چگونه از بروز عوامل مختل‌کننده سلامت، هنگام بلایا جلوگیری کنیم؟

تاریخ انتشار: دوشنبه 5 دی 1401 | 11:59 ق.ظ
چگونه از بروز عوامل مختل‌کننده سلامت، هنگام بلایا جلوگیری کنیم؟ رئیس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به تاثیر ارائه به موقع خدمات بهداشتی به مناطق درگیر بلایا، گفت: با شناسایی و مداخله بهنگام نیازهای بهداشتی، به ویژه در زمان وقوع بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه می‌توان از بروز بسیاری از عوامل مختل کننده سلامتی جلوگیری کرد. لیلا معرفیان‌پور، […]

رئیس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به تاثیر ارائه به موقع خدمات بهداشتی به مناطق درگیر بلایا، گفت: با شناسایی و مداخله بهنگام نیازهای بهداشتی، به ویژه در زمان وقوع بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه می‌توان از بروز بسیاری از عوامل مختل کننده سلامتی جلوگیری کرد.

لیلا معرفیان‌پور، با اشاره به ۵ دی‌ماه روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش آثار بلایای طبیعی اظهار کرد: بلا حادثه‌‏ای است که معمولا به شکل ناگهانی رخ می‌دهد و عملکرد جامعه را مختل می‌کند و منجر به وارد شدن آسیب جانی یا مالی می‌شود؛ در این شرایط باید در زمان وقوع بلایا تطابق یا پاسخ مناسب به آن فراتر از ظرفیت‌‏های جامعه باشد.

وی با اشاره به انواع رویکرد سازمان‌ها در مقابله با بلایا افزود: رویکرد واکنشی سازمان‌ها، مربوط به پس از وقوع رویداد است یعنی سازمان‌ها پس از وقوع حادثه اقدام به چاره‌اندیشی و انجام اقدامات اصلاحی می‌کنند.

معرفیان‌پور بیان کرد: رویکرد کنشی یا آینده‌نگر سازمان‌ها نیز به معنی این است که قبل از وقوع رویداد، از طریق فرآیند شناسایی خطر و تعیین ریسک‌ها و افزایش مهارت افراد، تمهیداتی برای کنترل مخاطره و کاهش آسیب انجام شود.

رئیس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایای مرکز بهداشت خوزستان گفت: با وقوع بلایا به طور ناگهانی، روند طبیعی زندگی از هم گسسته می‌شود و مردم دچار رنج و درماندگی می‌شوند و در نتیجه به مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی و سایر ضروریات زندگی احتیاج پیدا می‌کنند.

وی افزود: کمک‌های بهداشتی یکی از مهمترین و اولین امدادهایی است که به مناطق درگیر بلایا می‌رسد و با شناسایی و مداخله بهنگام نیازهای بهداشتی، به ویژه در زمان وقوع بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه می‌توان از بروز بسیاری از عوامل مختل کننده سلامتی جلوگیری کرد.

معرفیان‌پور با بیان اینکه سیستم سلامت به منظور تداوم ارائه خدمات در زمان بحران نیاز به تمرین و کسب مهارت در زمان مخاطره دارد، گفت: با توجه به اینکه پیش‌بینی بلایای طبیعی بسیار دشوار است و کسی نمی‌تواند زمان وقوع چنین بلایایی را مشخص کند می‌توان با دانش کارشناسی و تحلیل شناسایی مخاطراتی مانند زلزله و دیگر بلایای طبیعی با استفاده از دانش فنی، پیش از احداث ساختمان‌ها و افزایش مهارت کارکنان در برابر مخاطرات، تا حد زیادی آسیب‌های ناشی از حوادث را کاهش داد.

وی بیان کرد: در مانور یا تمرین عملیاتی می‌توان با ایجاد آمادگی بیشتر برای مقابله با بلایای طبیعی و کنترل آن‌ها، از قابلیت‌های اجرایی برنامه‌ها، تبدیل نقاط ضعف به تقویت و بهبود سیاست‌ها و روش‌های عملیاتی تعیین شده اطمینان حاصل کرد.

رئیس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایای مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: با توجه به اهمیت ایمنی در برابر زلزله، در تقویم کشورمان پنجم دی‌ماه مصادف با واقعه زلزله بم به عنوان “روز ملی ایمنی در برابر زلزله ” نام‌گذاری شده است؛ پژوهشگاه بین المللی زلزله با نام‌گذاری این روز فرصتی فراهم کرده تا هر ساله با برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی و ترویجی متنوع در این روز زمینه ارتقای آگاهی عمومی و شاخص‌های ایمنی در برابر زلزله را در کشور فراهم کند. به همین مناسبت مرکز بهداشت خوزستان نیز با همکاری پدافند غیرعامل دانشگاه و فوریت‌های پزشکی در نظر دارد در این روز مانوری با موضوع “زلزله و تخلیه ایمن” در شبکه بهداشت باوی برگزار کند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار