استقبال از مترسک های لیزری در مزارع کوچک

تاریخ انتشار: شنبه 17 دی 1401 | 08:57 ق.ظ
استقبال از مترسک های لیزری در مزارع کوچک استقبال از مترسک‌های لیزری در مزارع یکی از رخدادهای قابل توجه عرصه کشاورزی در سال ۲۰۲۲ میلادی بود و پیش بینی می‌شود که این روند در سال میلادی جدید نیز تداوم یابد.
 

در آستانه سال جدید میلادی، رسانه‌های بین المللی تخصصی کشاورزی پیش بینی می‌کنند که در سال ۲۰۲۳ بکارگیری مترسک‌ لیزری در مزارع، به شکل چشمگیری فراوان‌تر خواهد شد.

این پیش بینی در حالی تکرار می‌شود که سال گذشته نیز تولیدکنندگان مترسک‌های لیزری امیدوار بودند با افزایش استقبال از محصولاتشان، ضمن کسب درآمد بیشتر، امکان اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بهبود عملکرد، تنوع و ارتقاء مترسک‌ها را نیز به دست آورند.

با این حال پس از گذشت چند سال از ارائه این دستگاه‌ها و افزایش تعداد سازندگان و تنوع مترسک‌های جدید، در سال ۲۰۲۲ نیز مزارع بزرگ و مجتمع‌های کشت و صنعت که مشتریان بالقوه و پولساز این دستگاه‌ها به شمار می‌روند، روی خوشی به این فناوری نشان ندادند، اما خبر خوب برای تولیدکنندگان این بود که مزارع کوچک بخوبی این مترسک‌ها را پذیرفتند و زمینه را برای ادامه کار سازندگان و توسعه فناوری فراهم ساختند.

کارشناسان یکی از دلایل استقبال نکردن مزارع بزرگ از مترسک‌های لیزری را، نه هزینه‌ها بلکه زحمت و وقت گیر بودن مراحل نصب دستگاه‌ها می‌دانند و این مشکلی است که برای مزارع کوچک، چندان دردسرساز و بزرگ نیست.

نصب مترسک‌های لیزری در مزارع کوچک، پس از جانمایی، فقط یک روز زمان می‌برد و عملکرد دستگاه نیز پیچیدگی خاصی ندارد، اما در مزارع وسیع، وقت و انرژی که قرار است برای جانمایی، نصب میله‌ها و تنظیمات بعدی صرف شود، تا حد موثری بازدارنده است.

عملکرد مترسک‌های لیزری چندان پیچیده نیست و برخلاف دستگاه هایی که با صدا یا امواج فراصوت کار می کنند، با تاباندن نور خطی سبز رنگ در نقاط مختلف مزرعه، پرندگان را فراری می‌دهد. اما برای بهره وری بهینه لازم است که دستگاه‌ها در نقاط مختلف مزرعه، روی میله‌های مجهز به پنل خورشیدی یا متصل به شبکه برق، نصب شوند.

نسل جدید مترسک‌های لیزری به راداری که حضور پرنده را تشخیص داده و نور را مشخصا به سمت او می‌تاباند، مجهز شده اند، اما انواع معمولی آن، با حرکت و چرخش‌های رندمی سطح مزرعه را پوشش می‌دهند.
آزمایشات و تجربه‌های قبلی نشان دهنده عملکرد موثر و مفید این دستگاه‌ها بوده اند و در مواردی، نابودی ۴۰ درصدی محصولاتی مانند ذرت شیرین را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش داده اند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار