران درگیر بروکراسی اداری است.

گچ‌کوبان با اشاره به برخی کم‌لطفی‌ها و درگیری مردم با پرستاران گفت: دلیل اصلی درگیری مردم با پرستاران این است که به دلیل شرایط جامعه، همیشه عصبانی هستند و با کوچکترین تلنگری خشم را بروز می‌دهند.

وی افزود: از طرف دیگر به دلیل کمبود نیرو، خدمات شایسته‌ای به مردم ارائه نمی‌شود؛ وقتی یک بیمار دو سه ساعت در اورژانس است و کسی بالای سرش نمی‌رود، مردم ناراحت می‌شوند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار