دخل و خرج شهرداری اهواز برای هزینه کرد ۱۰ هزار میلیارد ریال عوارض آلایندگی

تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 آذر 1401 | 09:56 ق.ظ
دخل و خرج شهرداری اهواز برای هزینه کرد ۱۰ هزار میلیارد ریال عوارض آلایندگی دخل و خرج هزینه کرد ۱۰ هزار میلیارد ریال عوارض آلایندگی از تقاطع غیرهمسطح دانشگاه و یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آسفالت تا اصلاح سه ورودی اهواز، خرید ۱۲۹ دستگاه اتوبوس و ۵۰ ون موضوعاتی بود که رییس شورای اسلامی این کلانشهر به تشریح چند و چون آن پرداخت.

رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران ، با بیان اینکه امیدآفرینی نیار امروز جامعه است گفت: یکی از ابهامات تخصیص عوارض آلایندگی سهم شهرداری اهواز و محل هزینه کرد این بودجه است که مدیریت شهری خود را ملزم به شفاف سازی و اطلاع رسانی دقیق در این زمینه می‌داند.

سیاوش محمودی ادامه داد: سهم شهرداری اهواز از ۵۳ هزار میلیارد ریال عوارض آلایندگی خوزستان، به طور دقیق ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده است و این در حالی است که اعداد متفاوتی در این زمینه در رسانه ها و برخی اظهارنظرها مطرح شده است که هیچ کدام صحیح نیست.

وی افزود: بودجه مصوب شهرداری اهواز در امسال ۶۵ هزار میلیارد ریال بوده است که در آن بودجه ۶ هزار میلیارد ریال عوارض آلایندگی دیده شده است.

رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز اظهار داشت: بر اساس قانون کارگروهی شامل سازمان محیط زیست و برنامه و بودجه باید تا پایان تیرماه تشکیل صنایع آلاینده و سهم آنها تعیین شود که با وجود گذشت پنج ماه از این تاریخ، همچنان این موضوع بلاتکلیف باقی مانده است.

 

پنج هزار میلیارد ریال مطالبه شهرداری اهواز از عوارض آلایندگی امسال است

وی با اشاره به سهم شهرداری اهواز از عوارض آلایندگی سال جاری افزود: پنج هزار میلیارد ریال مطالبه عوارض آلایندگی شهرداری اهواز در سال جاری است که تا کنون یک ریال از این عوارض پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: اصل مطالبات عوارض آلایندگی ۱۲۰ هزار میلیارد ریال و ۱۸۰ هزار میلیارد ریال جرایم این عوارض است که بر اساس قانون این جرایم قابل بخشش نیست به همین دلیل کل مطالبات خوزستان از چهار شرکت نفتی کارون، مارون، آغاجاری و مسجد سلیمان بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد ریال است.

رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز افزود: شرکت های آلاینده در برخی استان ها بر پرداخت عوارض آلاینده یک درصد از فروش خود به صورت علی‌الحساب به عنوان عوارض آلایندگی توافق شده است ولی این موضوع تا کنون در خوزستان عملی نشده است.

 

شهرداری نسبت به فرمول عوارض آلایندگی معترض است

محمودی گفت: شدت آلایندگی و میزان جمعیت به عنوان ۲ مولفه توزیع عوارض آلایندگی بوده است که شهرداری اهواز نسبت به این فرمول اعتراض کرده است و برای عوارض جدید امیدوار به تغییر این فرمول و افزایش سهم اهواز از این عوارض بوده است.

وی ادامه داد: به استناد تبصره ۳ ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ سازمان محیط زیست مکلف شده است حداکثر ظرف ۶ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، پایگاه داده واحدهای آلاینده را ایجاد و زمینه دسترسی برخط به این پایگاه داده را مشخص کند.

رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز اظهار داشت: نام واحدهای آلاینده و شدت آلایندگی این واحدها اطلاعاتی است که باید در پایگاه داده ثبت می شد که با گذشت ۱۸ ماه از این تاریخ، این پایگاه داده محقق نشده و به همین دلیل شرکت های آلاینده محدوده اهواز از پرداخت عوارض اجتناب می کنند.

 

عوارض آلایندگی اهواز برای اجرای ۱۸ طرح هزینه می شود

وی گفت: روند احداث تقاطع شهید چمران(جنب دانشگاه) که از سال ۹۹ با مبلغ اولیه ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال آغاز شده و هزینه نهایی اتمام این طرح چهار هزار میلیارد ریال برآورد شده که از محل آلایندگی تا امروز یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای این تقاطع هزینه شده است.

رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز با اشاره به بهره برداری از خط ال ۳۰۰ تقاطع غیرهمسطح شهید بندر گفت: بهره برداری از خط ال ۴۰۰ مبلغ اولیه یک هزار و ۹۶۰ میلیارد ریال است که میدان فرودگاه را به میدان تپه وصل می کند که این طرح ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ۳۲۰ میلیارد ریال نیز در این طرح تا کنون هزینه شده است.

محمودی گفت: ۱۸ طرح از جمله تکمیل تقاطع دانشگاه، تکمیل تقاطع شهید بندر(لوپ ال ۴۰۰)، آسفالت معابر به عنوان اولویت های شهری اهواز برای هزینه کرد عوارض آلایندگی تعیین شده است.

رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز با اشاره به سهم اعتبارات جاری و عمرانی در بودجه سال جاری شهرداری اهواز گفت: ۳۰ هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال سهم بودجه عمرانی و ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بودجه جاری بوده است.

 

یک میلیون مترمربع آسفالت در سطح معابر اهواز اجرا شد

وی آسفالت را از جمله مطالبه های جدی مردم دانست و گفت: با توجه به وضعیت نامناسب معابر شهری اهواز، شورای شهر اهواز سه هزار میلیارد ریال از عوارض آلایندگی را به آسفالت معابر اختصاص داده است.

محمودی با بیان اینکه ۲ هزار تن قیر از محل بازآفرینی سال گذشته جذب شده است گفت: حجم آسفالت معابر اهواز از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۰۲، ۶۹ ، ۶۴ ، ۶۰ و ۴۹ هزار تن آسفالت اجرا شده است.

وی گفت: طی ۹ ماه ابتدایی سال جاری یک میلیون مترمربع آسفالت با صخامت متوسط هفت سانتی متر توسط شهرداری اهواز در سطح معابر این کلانشهر اجرا شد.

 

یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع تا پنج ماه آینده آسفالت می شود

رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز با بیان اینکه در ماه های گذشته برخی مناطق شهری اهواز از جمله منطقه اتوبوسرانی برای اولین بار آسفالت شده است ادامه داد: یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع طی پنج ماه آینده در سطح معابر اهواز آسفالت می شود.

محمودی گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در قالب طرح محرومیت زدایی ۶۰۰ میلیارد ریال طرح های مختلفی برای روکش آسفالت در دستور کار دارد ضمن اینکه معابری که زیرساخت آن آماده و تنها نیاز آن آسفالت باشد در اولویت قرار دارد.

وی ادامه داد: در طرح شهید علاف ۷۰ میلیارد ریال و به قراگاه خاتم در زیرسازی، آسفالت و پارک های محله ای ۵۵۰ میلیارد ریال از محل عوارض آلایندگی پرداخت شده است.

 

اتصال کیان آباد به کیان شهر از طریق ریل باکس انجام می شود

رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز با اشاره به تعیین اولویت رمپ و لوپ های پل های کارون گفت: تعیین رمپ و لوپ های پل هفتم، پنچم و چهارم در حال مطالعه است که بر اساس این مطالعات، رمپ و لوپ های اولویت دار تعیین و پس از مصوبه شورا مرحله اجرایی آن آغاز می شود.

وی افزود: برخی پل های شهری از جمله پل های راهنمایی، لشکر، دغاغله و علوی دارای مشکل سازه ای هستند که با توجه به محدودیت منابع حداکثر ۲ پل به عنوان اولویت و بر اساس مطالعه اصلاح و تعریض می شود.

وی با بیان اینکه اتصال کیان آباد به کیان شهر از طریق ریل باکس اجرایی می شود گفت: این ریل باکس ها قطعات آماده است که ظرف ۴۸ ساعت مسیر تردد از زیر ریل ها و از طریق این بکس ها فراهم می کند که برای اجرای ۲ ریل باکس ۲۰۰ میلیارد ریال از عوارض در نظر گرفته شده است.

 

سه ورودی اهواز اصلاح می شود

محمودی ادامه داد: شهر اهواز دارای پنج ورودی اصلی است که اصلاح سه مسیر اندیمشک تا سه راه خرمشهر، مسیر زرگان و مسیر ماهشهر به عنوان اولویت در حال مطالعه است که اصلاح این ورودی ها از دیگر طرح هایی است که اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد ریال از محل عوارض آلایندگی تامین می شود.

رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز ادامه داد: از ۱۰ هزار میلیارد ریال سهم عوارض آلایندگی شهرداری اهواز تا کنون بالغ بر ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

 

کشت کنوکارپوس در اهواز ممنوع شد

رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز با بیان اینکه برای زیباسازی شهری و بهبود مبلمان شهری ۲۰۰ میلیارد ریال از محل عوارض آلایندگی تعیین شده است گفت: کاشت کنوکارپوس به طور کلی در شهر اهواز ممنوع شده است ضمن اینکه توسعه فضای سبز با جدیت دنبال می شود.

محمودی با بیان اینکه تنها ۴۰ درصد فضای سبز اهواز از شبکه آب خام برخوردار است گفت: برای احیای فضای سبز و توسعه شبکه آب خام ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل عوارض آلایندگی تعیین شده است تا فضای سبز شهری اهواز پایدار سازی شود.

وی با اشاره به بدهی شهرداری به بانک ملت و قرارگرفتن شهردرای اهواز در لیست سیاه بانکی گفت: وام ۸۰ میلیارد ریالی شهرداری اهواز در سال ۱۳۸۲ به دلیل پرداخت نشدن به پنج هزار میلیارد ریال اصل و جرایم آن رسید که با پیگیری های زیاد این مشکل پس از سال ها برطرف شد.

 

 

 

۱۲۹ اتوبوس و ۵۰ ون برای اهواز خریداری شد

وی ادامه داد: به منظور تامین ماشین آلات مورد نیاز شهردای اهواز و ارتقای خدمت رسانی به شهروندان ۲ هزار میلیارد ریال وام برای خرید ماشین آلات عمرانی و خدماتی اخذ شده است.

محمودی گفت: ۱۲۰ میلیارد ریال برای بهسازی پل فولاد هزینه شد که ۴۰ میلیارد ریال آن را شرکت فولاد و مابقی را شهردرای اهواز هزینه کرد.

رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز افزود: اهواز نیاز به حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه اتوبوس است و این در حالی است که تعداد کل اتوبوس های فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز تا پیش از آغاز شورای شهر ششم، ۸۸ اتوبوس بود.

وی هفت هزار و ۵۰ میلیارد ریال برای ناوگان عمومی در اهواز تا کنون هزینه شده است ادامه داد: ۱۲۹ دستگاه اتوبوس با اعتبار ۶ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال و ۵۰ ون با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال خریداری شده است که به مرور این خودروها وارد اهواز می شود.

محمودی با بیان اینکه قیمت امروز خرید هر اتوبوس ۵۰ میلیارد ریال و قیمت هر ون ۱۲میلیارد ریال است گفت: ۴۷ دستگاه اتوبوس و۱۵ دستگاه ون طی هفته های آینده طی مراسمی رونمایی می شود.

وی ادامه داد: یکی از منابع تامین مالی خرید اتوبوس انتشار یک هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت است که از این محل بخشی از هزینه های خرید این اتوبوس ها تامین شد.

رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز افزود: سهم یارانه دولت به ناوگان اتوبوسرانی ۸۰ درصد و سهم شهردرای ۲۰ درصد است که شهرداری اهواز تمام سهم خود برای خرید ۱۲۹ دستگاه اتوبوس را پرداخت کرده است ضمن اینکه سهم یارانه دولت برای خرید ون ۶۵ درصد و سهم شهرداری ۳۵ درصد بود که شهرداری این مبلغ را نیز به طور کامل پرداخت کرده است.

خط اول بی آر تی احداث می شود

وی احداث خط اتوبوس بی آر تی به عنوان یکی دیگر از اولویت های شهر اهواز دانست و ادامه داد: خط اول بی آر تی از میدان شهید بندر تا میدان دانشگاه آزاد و ایستگاه های آن در حال پیگیری است.

محمودی اظهار داشت: برای تجهیز آتش نشانی ۵۰۰ میلیارد ریال، احداث پارک ریحانه ۱۵۰ میلیارد ریال، سلیوهای سایت پسماند ۴۰ میلیارد ریال و دیوار ساحلی ۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

آغاز برنامه کاربردی “بِهروب” برای تفکیک پسماند از مبداء

رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز گفت: احداث پارکینگ طبقاتی طالقانی با ظرفیت ۴۰۰ دستگاه خودرو که از سال ۹۰ متوقف شده است امسال فعال سازی شد.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی کارت اتوبوس را از دیگر اقدام های انجام شده در ماه های اخیر دانست و ادامه داد: تمام اتوبوس های شهری اهواز به کارت های هوشمند تجهیز شده اند و تا کنون ۵۰ هزار قطعه از این کارت ها به فروش رسیده است.

رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز با بیان اینکه هوشمندسازی و ارایه غیرحضوری خدمات شهری به عنوان اولویت در دست پیگیری است گفت: تمام خدمات مبتنی بر ملک در قالب سامانه پنجره واحد خدمات به نام “اهواز من” ارایه می شود که این سامانه از اول بهمن ماه به صورت آزمایشی در منطقه دوم شهرداری آغاز به کار می کند.

محمودی، تفکیک پسماند از مبداء را نیاز کنونی اهواز دانست و ادامه داد: برنامه کاربردی “بهروب” به منظور جمع آوری پسماند خشک از امروز در سطح شهر اهواز فعال شده است که با این کار شهروندان می توانند با تماس به این سامانه بدون نیاز به مراجعه به واحدهای پسماند، اقدام به فروش پسماند خود نمایند.

۴۰ زمین ورزشی تا دهه فجر امسال احیا و بازسازی می شود

وی با اشاره به ساماندهی سایت پسماند صفیره طی چند ماه اخیز گفت: وضعیت دفن در سایت صفیره به صورت کاملا بهداشتی است و هیچگونه آتش سوزی در این سایت وجود ندارد.

محمودی ادامه داد: ۴۳۰ میلیارد ریال تجهیزات برای مقابله با آب های سطحی در ماه های اخیر خریداری شده است.

وی با اشاره به طرح هر هفته یک پروژه در اهواز گفت: این طرح که از اسفندماه سال گذشته آغاز و امروز به ایستگاه بیست و سوم خود رسیده است بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز ادامه داد: ۴۰ زمین ورزشی تا دهه فجر امسال احیا و بازسازی و در اختیار مردم قرار می گیرد که تا کنون هفت قطعه از این زمین ها به بهره برداری رسیده است.

تمام ساحل شرق و غرب ساحل کارون زیباسازی می شود

وی گفت: باز زنده سازی کارون از دیگر طرح های اولویت دار شهرداری است که ۳۰۰ میلیارد ریال برای این طرح اعتبار در نظر گرفته شده است که در تمام شرق و غرب ساحل کارون نصب نرده های بتنی، تامین روشنایی و زیباسازی در دستور کار است.

محمودی ادامه داد: سه فرهنگسرا ملاشیه، پردیس و آخر آسفالت با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال، تقاطع زیرگذر ۱۸ متری و همچنین زیباسازی و نورپردازی با مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال از دیگر طرح های در دست اقدام شهرداری اهواز است.

به گزارش ایرنا، با تصویب قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده در سال ۸۷، براساس اعلام محیط زیست اگر شرکت‌هایی آلاینده باشند و به محیط زیست و سلامت انسانی آسیب وارد نمایند، مشمول عوارض آلایندگی به نسبت یک درصد از میزان فروش خود می‌شوند و سازمان امور مالیاتی مکلف است که یک درصد از مأخذ فروش شرکت‌های آلاینده را وصول و به حساب شهرداری‌های شهرهای متأثر از آلاینده واریز نماید.
در سال‌های گذشته همواره وصول عوارض آلایندگی از شرکت‌های استخراج و یا بهره‌برداری نفت و گاز چالشی اساسی به شمار می‌رفت به گونه ای که تحقق این مطالبه مردم در دولت های گذشته به نتیجه نرسید.
سرانجام پس از سال‌ها محرومیت مردم خوزستان از دریافت یک درصد فروش صنایع آلاینده به عنوان عوارض، سرانجام دولت سیزدهم این حق را به مردم خوزستان بازگرداند و در اولین گام چهار شرکت آلاینده کارون، مارون، آغاجری و مسجد سلیمان ملزم به پرداخت مبلغ ۵۳ هزار میلیارد ریال به عنوان عوارض آلایندگی به شهرداری های شهرهای متاثر از این آلودگی ها در خوزستان شدند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار