۲ نرخی شدن هزینه‌های حج تمتع ۱۴۰۲ برای حجاج خوزستانی

تاریخ انتشار: سه شنبه 20 دی 1401 | 12:04 ب.ظ
۲ نرخی شدن هزینه‌های حج تمتع ۱۴۰۲ برای حجاج خوزستانی مدیر حج و زیارت خوزستان : هزینه‌های حج تمتع حجاج خوزستانی در سال آینده ۲ نرخی است.

محمدامین یاقوت گفت : بخش زیادی از هزینه اعزام حجاج خوزستانی به صورت ارزی است، لذا هزینه تمام شده حج در سال ۱۳۹۹ بر اساس نرخ ارز همان سال محاسبه شده و ارز مورد نیاز اعزام آنان بر مبنای نرخ هر دلار برابر حدود ۹۰ هزار ریال از بانک مرکزی بر اساس مصوبه هیات دولت در سال ۱۳۹۸ تامین اعتبار شد.

 

وی افزود : با توجه به شیوع کرونا و تصمیم کشور عربستان سعودی مبنی بر نبود امکان اعزام حجاج به آن کشور، حجاج کشورمان در سال ۱۳۹۹ به حج اعزام نشدند این در حالی بود که همه هزینه‌های مورد نیاز محاسبه و از حجاج اعزامی آن سال دریافت شده بود؛ پس از این تصمیم عربستان، نشست‌های کارشناسی متعددی در سطح سازمان حج و زیارت و همچنین با دستگاه‌های مربوطه برگزار شد و در نهایت تصمیم گرفته شد ارز تامین شده برای حجاج ثبت نامی سال ۱۳۹۹ نزد بانک مرکزی به امانت باقی مانده و در زمان اعزام آنان مبالغ هزینه ارزی این دسته از حجاج از این منبع تامین شود.

مدیر حج و زیارت خوزستان ادامه داد: حدود ۴۰ درصد حجاج ثبت نام شده در سال ۱۳۹۹ در حج سال ۱۴۰۱ اعزام شدند و دلیل اینکه همه آن‌ها نتوانستند اعزام شوند محدودیت اعمال شده از سوی عربستان برای همه کشور‌ها بود که سهمیه اختصاصی را کاهش داده بود.

یاقوت افزود:برای حج تمتع سال ۱۴۰۲ نیز طبق اعلام مقامات عربستان سعودی به احتمال قوی سهمیه تخصیصی به کشور‌ها به صورت کامل خواهد بود از این رو بخشی از حجاج اعزامی کشورمان، زایران ثبت نامی سال ۱۳۹۹ خواهند بود که ارز مورد نیاز آنان در همان سال خریداری شده و هزینه آنان نیز دریافت شد و برای بخش دیگر زایران باید هزینه ارزی برابر نرخ ارز تصویب شده امسال که بر اساس مصوبه هیات دولت محاسبه و اعلام خواهد شد تامین می‌شودکه این مساله سبب متفاوت بودن هزینه‌های اعزام حجاج در سال ۱۴۰۲ خواهد شد.

سهمیه حجاج خوزستانی در سال ۱۴۰۱ حدود چهار هزار نفر بود، ولی احتمال این وجود دارد که در سال آینده سهمیه حجاج خوزستانی با برداشتن محدودیت‌ها از سوی عربستان افزایش یابد.

سازمان حج و زیارت نیز در اطلاعیه‌ای از متقاضیان تشرف به حج تمتع سال ۱۴۰۲ خواست از هم اکنون برنامه‌ریزی لازم را داشته و نسبت به بروزرسانی اطلاعات خود در سامانهReserve.haj.ir و نیز تکمیل مدارک خود به ویژه تهیه گذرنامه دارای اعتبار اقدام کنند.

اولویت اول جامعه هدف (مشمولین تشرف) افرادی هستند که در کاروان‌های حج سال ۱۳۹۹ نام‌نویسی کرده و وجوه مربوط را واریز کردند، اما به دلیل لغو حج در آن سال موفق به تشرف نشدند و تاکنون نیز انصراف نداده‌اند. درصورت مراجعه نکردن این افراد، برای تکمیل ظرفیت خالی کاروان ها، اولویت‌های بعدی فراخوان خواهند شد.

اولویت دوم تمامی دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع تا تاریخ ۱۳۸۵/۱۲/۲۹ است، که لازم است این افراد قبل از نام‌نویسی، با مراجعه به سامانه Reserve.haj.ir، نسبت به تکمیل اطلاعات خود و اخذ کدرهگیری اقدام کنند.

اولویت سوم دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع تا تاریخ ۱۳۸۶/۰۱/۳۱ است. نام نویسی از این اولویت‌ها تنها به منظور تکمیل ظرفیت خالی در کاروان‌های اعلامی خواهد بود.

لازم است این افراد نیز پیش از نام‌نویسی، با مراجعه به سامانه Reserve.haj.ir، نسبت به تکمیل اطلاعات خود و اخذ کدرهگیری اقدام کنند.

اولویت چهارم دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع تا تاریخ ۱۳۸۶/۰۲/۳۱، اولویت پنجم همه دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع ازتاریخ ۱۳۸۶/۰۳/۰۱ به بعد به صورت روزشمار و تنها تا تکمیل ظرفیت کاروان‌ها در سطح هر استان خواهد بود.

بر اساس اطلاعیه سازمان حج و زیارت، تمامی ودیعه‌گذاران باید پیش از نام نویسی در کاروان نسبت به مراجعه به سامانه Reserve.haj.ir و تکمیل اطلاعات خود و اخذ کد رهگیری اقدام کنند، در غیراینصورت امکان انتخاب کاروان و ثبت نام در آن را نخواهند داشت.

همچنین متقاضیان اعزام برای سفر حج تمتع سال ۱۴۰۲ باید دارای گذرنامه حداقل با تاریخ اعتبار ۱۴۰۲/۱۰/۰۱ باشند.

گفتنی است اطلاعیه تکمیلی ثبت نام از واجدان شرایط، در تاریخ۱۴۰۱/۱۰/۲۶ منتشر خواهد شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار