معرفی ۲ رقم ماش و یک گیاه علوفه‌ای جدید در دزفول

تاریخ انتشار: شنبه 10 دی 1401 | 10:06 ق.ظ
معرفی ۲ رقم ماش و یک گیاه علوفه‌ای جدید در دزفول رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: ۲ رقم ماش و یک گیاه علوفه‌ای جدید به نام سزبانیا توسط این مرکز تحقیقاتی معرفی شدند.

سیدمحمود طبیب غفاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: ۲ رقم جدید ماش به نام‌های زربخش و سخاوت توسط مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول رونمایی شده که رقم ماش زربخش برای کشت در کلیه مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کشور مناسب است و عملکرد آن تولید یکهزار و ۴۴۱ کیلوگرم ماش در هکتار می‌باشد.

وی افزود: رقم ماش سخاوت نیز برای کشت در کلیه مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری مناسب بوده و عملکرد آن تولید یکهزار و ۳۱۱ کیلوگرم ماش در هر هکتار است.

 

 

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول اظهارکرد: گیاه “سِزبانیا” از خانواده فاباسه یا لگومینوز و متعلق به جنسSesbania نیز توسط این مرکز معرفی شده است.

وی افزود: سزبانیا بیشتر به عنوان کود سبز برای اصلاح حاصلخیزی خاک‌ها بهره برداری می‌شود و دارای ویژگی‌هایی چون رشد سریع، تولید بیوماس زیاد و توانایی در تبدیل مقادیر فراوانی از نیتروژن اتمسفر بفرم قابل استفاده توسط گیاهان یعنی تثبیت بیولوژیک ازت است.

طبیب غفاری بیان کرد: مواد آلی و نیتروژن حاصل از تثبیت در سزبانیا به اصلاح خاک کمک می‌کنند و رشد گیاهان زراعی را بهبود می‌بخشند.

وی افزود: پرورش کود سبز سزبانیا از منابع ارزان و تجدیدپذیر ازت در برخی شرایط اقلیمی بویژه در مواقع عدم کفایت ساختارهای زیربنایی و حمل و نقل سایر منابع عناصر غذایی (کودها) به سبب گرانی و دسترسی نداشتن به موقع بشمار می‌آید.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: سزبانیا دارای فواید دیگری چون تولید علوفۀ باکیفیت برای دام‌ها و چوب است و به عنوان یک منبع سوخت آلی محسوب می‌شود.

طبیب غفاری به کاربردهای گیاه سزبانیا اشاره کرد و گفت: سزبانیا به طور وسیع به عنوان کود سبز جهت اصلاح حاصلخیزی خاک‌ها استفاده می‌شود و می‌تواند حدود ۱۰۰-۸۰ کیلوگرم در هکتار از نیتروژن اتمسفر را ضمن ۵۰ روز تثبیت کند.

وی افزود: از این گیاه علوفه ای در سیستم کشت راهرویی استفاده می‌شود و به عنوان یک محصول تله‌ای از خسارت آفت بر گیاه سویا و صدمات بر محصول برنج جلوگیری می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد با بیان اینکه از سزبانیا به عنوان گیاه علوفه ای برای گوسفندان، بزها و گاه شترها استفاده می‌شود، گفت: برگ‌های سزبانیا در برخی کشورها توسط مردم مصرف و ساقه های آن به عنوان یک منبع تأمین سوخت در برخی کشورها نظیر ماداگاسکار استفاده می‌شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار