اقدام در جهت توسعه فناوری با ۲۰ بسته قرارداد پژوهشی و تولید بار اول در مناطق نفت خیز جنوب

تاریخ انتشار: شنبه 3 دی 1401 | 11:31 ق.ظ
اقدام در جهت توسعه فناوری با ۲۰ بسته قرارداد پژوهشی و تولید بار اول در مناطق نفت خیز جنوب رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با تشریح عملکرد یک ساله پژوهش و فناوری از حل چالش بلاتکلیفی قراردادهای پژوهشی تا اقدام در جهت توسعه فناوری با ۲۰ بسته قرارداد پژوهشی و تولید بار اول خبر داد.   به گزارش روابط عمومی مناطق نفت خیز جنوب، دکتر محمد گلستانباغ در ابتدا […]

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با تشریح عملکرد یک ساله پژوهش و فناوری از حل چالش بلاتکلیفی قراردادهای پژوهشی تا اقدام در جهت توسعه فناوری با ۲۰ بسته قرارداد پژوهشی و تولید بار اول خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومی مناطق نفت خیز جنوب، دکتر محمد گلستانباغ در ابتدا به چالش های پژوهشی اشاره کرد و گفت: اصلی ترین چالش در شروع مسئولیت، بلاتکلیفی و توقف تعداد قابل توجه ای عنوان پژوهشی برای حدود سه سال و به عبارتی سکون کامل فرآیندهای پژوهشی بود موضوعی که نارضایتی مدیریت های متقاضی درون سازمان در خصوص عدم تعیین تکلیف نیازهای پژوهشی اعلامی، عدم رضایت دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان صاحب پیشنهاد و از همه مهم تر بی انگیزگی بخش تحقیقات و کارگروه های تخصصی را به دلیل عدم تحرک و به نتیجه نرسیدن پروژه های مورد پیگیری در پی داشت.

 

وی افزود: بر این اساس به نظر مهم ترین اتفاق صورت گرفته در فعالیت های یک سال اخیر پژوهش، فعال شدن مجدد فرآیندهای تبدیل ایده تا پدیده و نیاز پژوهشی به پروژه های پژوهشی است. به هر تقدیر با ایجاد تغییرات ساختار، نفرات و از همه مهم  تر تلاش همکارانم در پژوهش و فنآوری و امور قراردادها در مدت بسیار کوتاهی فرآیندهای پژوهشی بروزآوری و اصلاح شد.

 

دکتر گلستانباغ ادامه داد: نتیجه این اقدامات سبب شد که علاوه بر تعیین تکلیف کلیه عناوین متوقف شده، در شش ماه ا خیر، شاهد ۱۸ فراخوان پژوهشی، ۱۱۸ پروپوزال فناوری دریافتی از سوی مراکز دانش بنیان و دانشگاه ها، ۳۷ نیاز پژوهشی اعلامی از سوی مدیریت های سازمان و حدود ۲۵ بسته قرارداد پژوهشی مهم در جهت استخدام فنآوری باشیم که تا این لحظه ۶ مورد قرارداد قطعی و مابقی در درست پیگیری است. به طور خلاصه در حال حاضر مجموع قراردادهای تحقیقاتی، تحصیلات تکمیلی و فرصت مطالعاتی جاری، منعقد شده و خاتمه یافته به ترتیب ۱۳۳، ۳۹ و ۴۰ قرارداد می باشد.

 

رئیس پژوهش و فناوری مناطق نفت خیز جنوب در ادامه بیان داشت: اقدام مهم دیگر که با هدف توسعه، اکتساب و انتقال فناوری و حل مسائل و چالش های سازمان از مسیر دانش بنیان ها صورت گرفت، انتقال فرآیند قراردادهای تولید باراول به پژوهش و فناوری بود. بر این اساس با تشکیل کارگروه تولید بار اول و  ساز و کار موجود در پژوهش و فناوری از مرحله احصا نیاز درون سازمان یا ارائه ایده توسط دانش بنیان ها، عناوین و موضوعات تولید بار اول تا حصول نتیجه و قرارداد با مدیریت های متقاضی و همچنین معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری پیگیری و دنبال می شود.

 

وی افزود: در حال حاضر در حوزه ی تولید بار اول علاوه بر ۵ قرارداد جاری با اعتبار ۶۳۲ میلیارد ریال، ۲۵ بسته پیشنهادی در درست اقدام با اعتبار دوسالانه حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان در حال پیگیری است . اتفاق مهم در این بین تخصیص بیش از ۶۵ درصد اعتبارات پژوهشی و بار اول به شرکت های دانش بنیان می باشد که این مهم با تلاش همکاران پژوهش و فناوری در راستای عملیاتی نمودن عنوان سال تحقق یافته است.

 

دکتر گلستانباغ گفت: باید اشاره نمود که در کنار قراردادهای پژوهشی و تولید بار اول، اجرای پیوست فناوری قراردادهای بزرگ جاری اتفاق مهم و جذاب دیگری در جهت رسوخ فناوری به صنعت است که با جدیت در حال پیگیری است.

 

وی افرود: در حوزه ی ارتباط موثر با شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها، در یک سال اخیر ۵ تفاهم نامه همکاری به ترتیب با ستاد انرژی معاونت علمی فنآوری ریاست جمهوری، پارک ملی پردیس، پارک علم و فنآوری خوزستان، انجمن کارفرمایی شرکت های دانش بنیان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوزستان منعقد و همکاری های جدی فی مابین شکل گرفته است.

 

رئیس پژوهش و فناوری مناطق نفت خیز جنوب، افتتاح دفاتر پژوهشی مناطق نفت خیز جنوب در دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگاه صنعت نفت را از دیگر اقدامات صورت گرفته اخیر برشمرد و توضیح داد: البته برای ماه های پیش رو نیز برنامه ریزی هایی در جهت گسترش ارتباطات مؤثر و برگزاری رویدادهای دانش بنیانی صورت گرفته که در موعد مقرر اشاره خواهد شد.

 

وی تاکید کرد که سیاست اجرای پایلوت های فنآورانه و تعریف پژوهش های خروجی محور با دستاوردهای کمی، ملموس و با ارزش افزوده مشخص در راستای اهداف اصلی سازمان مهمترین ویژگی و هدف فعالیت ها و قراردادهای پژوهشی در دوره کنونی و منطبق بر نقشه راه توسعه فناوری سازمان است.

 

دکتر گلستانباغ افزود: تلاش برای ایجاد بستری مناسب جهت مشارکت عادلانه مراکز علمی، تحقیقی و دانش بنیان در مسیر تحقق برنامه های پیش رو که در نهایت منجر به حل مسائل و رسوخ فنآوری به صنعت با شاخص هایی از قبیل کسب دانش فنی، بومی سازی، ارتقاء و استخدام فنآوری، تولید پایلوت های فنآورانه و تجاری سازی در بستر زیست بوم خواهد شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار