محدودیت مصرف گاز در خوزستان اعمال نمی‌شود

تاریخ انتشار: دوشنبه 19 دی 1401 | 09:34 ق.ظ
محدودیت مصرف گاز در خوزستان اعمال نمی‌شود مدیرعامل شرکت گاز خوزستان گفت:تاکنون محدودیت مصرف گاز در هیچ یک از بخش های خانگی ، تجاری ، صنعت و نیروگاهی خوزستان با وجود برخی مشکلات و بالا بودن مصرف گاز خانگی در مناطق سردسیر کشور ، اعمال نشده است.

نادر قلی زری میدانی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اصحاب رسانه در سرسرای اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف گاز به خصوص در ایام سرد سال افزود: مصرف روزانه گاز خانگی و تجاری غیرعمده در خوزستان حدود ۱۳میلیون متر مکعب و در بخش صنایع و نیروگاه‌های استان حدود ۴۰میلیون متر مکعب است که در مقایسه با سال گذشته در چنین روزهایی ، تغییری در میانگین مصرف گاز در خوزستان مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه نگرانی برای تامین پایدار گاز صنایع فولاد و نیروگاه‌ها به خصوص پتروشیمی‌‎های استان که ارزش افروده بسیار بالایی را از مصرف و دریافت گاز خلق می‌کنند وجود ندارد افزود:هم اکنون هیچ نیروگاه گازی در خوزستان به علت تامین نشدن پایدار گاز ، از سوخت مایع (مازوت) استفاده نمی کند هرچند برخی واحدهای نیروگاهی همچون نیروگاه ۲ هزارمگاواتی رامین در ۲۵کیلومتری شمال اهواز ، قابلیت استفاده از سوخت مایع را دارند ولی تاکنون مازوت مصرف نکرده اند که منجر به آلودگی هوا شوند.

زری میدانی افزود:هم‌اکنون هیچ یک از صنایع بزرگ خوزستان از جمله کشت و صنعت ها ، فولاد و نیروگاه‌ها و پتروشیمی ها از تامین نشدن گاز گلایه مند نیستند و نگرانی آنان برای تامین پایدار گاز به طور کامل برطرف شده است.

وی گفت: به عنوان مثال هم اکنون فولاد خوزستان مجوز دریافت و مصرف روزانه ۳.۵میلیون متر مکعب را دارد ولی مصرف روزانه آن هم اکنون ۲.۵میلیون مترمکعب است.

استان خوزستان روزانه با تولید روزانه حدود ۱۰۰میلیون متر مکعب معادل ۱۷درصد گاز کشور را تامین می‌کند.

 

خوزستان در جایگاه دوم فروش گاز در کشور

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان گفت:خوزستان با مصرف روزانه ۵۳میلیون متر مکعب از نظر فروش گاز پس از استان تهران در جایگاه دوم کشوری قراردارد.

زری میدانی افزود:مصرف گاز بخش خانگی و تجاری غیرعمده در خوزستان به دلیل گرمسیر بودن حدود ۱۳میلیون متر مکعب است که در مقایسه با استان های سردسیر کشور بسیار پایین است.

وی گفت: حداکثرمصرف گاز در بخش خانگی و تجاری خوزستان حدود ۲ ماه در سال است و در بقیه ماههای سال مصرف گاز خانگی کاهش می‌یابد و سهم صنایع و نیروگاههای برق استان افزایش می‌یابد.

 

همه شهرهای خوزستان زیرپوشش شبکه گاز قرار دارند

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان در این نشست خبری گفت: همه شهرهای خوزستان زیرپوشش گازی شهری و ۸۶درصد جمعیت روستاهای استان از گاز شهری بهره‌مند هستند.

زری میدانی با این حال گفت: برخی از مناطق شهری و حاشیه‌ای به علت نبود زیرساخت‌های لازم هنوز گازرسانی نشده ولی به تدریج با برنامه ریزی و بهبود زیرساخت‌ها ، عملیات گازرسانی به نقاط فاقد شهری انجام می‌شود.

وی گفت:تنها روستاهای شهرستان سردسیر اندیکا از میانگین بهره مندی گاز روستایی کشور به علت سخت گذر بودن روستاها پایین است که هم اکنون در حال گاز رسانی به روستاهای فاقد گاز هستیم.

زری میدانی افزود: گازرسانی به بخش چلو از توابع شهرستان اندیکا سال آینده با رفع برخی موانع از جمله معارض های مسیر لوله های اصلی ، شروع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان در ادامه با اشاره به اینکه در گذشته این استان به علت گرمسیر بودن در اولویت توسعه گازرسانی نبوده است افزود: در ۵ تا ۶ سال اخیر توسعه گازرسانی در خوزستان در اولویت قرار گرفته است.

 

تزریق روزانه ۸۶۰میلیون متر مکعب گاز به شبکه سراسری کشور

زری میدانی گفت: روزانه ۹۰۰میلیون متر مکعب گاز از میادین مختلف گازی کشور دریافت و به پالایشگاه‌ها منتقل می شود که از این میزان حدود ۸۶۰میلیون متر مکعب تصفیه شده به شبکه سراسری گاز کشور تزریق می‌شود.

وی گفت: با تمهیدات لازم تاکنون هیچ یکی از نقاط شهری و روستایی دچار اُفت فشار یا قطعی گاز نشده‌اند.

به گزارش ایرنا در این نشست ضرورت ارتقای آموزش های ایمنی برای پیشگیری از حوادث مربوط به گاز در استان ، فرهنگ سازی ، تعامل بیشتر شرکت گاز با رسانه‌ها ، انتقاد از عدم گازرسانی به برخی روستاهای سخت گذر شهرستان اندیکا در سال‌های اخیر ، ضرورت گذر از زمستان سرد بدون قطعی گاز و تعمیق فرهنگ درست مصرف کردن گاز به عنوان انرژی پاک مطرح شد.

زرعی میدانی در بخش پایانی نشست با بیان اینکه گازرسانی و تامین انرژی پایدار از شاخص های توسعه یافتگی هرکشور محسوب می‌شود افزود:سرمایه گذاری بیشتر و توسعه زیرساخت ها برای افزایش تولید گاز به منظور تامین انرژی جمعیت رو به رشد کشور ، صادرات آن و تامین نیازهای ارزی کشور ضرورتی گریزناپذیر است.

جمهوری اسلامی ایران پس از روسیه دارنده دومین ذخایر اثبات شده گاز جهان و سومین تولیدکننده بزرگ گاز در دنیا است


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار