تعاون روستایی در خرید توافقی شالی از کشاورزان خوزستانی دخالت نکرد

تاریخ انتشار: سه شنبه 15 آذر 1401 | 11:44 ق.ظ
تعاون روستایی در خرید توافقی شالی از کشاورزان خوزستانی دخالت نکرد سرپرست تعاون روستایی خوزستان گفت: تعاون روستایی در خرید توافقی شالی از کشاورزان خوزستانی دخالت نکرده ولی شرکت‌های خدماتی وابسته به تعاون روستایی از محل نقدینگی خود و از محل منابع داخلی ، به صورت محدود خرید توافقی شالی را انجام دادند.

جمیل زرگانی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار خرید تضمینی شالی توسط شرکت های خدماتی وابسته به تعاون روستایی را رد کرد و افزود: سیاست قطعی دولت ، حمایت از کشاورز توسط بخش دولتی و شرکت‌های تعاونی است از این رو خرید توافقی توسط بخش‌های غیر دولتی همچون خرید دانه روغنی کلزا توسط شرکت‌های روغن کشی ، بهترین مسیر و راهبرد برای حمایت از کشاورزان است.

وی گفت:تاکنون شرکت های تعاونی خدمات کشاورزی وابسته به تعاون روستایی یک هزار و ۵۰۰ تُن شالی به صورت توافقی و بر اساس هر کیلوگرم بین ۱۹۰ هزار تا ۲۰۰ هزار ریال خریداری کرده‌اند.

سرپرست تعاون روستایی خوزستان در ادامه با اشاره به اینکه کشاورزان شالی کار به علت دسترسی آسان تر به شرکت های تعاون روستایی و نداشتن انبار، مایل هستند محصول خود را با قیمت مناسب و به صورت نقدی بفروشند افزود: تعاون روستایی هیچ برنامه‌ای خرید تضمینی شالی از منابع مالی دولتی ندارد.

زرگانی اظهار داشت:خرید توافقی شالی توسط شرکت‌های وابسته به تعاون روستایی خوزستان تا هرزمان که نیاز باشد ادامه خواهد یافت.

برداشت شالی از شالیزارهای خوزستان از نیمه دوم آبان شروع و تا اواخر آذرماه ادامه خواهد داشت.

امسال کشت برنج در خوزستان به علت خشکسالی و تنش آبی ممنوع اعلام شده بود ولی برخی کشاورزان با استفاده از روش‌های خشکه کاری اقدام به کشت برنج کردند.

پیش‌بینی شده با برداشت ۲۸۰هزار تُن شلتوک از ۷۰هزار هکتار از مزارع خوزستان ، حدود ۱۶۰هزار تُن برنج محلی عنبربو تولید و به بازار عرضه شود.هم اکنون قیمت خرده فروشی هرکیلوگرم برنج عنبربوی تازه بین ۴۰۰ تا ۴۵۰هزار ریال است.

سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ که سال بسیار پربارشی بود با رفع محدودیت‌های کشت و تامین آب ، حدود ۲۵۰هزار هکتار از زمین های خوزستان به کشت برنج رفت که در آن سال حدود ۵۵۰هزار تُن برنج محلی که در تاریخ کشاورزی خوزستان بی سابقه بود تولید وبه بازارهای داخلی عرضه و بخش محدودی نیز به عراق صادر شد.

شوش ، کرخه ، اهواز ، باغملک ، شوشتر ، ایذه و دزفول از کانون های اصلی کشت شلتوک در خوزستان به شمار می‌روند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار