تخلیه نخاله‌های ساختمانی در ساحل کارون؛ شهرداری معضل را حل می‌کند؟

تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 آذر 1401 | 11:09 ق.ظ
تخلیه نخاله‌های ساختمانی در ساحل کارون؛ شهرداری معضل را حل می‌کند؟ تخلیه نخاله‌های ساختمانی در محله کوروش اهواز و در نزدیکی رودخانه کارون نه تنها اثرات محیط زیستی دارد بلکه شهرداری هم با یک چالش مواجه است.

بین ساکنان محله کوروش اهواز و رودخانه کارون یک سد بزرگ و هفت خوانی از نخاله‌های ساختمانی تلنبار شده که منظره این رود را از دیدگان آن‌ها پنهان کرده، اما این همه ماجرا نیست و این اقدام ضد محیط زیستی است.

اگر که از سمت بلوار پاسداران به سمت خیابان‌های کارون حرکت کنیم کمی بعد و درست زمانی که انتظار دارید با نزدیک شدن به رودخانه شاهد منظره‌ای بی نظیر از بوستانی ساحلی باشید، با انبوهی از نخاله‌های ساختمانی مواجه می‌شویم که جلوی دیدن رودخانه را هم از ما می‌گیرند.

آن سوی رودخانه، اما سید عامر است و هکتار‌ها زمین کشاورزی و درختان، اما این سوی رودخانه و در نزدیکی محله کوروش وجود نخاله‌ها معضلی زیست محیطی را به وجود آورده که با افزایش ساخت و ساز‌ها انتظار می‌رود وضعیت بدتر هم شود.

یکی از شهروندان ساکن در محله کوروش به ما می‌گوید که مدت هاست زباله در این مکان‌ها رها می‌شود و تا کنون نیز اقدام عملی برای رفع این معضل در حاشیه رودخانه کارون صورت نگرفته است.

او افزود: علاوه بر مشکلاتی از این دست در خیابان‌های کارون جاده دسترسی پر از چاله و دست انداز‌های غیر استاندارد است و سطل زباله هم در برخی کوچه‌ها برای انداختن زباله وجود ندارد و مردم پسماند خود را در گوشه‌ای از خیابان رها می‌کنند.

تخلیه نخاله‌های ساختمانی در اهواز

وضعیت تخلیه نخاله‌ها در سواحل کارون نگران کننده است

البته ماجرای تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه رودخانه کارون پیش از این داد محیط زیست را هم در آورده بود و مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تخلیه زباله و نخاله در حاشیه رودخانه کارون را نگران‌کننده عنوان کرد.

او به اهمیت رودخانه کارون اشاره کرد و یادآور شد اگر همین رود در هر جای دیگر کشور بود به عنوان «ظرفیت بالفعل» از آن استفاده می‌شد، اما اکنون از این رودخانه فقط منظر بد آن در یاد‌ها می‌ماند.

محمد جواد اشرفی افزود: در دیگر نقاط شهر اهواز نیز نخاله‌های ساختمانی زیادی است و مدیریتی در این حوزه اعمال نمی‌شود؛ به ویژه در پارک ۴۲ هکتاری حاشیه رودخنه کارون که سالیان سال است نظارت و گشتی برای آن وجود ندارد.

تخلیه نخاله‌های ساختمانی در کلانشهر اهواز

اعلام محل‌های جدید برای تخلیه زباله‌های ساختمانی

البته شهرداری اهواز در اقدامی سعی کرده با اعلام محل‌های جدید حمل، انتقال و دفن نخاله‌های ساختمانی این معضل را تا حدی کاهش دهد.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز به ما گفت که ۴ محل جدید سایت رهگشا، سایت مصالح فروشان، سایت دفن مهدیس (بنکداران) و سایت سه‌راه تپه را بعلاوه سایت صفیره که از قدیم وجود داشت، به عنوان مقصد‌های جدید پسماند‌های ساختمانی در اهواز معرفی شده اند.

علی شمسی افزود: این محل‌ها با هدف تسهیل دسترسی شهروندان و فعالان بخش ساخت و ساز و عمران در شهر اهواز تعیین و معرفی شدند.

او آدرس محل‌های جدید که جانمایی آن‌ها بر اساس سطح دسترسی در مناطق هشت‌گانه شهر اهواز، صورت گرفته را به این شرح اعلام کرد:

  • سایت رهگشا به آدرس: مسیر اهواز ـ اندیمشک ـ بعد از موسسه تعویض پلاک ـ رهگشا (پلیس‌راه قدیم)
  • سایت مصالح فروشان به آدرس: جاده اهواز ـ خرمشهر ـ ۵ کیلومتر بعد از میدان انقلاب ـ روبروی شرکت تولیدی آرد خوزستان
  • سایت دفن مهدیس (بنکداران) به آدرس: کوی مهدیس ـ کمربند جنوبی اهواز ـ جنب بنکداران (نخاله‌های خرد)
  • سایت سه‌راه تپه به آدرس: بعد از فلکه چهار اسب ـ بلوار نفت ـ جنب کلانتری (نخاله‌های خرد).

به گفته آقای شمسی به روال سابق، سایت صفیره نیز به آدرس جاده اهواز ـ رامهرمز ـ سایت دفن پسماند ساختمانی صفیره، نیز همچنان می‌تواند مورد استفاده جهت انتقال و دفن پسماند‌ها و نخاله‌های ساختمانی قرار گیرد.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز تعیین ۴ محل دفن پسماند‌های ساختمانی در محدوده شهر اهواز را یکی از اقدامات موثر شهرداری در جهت جلوگیری از دفن غیراصولی و غیرقانونی پسماند‌های ساختمانی در سطح شهر دانست که با قدرت نسبت به پیگیری قانونی برهم زنندگان نظم در شهر اقدام می‌شود و به گفته او تخلیه‌کنندگان پسماند‌های ساختمانی در سطح شهر باید بدانند که از این پس در راستای استیفا حقوق مردم، «هیچ‌گونه مماشاتی» با آن‌ها نخواهد شد.

تخلیه نخاله‌های ساختمانی در ساحل کارون

لزوم اطلاع پیمانکاران عمرانی از محل تخلیه نخاله‌های ساختمانی

این مقام مسئول از شهروندان و فعالان ساختمانی و پیمانکاران عمرانی هم خواست با رعایت مسئولیت شهروندی خود پیش از عقد قرارداد با وسایل نقلیه جهت حمل ضایعات و پسماند‌های ساختمانی از محل دفن آن‌ها باخبر شوند.

علی شمسی همچنین گفت که سامانه‌های نظارتی درون سازمانی شهرداری از این پس نسبت به تعقیب و پیگیری قانونی متخلفینی که با رهاسازی پسماند‌های عمرانی و ساختمانی خود، چهره شهر را نازیبا و مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌کنند، اقدام خواهد کرد و شهروندان نیز از طریق تلفن ۱۳۷ می‌توانند یاری‌رسان مدیریت شهری در این خصوص باشند.

البته او در ادامه با قدردانی از همکاری‌های پلیس راهور با مدیریت شهری، موفقیت طرح ساماندهی وضعیت پسماند‌های ساختمانی در شهر اهواز را منوط به مساعدت و ادامه نظارت و برخورد پیشگیرانه پلیس و دستگاه قضایی دانست.

نخاله‌های ساختمانی به لحاظ تعریف قانون‌گذار در زمره پسماند‌های عادی قرار می‌گیرند که به صورت معمول از فعالیت‌های روزمره انسان‌ها در شهر‌ها تولید می‌شود و چنان‌چه در اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی و عنوان شده: فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.

در قانون مدیریت پسماند، قانونگذار تکالیفی را برای حفظ و صیانت از محیط زیست شهر تعیین کرده که به گفته آقای شمس مدیریت شهری به اجرای آن در دوره جدید اهتمام جدی خواهد داشت.

تخلیه نخاله‌های ساختمانی

برخورد قانونی با متخلفان

برابر ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند؛ نگهداری، مخلوط کردن، جمع‌آوری، حمل و نقل، خرید و فروش، دفع، صدور تخلیه پسماند‌ها در محیط آن در شهر‌ها بر عهده شهرداری است و در غیر این صورت اشخاص متخلف به حکم مراجع قضایی به جزای نقدی محکوم می‌شوند.

از همین رو سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز با توجه به تعیین محل‌های جدید دفن پسماند از همه شهروندان و فعالان بخش ساخت و ساز و عمران شهر اهواز خواست که نسبت به حمل و تخلیه نخاله‌های ساختمانی در محل‌های تعیین شده اقدام نمایند و در غیر این صورت به صورت قانونی و وفق مقررات با آن‌ها برخورد می‌شود.

علی شمسی در ادامه با بیان این مطلب که یکی از مشکلات قدیمی و مزمن شهر اهواز که موجب نازیبایی و بی‌نظمی در شهر شده و نارضایتی شهروندان را در پی داشته است «وضعیت پسماند‌های ساختمانی است» گفت: ساماندهی وضعیت پسماند‌های ساختمانی در دستور کار این معاونت قرار گرفته است و به زودی نسبت به پاکسازی محل‌هایی که از قدیم هدف دفن غیرمجاز و غیرقانونی نخاله‌های ساختمانی بوده‌اند و موجبات نارضایتی شهروندان اهوازی را فراهم کرده‌اند نیز اقدام خواهیم کرد.

معضل نخاله‌های ساختمانی در شهر اهواز معضلی است که سال‌های سال وجود داشته و با توجه به جریان داشتن کارون در این شهرستان این مسئله را محیط زیستی نیز کرده است، به نظر می‌رسد که عزمی به منظور رفع این مشکل چند ساله کلانشهر از سوی مسئولان مدیریت شهری اهواز وجود دارد، اما باید دید آیا آن‌ها می‌توانند مشکل را پس از سال‌ها حل نمایند یا نه که اگر رفع شد، شاهکاری است که در کارنامه این دوره شورا به ثبت خواهد رسید.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار