صادرات نفت ایران بدون توافق هسته‌ای هم افزایش یافت

تاریخ انتشار: دوشنبه 26 دی 1401 | 10:25 ق.ظ
صادرات نفت ایران بدون توافق هسته‌ای هم افزایش یافت آمار منابع غربی نشان می دهد صادرات نفت ایران در دو ماه آخر سال ۲۰۲۲، با وجود تحریمهای آمریکا، به رکورد بالای جدیدی صعود کرد و شروع قوی در ابتدای سال ۲۰۲۳ داشته است.  صادرات نفت ایران پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸ و وضع […]

آمار منابع غربی نشان می دهد صادرات نفت ایران در دو ماه آخر سال ۲۰۲۲، با وجود تحریمهای آمریکا، به رکورد بالای جدیدی صعود کرد و شروع قوی در ابتدای سال ۲۰۲۳ داشته است.

 صادرات نفت ایران پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸ و وضع مجدد تحریمها، متاثر شد. اما صادرات نفت ایران پس از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن که به دنبال احیای توافق هسته ای بود، افزایش پیدا کرد و طبق برخی برآوردها، به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۹ رسید. رشد صادرات ایران با وجود موانعی مانند بن بست مذاکرات هسته ای و رقابت از سوی نفت ارزان روسیه، حاصل شده است.

شرکت مشاوره انرژی “اس وی بی اینترنشنال” اعلام کرد صادرات نفت ایران در دسامبر به ۱.۱۳۷ میلیون بشکه در روز رسید که ۴۲ هزار بشکه در روز در مقایسه با نوامبر افزایش داشت و بر مبنای برآوردهای قبلی، بالاترین آمار صادراتی بود که این شرکت در سال ۲۰۲۲  گزارش کرده بود.

سارا وخشوری، رئیس شرکت “اس وی بی اینترنشنال” در این باره گفت: در مقایسه با دوران دولت ترامپ، مقابله یا اقدام جدی علیه صادرات نفت ایران وجود نداشته است. صادرات نفت ایران از ابتدای ژانویه تاکنون، بالاتر از ماههای پیش بوده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: تقاضای کمتر از سوی چین و صادرات روسیه به چین، چالش عمده برای صادرات ایران است. عمده نفت ایران همچنان به سمت خاور دور به خصوص چین می رود. ایران همچنین به ونزوئلا برای صادرات نفت خود، کمک می کند.

اما آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی در کاخ سفید گفت: اجرای تحریمها از سوی دولت با قدرت انجام می شود. ما برای اقدام علیه دور زدن تحریمهای صادرات نفت به همراه تحریمها علیه فروش موشک و پهپاد و نقض حقوق بشر، تردید نداشته و نخواهیم داشت.

شرکت مشاوره پترو لجستیک که عرضه نفت را رصد می کند، اعلام کرد شاهد روند صعودی صادرات نفت ایران بوده که از نظر این شرکت، در دسامبر به بالاترین حد از مارس سال ۲۰۱۹ رسیده است.

شرکت تحلیل داده کپلر هم صادرات نفت ایران در نوامبر را ۱.۲۳ میلیون بشکه در روز تخمین زد که بالاترین میزان از اوت سال ۲۰۲۲ و نزدیک به رکورد صادرات ۱.۲۷ میلیون بشکه در روز در آوریل سال ۲۰۱۹  بود.

چین بزرگترین مشتری نفت ایران است. ایران همچنین سال گذشته نقش خود در ونزوئلا که تحت تحریمهای آمریکا قرار دارد را گسترش داد و نفت سبک برای پالایش و مواد رقیق کننده برای تولید گریدهای نفتی قابل صادرات به این کشور آمریکای جنوبی ارسال کرد.

بر اساس گزارش رویترز، هیچ آمار قطعی برای صادرات نفت ایران وجود ندارد و برآوردهای مختلفی در این خصوص ارائه می شود. شرکتهای رصدکننده نفتکش، از متودهای مختلفی برای رصد جریان تجارت نفت استفاده می کنند که شامل اطلاعات ماهواره ای، آمار بارگیری محموله های نفتی و اطلاعات منابع آگاه است. ایران معمولا آمار صادرات نفت خود را اعلام نمی کند.

طبق برآورد شرکت تحلیلی ورتکسا، واردات نفت چین از ایران در دسامبر، به رکورد ۱.۲ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۳۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

عمده این واردات به شاندونگ رفت که محل فعالیت پالایشگاههای خصوصی چینی است که از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ با افت تقاضای داخلی و ضعیف شدن حاشیه سود پالایش، متقاضی خرید گریدهای نفتی ارزان بوده اند.

واحد مطبوعات وزارت خارجه چین در پاسخ به درخواست رویترز برای توضیح در این باره، بدون اشاره مستقیم به موضوع خرید نفت ایران توسط چین، گفت: همکاری مشروع و معقول میان ایران و چین در چارچوب قوانین بین المللی، باید رعایت و محترم شمرده شود.

طبق اطلاعات شرکت ورتکسا، صادرات نفت اورال روسیه که رقیب اصلی نفت ایران است، در دسامبر پس از اجرای سقف قیمت گروه هفت برای فروش نفت روسیه، کاهش پیدا کرد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار