ناکافی بودن کمباین برای برداشت شالیزارهای خوزستان

تاریخ انتشار: یکشنبه 13 آذر 1401 | 08:24 ق.ظ
ناکافی بودن کمباین برای برداشت شالیزارهای خوزستان رییس انجمن برنج خوزستان گفت: شالیکاران خوزستانی هم اکنون برای برداشت محصول خود با کمبود کمباین و بالا بودن هزینه اجاره آن رو به رو هستند.

محمد سواری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار افزود:برای برداشت ۷۰هزار هکتار سطح شالیزارهای خوزستان ، دست کم به ۲۰۰ دستگاه کمباین نیاز است ولی هم اکنون کمتر از ۱۰۰ دستگاه کمباین بومی و غیربومی در استان مشغول برداشت شالی هستند.

وی با بیان اینکه باید از قبل ، تمهید لازم برای تامین کمباین مورد نیاز از سوی سازمان جهادکشاورزی و شرکت های خدمات کشاورزی خوزستان اندیشیده می شد گفت: چنانچه کمباین مورد نیاز برای برداشت باقی مانده دسترنج کشاورزان تامین نشود بخشی از محصول که با مشقت فراوان به دست آمده با بارندگی پیش رو از بین خواهد رفت یا کیفیت آن کاهش خواهد یافت.

رییس انجمن برنج خوزستان از بی تفاوتی برخی مسوولان برای کاهش مشکلات شالیکاران خوزستانی انتقاد کرد وافزود: شایسته نیست شالی کاران در میان انبوه مشکلات رها شوند و هیچ دستگاهی پاسخگو نباشد.

امسال برای دومین سال متوالی کشت برنج در خوزستان به دلیل کمبود آب و خشکسالی و کاهش شدید منابع و ذخایر آب پشت سدها ممنوع شد ولی با این حال برخی شالیکاران خوزستانی در مناطق کرخه ،شوش ، اهواز ، شوشتر ، دزفول و میداوود باغملک بدون توجه به این ممنوعیت اقدام به کشت برنج کردند.

برداشت برنج که از نیمه دوم آبان در خوزستان شروع شده تا اواخر آذر ادامه می یابد. کشاورزان پس از برداشت محصول ، اقدام به کشت گندم می‌کنند.

پیش بینی شده با برداشت ۲۸۰هزار تُن شلتوک از سطح ۷۰هزار هکتار شالیزارهای خوزستان ، حدود ۱۶۰هزار تُن برنج محلی مرغوب و معطر عنبربو تولید و به بازار عرضه شود.

بر اساس بررسی میدانی هم اکنون قیمت هرکیلوگرم برنج محلی تازه(امسال)به صورت خرده فروشی حدود ۴۵۰هزار ریال است ولی این قیمت در تابستان امسال تا ۷۵۰ هزار ریال نیز رسیده بود.

خوزستان با تولید حدود ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات زراعی ، باغی ، فرآورده دامی و لبنی و عسل به تنهایی ۱۴درصد کل محصولات کشاورزی کشور را تولید کرده و از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

خوزستان یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد ولی در صورت تامین آب ، زهکشی و تسطیح زمین‌ها و توسعه کشت گلخانه‌ای امکان افزایش سطح زیرکشت تا ۲.۲میلیون هکتار وجود دارد.

نیشکر، گندم ، برنج ، مرکبات سردسیری و گرمسیری ، خرما ، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای ، جو ، چغندرقند و محصولات جالیزی ، سبزی و صیفی و انواع گل از مهمترین تولیدات کشاورزی خوزستان هستند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار