احیای عرصه‌های طبیعی خوزستان در بارندگی اخیر

تاریخ انتشار: یکشنبه 4 دی 1401 | 10:41 ق.ظ
احیای عرصه‌های طبیعی خوزستان در بارندگی اخیر بارندگی‌های سه روز اخیر دراستان خوزستان که حجم و گستردگی آن در ۲ سال اخیر بی سابقه بود به اراضی کشاورزی به خصوص دیمزارهای خوزستان وعرصه‌های منابع طبیعی استان جان و رمق تازه‌ای بخشید.

بارندگی‌های اخیر در خوزستان که ناشی از نفوذ سامانه بارشی پرقدرت جنوبی بود نگرانی‌ها از تداوم خشکسالی ۲ سال اخیر را تا حدود زیادی برطرف کرد و امید را در دل کشاورزان و دامداران که مدتها چشم به آسمان دوخته بودند زنده کرد.

نقطه اوج بارش ها در اواخر وقت جمعه شب بود که شدت بارش باران سبب آبگرفتگی مناطق زیادی از کلانشهر اهواز و نفوذ آب به داخل برخی منازل جنوبی و مرکزی این شهرشد.

آبگرفتگی معضل کهنه هرساله کلانشهر اهواز است که با بارندگی بیشتر از ۱۱ میلیمتر مردم را دچار مشکل می‌کند.

در پی بارندگی اخیر ماموران شهرداری و شرکت آب و فاضلاب خوزستان با استفاده از پمپ های قوی برای تخلیه روان آب از مناطق کیان آباد ، پردیس ، فرهنگ شهر، کوی نیرو و کوت عبدالله وارد عمل شدند.

باران این رحمت الهی دامداران عشایری پنج استان همجوار خوزستان را که از ۲ ماه پیش با ۳.۵میلیون راس دام به سمت مناطق قشلاقی و گرمسیری استان کوچ کرده بودند نیز مسرور کرد و دغدغه‌ آنان برای تامین آب دام و بهبود وضعیت مراتع برطرف کرد.

بارندگی‌ اخیر به عرصه های طبیعی خوزستان جانی تازه بخشید

سیدمحمد تقی سجادی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارندگی های موثر سه اخیر در خوزستان که پس از بارندگی های آذرماه ۱۳۹۸ بی‌سابقه بود به عرصه های جنگلی استان که حدود ۷۵۰هزار هکتار هستند رمق تازه‌ای داد و وضعیت مراتع که حیات دام عشایر به آن بستگی دارد را بهبود بخشید.

وی گفت:این بارندگی‌ها بسیاری ازآفات جنگل‌های جنوب غرب زاگرس را از بین برد و وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی راتا حدودی احیا کرد.

از سوی دیگر بارش‌های متناوب سه اخیر که در مناطق شمال و شمال شرق خوزستان از شدت بیشتری برخوردار بود آسمان غبار گرفته اغلب شهرهای استان به خصوص کلانشهر اهواز که با پدیده وارونگی هوا به شدت آلوده شده بود شست و به هوایی پاک و عاری از آلودگی به شهروندان هدیه داد.

بارش‌های اخیرپهنه آبی تالاب شادگان در جنوب ۸۰ کیلومتری جنوب اهواز و تالاب مرزی هورالعظیم در غرب خوزستان را افزایش داد و آب تالاب بامدژ در شمال اهواز سرریز شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان نیز به ایرنا گفت: بارش‌های موثر سه روز اخیر بخش کشاورزی استان را متحول و خطر نابودی دیمزارهای گندم را تا حدود زیادی از بین برد.

تورج نوروزی با اشاره به اینکه ۸۰۰هزار هکتار از کشت پاییزه خوزستان به بارش باران نیازمند بود افزود:از سطح زیرکشت گندم در خوزستان ، ۴۸۳هزار و ۲۷۴هکتار آبی و ۱۷۵هزار و ۲۴۰هکتار به صورت دیم کشت شده و این بارش ها نیاز آبی این اراضی را تامین کرد.

وی گفت:بارش های اخیر نیاز آبی اراضی کشاورزی خوزستان به شبکه های آبیاری را به حداقل رساند.

از سوی دیگر بارش ها اخیر سطح روان آب رودخانه های خوزستان به خصوص کارون که شاهرگ حیاتی استان محسوب می شود افزایش داد و حجم زیادی آب در پشت سدهای استان ذخیره شد.

سازمان آب و برق خوزستان هنوز میزان ورودی آب به پشت ۶ سد مهم خوزستان از جمله دز ، کرخه ، مارون ، گتوند ، کارون سه و شهید عباسپور را منتشر نکرده است.

به گزار ش ایرنا میزان بارش در سه روز اخیر در ایستگاه‌های باران سنج دره بوری ۹۹، مال آقا ۷۸، سوسن ۷۶، کوت عبداله ۷۴.۹، شیوند ۷۱، بیدروبه ۶۷، سراک ۶۴، هفت شهیدان ۵۹، دزفول ۵۵.۳، شهیون ۵۳ ، منیوحی ۵۲ ، قلعه تل ۴۹، صیدون ۴۷، غیزانیه ۴۵، خسرج مزبان ۴۴، باغملک ۴۲، تشان ۴۰.۸، کوت شیخ ۴۰.۸، جایزان ۴۰، کلپیر ۳۹، امام زاده عبداله و هفتگل ۳۸، ماهور برنجی ۳۷.۵، پیرموسی ۳۷، چوئبده و گرگری علیا ۳۲، درونک زیدون ۳۰، پیازکار ۲۸، سلطان آباد و طاهریه ۲۷، گبیر دو ۲۶، سردشت زیدون ۲۴، پل تنگ و سد شاوور ۲۱، اروندکنار ۲۰.۵، قلعه لور و میدواد سفلی ۲۰، ام الدبس ۱۸، سوسنگرد ۱۷.۴، چارات ۱۴، یزدنو ۱۲، هشتجه جراحی ۱۱.۵، الهایی ۱۱، سرخه ۱۰، رغیوه هشت، گلگیر ۶، خرمشهر و لیوس پنج و ابوالفارس ۲ میلیمتر ثبت شد.

همچنین میزان بارش در ایستگاه‌های هواشناسی لالی ۸۳.۲، شوشتر ۶۷.۴، مسجدسلیمان ۵۵، حسینیه اندیمشک ۵۴.۵، دزفول ۵۰.۲، فرودگاه اهواز ۴۹.۲، شوش ۴۸.۱، ایذه ۴۳.۳، شادگان ۴۰.۸، کشاورزی اهواز ۴۰.۶، دزپارت ۳۸.۷، امیدیه ۲۹.۶، بستان ۲۹.۵، ماهشهر ۲۴.۵، بهبهان ۲۳.۹، آغاجاری ۲۲.۹، هندیجان ۲۱.۲ و آبادان ۱۱.۷ میلیمتر گزارش شد.

خشکسالی ۲ سال اخیر خسارات زیادی به بخش های کشاورزی ، صنعت و تولید برق آبی و محیط زیست استان به بار آورد و به علت کمبود آب ، کشت تابستانه در خوزستان را با محدودیت و در برخی مناطق با ممنوعیت رو به رو کرد.

خوزستان قطب اصلی کشاورزی کشور است به طوری که ۱۴درصد حجم تولیدات بخش کشاورزی معادل ۱۷.۵میلیون تُن در این استان تولید می‌شود که مهمترین آب تولید ۱.۶میلیون تُن گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار