نابودی زمین‌های کشاورزی با آتش زدن کاه و کلش

تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 آذر 1401 | 10:53 ق.ظ
نابودی زمین‌های کشاورزی با آتش زدن کاه و کلش معاون جهاد کشاورزی خوزستان : آتش زدن کاه و کلش زمین‌های کشاورزی ظلم به خاک است و در سال‌های آینده باعث از بین رفتن حاصلخیزی خاک می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه برای تشکیل یک سانتیمتر خاک، هزار سال زمان نیاز است، گفت: آتش زدن کاه و کلش زمین‌های کشاورزی در سال‌های آینده باعث از بین رفتن حاصلخیزی خاک می‌شود و کشاورزان باید به طور جد به آن توجه کنند.

 

تورج نوروزی افزود: کاه و کلش تامین کننده بخشی از مواد مغذی مورد نیاز خاک است و اینکه کشاورزان در فصل برداشت کل کاه و کلش زمین را توسط دستگاه‌های کمباین برداشت می‌کنند تهدیدی جدی برای حیات خاک و حاصلخیزی آن است.

نوروزی ادامه داد: ۱۶ عنصر اصلی در خاک وجود دارد که وجود این عناصر برای حاصلخیزی خاک و همچنین رشد گیاه ضروری است و حفظ این عناصر در خاک برای پایداری و حاصلخیزی آن مستلزم رعایت نکاتی است که کشاورزان باید این نکات را در دستور کار خود قرار دهند.

وی بیان کرد: مسایلی از جمله افزایش جمعیت، تغییر در بازار‌های جهانی و سلیقه مصرف عمومی موجب شده تا کشاورزان بدون آیش زمین اقدام به کشت چندین محصول در یک سال زراعی کنند، اما این کشت‌های پی در پی و پشت سر هم در یک سال زراعی موجب می‌شود تا فرصتی برای جایگزین شدن عناصر اصلی به خاک وجود نداشته باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بهره‌برداری گسترده و کشت متنوع محصولات در یک سال زارعی و بی توجهی به تامین عناصر اصلی مورد نیاز خاک، در بلند مدت موجب کاهش حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی خواهد شد.

زراعی با بیان اینکه تامین عناصر اصلی خاک یکی از نکات بسیار مهمی است که باید مورد توجه کشاورزان قرار بگیرد، عنوان کرد: اینکه کشاورزان فقط کشت کنند و توجهی به تامین عناصر اصلی خاک نداشته باشند صحیح نیست بلکه باید این دو موضوع به صورت همزمان مورد توجه باشد.

وی با اشاره به اهمیت آزمون خاک برای تعیین مواد مغذی مورد نیاز زمین‌های کشاورزی خاطرنشان کرد: وقتی آزمون خاک انجام می‌شود مواد غذایی مورد نیاز خاک سنجیده می‌شود و سپس می‌توان بر اساس تجزیه و تحلیل آزمون، نوع و مقدار کود موردنیاز زمین‌های کشاورزی را مشخص کرد و این کار به حفظ حاصلخیزی خاک کمک می‌کند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار