شناسایی مسیرهای گردشگری تالاب هورالعظیم در دستور کار

تاریخ انتشار: دوشنبه 19 دی 1401 | 10:01 ق.ظ
شناسایی مسیرهای گردشگری تالاب هورالعظیم در دستور کار در شانزدهمین کارگروه هماهنگی طبیعت‌گردی استان خوزستان که بعد از سه سال تشکیل شد شناسایی مسیرهای گردشگری تالاب هورالعظیم در دستور کار قرار گرفت. این نشست باحضور کارشناسان گردشگری و سرمایه‌گذاری، کارشناسان اداره‌کل منابع طبیعی و اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست و فعالان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استان خوزستان تشکیل شد و موضوعاتی نظیر توسعه‌ پایدار اکوتوریسم […]

در شانزدهمین کارگروه هماهنگی طبیعت‌گردی استان خوزستان که بعد از سه سال تشکیل شد شناسایی مسیرهای گردشگری تالاب هورالعظیم در دستور کار قرار گرفت.

این نشست باحضور کارشناسان گردشگری و سرمایه‌گذاری، کارشناسان اداره‌کل منابع طبیعی و اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست و فعالان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استان خوزستان تشکیل شد و موضوعاتی نظیر توسعه‌ پایدار اکوتوریسم در تالاب هورالعظیم، توسعه‌ بوم‌گردی در شهیون دزفول، توسعه‌ی پایدار اکوتوریسم در روستای شیوند ایذه و توسعه‌ پایدار طبیعت‌گردی در پارک جنگلی گمبوعه شهرستان حمیدیه مطرح و بررسی شدند.

محمدحسین ارسطوزاده در این نشست اظهار کرد: این کارگروه که زیرمجموعه‌ کمیته‌ ملی طبیعت‌گردی کشور است به‌منظور سیاست‌گذاری و هماهنگی در زمینه توسعه‌ پایدار طبیعت‌گردی و تسهیل و هدایت فعالیت‌های این حوزه با عضویت اداره‌کل منابع طبیعی، اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست و به دبیری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به طرح پارک جنگلی گمبوعه حمیدیه گفت: در این جلسه مصوب شد قرارداد سرمایه‌گذار طرح، بازنگری شود و در صورت امکان، طرح اصلاح و توجیه اقتصادی به آن اضافه شود و طرح اصلاحی جدید، در کمیته‌ فنی منابع طبیعی از طریق سرمایه‌گذار که دارای قرارداد ماده‌ سه است پیگیری شود و اداره‌کل منابع طبیعی، پس از حصول نتیجه، در خصوص اجرای طرح اظهارنظر کند. همچنین مقرر شد شیوه‌نامه‌های دفع پسماند و پساب از سوی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست به پیمانکار ارایه و از سوی پیمانکار در طرح رعایت شود.

او درخصوص موضوع ایجاد زیرساخت‌های گردشگری موردنیاز روستای شیوند شهرستان دزپارت نیز بیان کرد: در این جلسه بنا شد، بازدید میدانی از طرح، به همراه اعضای کارگروه انجام و جانمایی طرح برای بررسی به اداره‌ حفاظت محیط‌زیست شهرستان ایذه ارایه شود. همچنین بررسی مسیر رودخانه شیوند در طرح و حفظ حریم رودخانه از طریق سازمان آب و برق نیز در دستورکار قرار گرفت.

ارسطوزاده در ادامه به طرح بوم‌گردی شهیون دزفول اشاره کرد و گفت: مقرر شد گونه‌های گیاهی بومی برای استفاده در محل طرح از سوی اداره‌کل منابع طبیعی به اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال و به پیمانکار طرح ارائه شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان اضافه کرد: باتوجه به ویژگی‌ها و حساسیت‌های طبیعی منطقه، مصوب شد مرکز آموزشی زیست‌محیطی در مجموعه تدارک و برای انتقال فاضلاب، ضایعات، پسماند و تفکیک زباله نیز با شهرداری تفاهم‌نامه بسته و در طرح آورده شود. 

او با بیان این‌که توسعه‌ پایدار اکوتوریسم در تالاب هورالعظیم نیز یکی دیگر از دستورکارهای کارگروه هماهنگی طبیعت‌گردی استان بود افزود: پیرو مصوبات نشست میز «توسعه اکوتوریسم در تالاب هورالعظیم» در ۲۵ آبان گذشته مصوب شد زون‌های تفرجگاهی و مسیرهای پیشنهادی حضور گردشگران در تالاب و جوار تالاب هورالعظیم به انضمام چالش‌های مرتبط با هر محدوده از طرف اداره‌کل حفاظت محیط زیست به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارایه شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار