خیابان‌های زخمی اهواز؛ از کوچه پس کوچه‌ها تا معابر اصلی

تاریخ انتشار: دوشنبه 26 دی 1401 | 08:31 ق.ظ
خیابان‌های زخمی اهواز؛ از کوچه پس کوچه‌ها تا معابر اصلی خیابان‌های اهواز زخم‌های سطحی تا عمیقی از کوچه پس کوچه‌ها تا معابر اصلی دارند که اجرای جامع طرح فاضلاب هزینه‌هایی را برای مردم تراشیده است.

از کوچه پس کوچه‌های لشکر آباد در چند قدمی بزرگراه گلستان و مهدیس و پردیس تا خیابان‌های تراشیده امانیه تحت عنوان «یکی از بهترین محله‌های اهواز» همگی درگیر معضلی هستند که گویی لاینحل شده است.

این مواقع از سال و به ویژه پس از بارش باران اگر مجبور باشید با خودرو از طریق کوچه‌های لشکر آباد به سمت اتوبان گلستان بروید، با انبوهی از کنده کاری و حفاری مواجه می‌شوید، اما دلهره آدمی زمانی بیشتر می‌شود که حجمی از آب باران نیز تجمع یافته و حالا ترس از آن است که مبادا خودرو در گل یا آب گیر کند.

می گویند هر انسانی در زندگی پستی و بلندی دارد اما به نظر نمی رسد دست انداز ها و چاله های فراوان در سطح شهر اهواز نشان از رویدادهای طبیعی زندگی باشد، بلکه بیشتر نماینگر معضلی است که سالها گریبان مردم را گرفته است.

یک نمونه آن در محلی قرار دارد که مدتی پیش احتمالا از سوی آب و فاضلاب به منظور انجام اقدامات عمرانی حفاری شد، اما با گذشت دستکم یک هفته همچنان نیز در همان حالت باقی مانده و تنها با مقداری گل و سنگ ریزه روی آن پوشانده شده است.

این چاله که حالا نه تنها موجب کندی در تردد خودروها از سمت فلکه ساعت به سمت تختی را ایجاد می شود، بلکه به دلیل عمق آن موجب وارد شدن خسارت به خودروهایی می گردد که قصد دارند از این محل عبور نمایند.

اما نکته قابل تامل‌تر در این ماجرا وجود شهرداری و شورای شهر در نزدیکی همین محل است و حالا این پرسش مطرح می‌شود که آیا هیچ یک از اعضای شورای شهر تاکنون از این محل عبور نکرده تا چاره‌ای برای آن اندیشیده شود یا به دلیل تردد به خودرو‌های غیر شخصی، اموال دولتی که خسارت بر آن‌ها وارد می‌شود برایشان اهمیتی ندارد؟!

شرکت آب و فاضلاب همواره مدعی است که مسئولیتی در خصوص رفع حفاری های خیابان ها ندارد و در عین حال شهرداری می گوید که شرکت آبفا در این حوزه مسئولیت هایی دارد و باید به آنها عمل نماید.

کنده کاری در میدان دانشگاه اهواز

رفع کنده کاری‌های آسفالت معابر پس از اتمام کار آبفا

شهرداری اهواز ۳۰۰ میلیارد تومان برای آسفالت معابر اهواز در نظر گرفته است و به گفته شهردار این نهاد منتظر است تا اقدامات عمرانی و حفاری‌های مداوم شرکت آبفا در این حوزه به اتمام برسد تا ساماندهی چاله‌های خیابان آغاز شود.

رضا امینی در این خصوص می‌گوید: از مساحت ۲۰ هزار هکتاری شهر اهواز ۳ هزار هکتار آن معابر و پیاده رو‌ها است که ما ۱۰ درصد از آن را که بخواهیم انجام بدهیم باید ۳۰ میلیون متر مربع آسفالت انجام بدهیم و هر سال نیز حدود ۶۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار متر آسفالت در مناطق ۸ گانه در دستور کار قرار دارد که بخشی را قرارگاه خاتم الانبیاء (نهاد اقتصادی وابسته به سپاه پاسداران) انجام می‌دهد.

به گفته آقای امینی امسال نزدیک به یک میلیون متر مربع مساحت آسفالتی بوده که در مناطق محروم و حاشیه‌ای و برخی معابر اصلی شهر به اجرا در آمد.

شهردار اهواز همچنین یادآور شد که اکنون در ۲ محور شرقی و غربی و شمالی و جنوبی از سمت ورودی اندیمشک، میدان پلیس به سمت بهشت آباد در حال آسفالت است و پس از ترمیم آنها، معابر فرعی داخل شهر ساماندهی خواهند شد.

این مقام مسئول در خصوص کیفیت و قیمت مصالح برای آسفالت نیز گفت که بخشی از آن از طریق طرح‌های بازآفرینی بافت‌های فرسوده اختصاص می‌یابد، اگرچه در حوزه سوخت و مصالح با محدودیت مواجه هستیم و اگر با سرعت بیشتری به دست شهرداری برسد، شتاب در اجرای طرح‌ها نیز بیشتر می‌شود.

حفاری در امانیه اهواز

آب دشمن آسفالت است

یکی از مشکلات شهر اهواز در زمینه مانده آب، نبود جداول دفع آب‌های سطحی است که در عمده نقاط کشور وجود دارد، اما در کلانشهر اهواز زیر زمین قرار دارند.

رضا امینی می‌گوید که دشمن آسفالت آب است، هم باران‌های اسیدی و هم پس زدگی فاضلاب؛ وقتی فاضلاب مانده آبی را در حد ۱۰ تا ۱۲ روز ایجاد کند، قیر آسفالت از بین می‌رود و همین باعث می‌شود که تمام شبکه معابر شهر اهواز مخدوش شود و آسفالت آن مضمحل گردد.

او افزود: اگر طرح آبفا تمام شود و بارش‌های بارانی نیز با اتمام طرح شبکه دفع آب‌های سطحی به اجرا در آید، مانده آب کمتری پدید می‌آید و آسفالتی که ترمیم می‌شود ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

در صورت رفع تمامی این مسائل در حوزه مدیریت شهری عمر آسفالت نیز افزایش می‌یابد و مانده آبی که از طریق شبکه دفع آب‌های سطحی، برطرف می‌شود کمک بیشتری به ماندگاری آسفالت می‌کند.

کنده کاری خیابان های اهواز

پیشرفت ۵۲ درصدی طرح فاضلاب اهواز

بیش از ۲ سال است که طرح جامع فاضلاب در کلانشهر اهواز در حال اجرا است که شرکت آبفا قصد دارد از این طریق مشکلات در این زمینه را برطرف نماید، اما به نظر می‌رسد که این مسئله دستکم تا سال دیگر نیز ادامه دار خواهد بود و این یعنی ادامه کنده کاری‌ها در خیابان‌های اهواز.

محمد رضا کرمی نژاد مدیرعامل آبفا اهواز در این مورد به ما گفت که تاکنون ۵۲ درصد طرح جامع فاضلاب به اجرا در آمده و انتظار می‌رود در صورت تامین منابع مالی آن تا سال آینده به اتمام برسد.

او افزود: اعتبار مصوب برای اجرای طرح فاضلاب در شهر‌های اهواز، ملاثانی، حمیدیه، کارون، شیبان و سایر نقاط نزدیک به اهواز ۹ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد شد که امسال این رقم به ۱۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

البته آقای کرمی نژاد در خصوص نقاط بحرانی و مهم نیز یادآور شد که این نقاط تا ۶ یا ۷ ماه آینده تکمیل خواهند شد تا زمینه برای آسفالت کامل آن‌ها فراهم گردد.

کنده کاری خیابان های اهواز

امیدواری مردم به رفع مشکلات خیابان‌ها در اهواز

علی رغم آنکه مقامات و مسئولان به صورت مداوم بر این مسئله تاکید دارند که اجرای طرح فاضلاب در حال اجرا است، اما این برای مردم بی هزینه نیست.

در ملاشیه یکی از محله‌های حاشیه‌ای اهواز مردم هر روز در خیابان‌هایی قدم می‌زنند که پر از آب و گِل است و کفش و لباس شان همیشه گِلی است؛ کودکان مجبورند برای رفتن به مدرسه از خیابانی عبور کنند که سراسر گِل است و مردم را آزار می‌دهد.

در یکی از خیابان‌ها پس از آنکه اجرای طرح فاضلاب نیمه کاره رها شد، در دیگر کوچه‌ها مردم اجازه حفاری فاضلاب را ندادند و این مسئله حالا به یک معضل برای آبفا و شهرداری و البته مردم تبدیل شده که آب باران و فاضلاب با یکدیگر مخلوط شدند و حالا مسائل بهداشتی نیز مردم را تهدید می‌کند و یک مصالحه را میان این ۳ گروه برای اتمام این طرح می‌طلبد.

اما این فقط به ملاشیه محدود نمی‌شود در اکثر نقاط کلانشهر اهواز نیز کنده کاری‌ها هر روز مردم را درگیر می‌کند، افرادی که باید روزانه در این شهر تردد کنند، به ویژه تاکسیران‌ها بیشتر از همه عصبی و ناراضی هستند از وضعی که البته حالا امیدوارند با اتمام طرح فاضلاب و بر اساس وعده شهردار با ساماندهی نقاط کنده کاری شده، برطرف شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار