مرغ گران می شود| سود حاصل از حذف یارانه ها را دولت برد و زیانش نصیب مرغداران شد

تاریخ انتشار: سه شنبه 27 دی 1401 | 10:17 ق.ظ
مرغ گران می شود| سود حاصل از حذف یارانه ها را دولت برد و زیانش نصیب مرغداران شد صنعت مرغدارای کشور درگیر بحران است و به گفته فعالان در حالی مرغداران روزانه بیش از ۱۲۰میلیارد تومان زیان می دهند که هزاران میلیارد تومان سود از ناحیه حذف یارانه ها نصیب دولت شد و به بخش تزریق نشد.
 

 صنعت مرغداری کشور در حالی با مشکلات عدیده ای مواجه است که کارشناسان می گویند در صورتی که از این بخش حمایت های دولتی صورت نگیرد باید منتظر بازاری بد در ماه های پیش رو باشیم. با این وجود یکی از اصلی ترین مسائل مطرح در این صنعت بحث مازاد تولید است که بنا شده است به جای شرکت پشتیبانی به اتحادیه های مربوطه بودجه ای تخصیص داده شود تا این اتحادیه ها خود اقدام به جمع آوری مرغ مازاد از بازار نمایند.

با این وجود محمد یوسفی رئیس انجمن مرغ گوشتی کشور با بیان اینکه برنامه خرید مرغ مازاد توسط اتحادیه ها هنوز عملیاتی نشده است می گوید: قرار است طی چند روز آینده این اتفاق بیفتد و به این ترتیب در روزهای پیش رو احتمالا شاهد افزایش قیمت مرغ خواهیم بود.

طی روزهای آینده در بازار شاهد افزایش قیمت مرغ خواهیم بود

یوسفی در خصوص عوامل موثر بر افزایش قیمت مرغ طی روزها آینده به بازار می گوید: به دلیل اینکه با توجه به بارندگی های اخیر احتمال جابجایی مرغ کمتر می شود و این در شرایطی است که مرغ تهران غالبا از سایر استانها تامین می شود. از سوی دیگر معمولا وقتی به اواخر ماه می رسیم میزان خرید توسط خانوارها افزایش می یابد و لذا قطعا قیمت مرغ افزایش پیدا می کند و دیگر جایی برای خرید مرغ مازاد نمی ماند.

وی در خصوص میزان این افزایش قیمت نیز خاطر نشان کرد: فعلا اگر به قیمت مصوب ۶۲هزار تومان برسیم راضی هستیم هرچند نسبت به این قیمت از ابتدا انتقاد داشتیم اما الان حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان پایین تر از قیمت مصوب تنظیم بازار مرغ تولیدی ما در بازار عرضه می شود که ضرر و زیان زیادی است.

یوسفی افزود: با تمام این تفاسیر قیمت مرغ در آخر سال معمولا بالا می رود چون مصرف ها بالا است اما نگرانی ما در مورد بعد از عید نوروز است چون معمولا از ۱۵ فروردین به بعد قیمت مرغ کاهشی می شود و باز هم صنعت مرغداری درگیر مصائب بیشتری می شود.

تزریق مرغ منجمد به بازار و از آن طرف افزایش تولید به واسطه توزیع جوجه های مرغ آرین باعث شده طی ۴ ماه اخیر بازار مرغ کشور به هم بریزد

وی خاطر نشان می کند: البته بنده شخصا چندان نسبت به اینکه به اتحادیه پول بدهند و مرغ مازاد را از طریق اتحادیه ها خریداری کنند اعتقاد ندارم. چون به هر حال باید مشخص شود که این مرغ را به چه کسی می خواهند بدهند و از سوی دیگر باید مشخص شود چه اعداد و ارقامی را می خواهند به اتحادیه ها بپردازند که اتحادیه ها قادر باشند این کاهش قیمت را جبران کنند.

یوسفی افزود: در عوض به نظر بنده خود شرکت پشتیبانی امور دام باید ضوابطی را که بر اساس قراردادها برای خرید مرغ منجمد گذاشته است، سریعتر مقداری تعدیل کند تا زودتر مرغ مازاد جمع آوری شود.

ماهانه حدود ۱۵هزار تن مرغ مازاد در کشور داریم

رئیس انجمن مرغ گوشتی کشور همچنین در پاسخ به این سوال که ماهانه چه میزان مرغ مازاد داریم، می گوید: در ماه حدود ۱۵هزار تن مازاد داریم و حدود ۴ ماه است که با مازاد مرغ مواجه هستیم.

وی ادامه می دهد: به عبارت دیگر از روزی که جوجه های مرغ آرین را توزیع کردند و تولید افزایش پیدا کرد و همزمان هم مرغ منجمد را وارد بازار کردند موجب شد بحث مازاد مرغ در بازار شدت بگیرد. این در حالی است که اینکه مرغ منجمد را همزمان با پایین بودن نرخ مرغ با قیمت بسیار پایینی وارد بازار کردند کاملا اقدام اشتباهی بود و این عوامل بر بحران های فعلی صنعت دامن زدند.

گفتنی است همزمان با پایین آمدن قیمت مرغ، مقداری مرغ منجمد که بخشی وارداتی از ترکیه بود و بخشی دیگر نیز مربوط به داخل بوده به بازار تزریق شد که این خود عاملی برای بر هم خوردن بازار مرغ محسوب می شود.

به ازای هر کیلوگرم مرغ مرغداران بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان ضرر می دهند

حبیب اسدالله نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران نیز در خصوص وضعیت فعلی تولید کننده ها و ضرر و زیانی که متحمل می شوند به بازار می گوید: در حال حاضر تولیدکننده های ما به ازای هر کیلو مرغی که تولید می کنند حدود ۱۰ تا ۱۲هزار تومان ضرر می کنند که روزانه بیش از ۱۲۰میلیارد تومان در سراسر کشور می شود. یعنی میزان زیان دهی واحدهای تولیدی این بخش سالانه بیش از ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می شود.

اسدالله نژاد با بیان اینکه امیدواریم این زیان دهی زودتر تمام شود افزود: برای جمع آوری مرغ مازاد بین اتحادیه های مربوطه و وزارت جهاد بحثی مطرح شده که اگر خواسته های ما را اجابت کنند امیدوار هستیم اتحادیه ورود کند و مرغ مازاد را خرید کند.

وی ادامه داد: اصلی ترین خواسته ما جبران مابه تفاوت قیمت تمام شده با قیمت فروش در بازار است. در واقع اگر شرکت پشتیبانی هم خرید می کرد این اتفاق می افتاد و دولت زیان شرکت پشتیبانی را پرداخت می کرد. لذا ما اعلام کردیم ما از طریق اتحادیه این کار انجام می دهیم مشروط بر اینکه زیان هایی که به شرکت پشتیبانی پرداخت می شد به هر اتحادیه و تشکلی که در این امر ورود می کند پرداخت شود.

اسدالله نژاد در خصوص میزان تفاوت قیمت های مصوب با بازار نیز می گوید: در بخش مرغ زنده قیمت مصوب ۴۴هزار تومان است و در بازار حدود ۳۵هزار تومان است. از سوی دیگر قیمت مصوب مرغ گرم ۶۳هزار تومان است و در بازار بین ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان در میادین میوه و تره بار است و در واحدهای صنفی هم کمی بالاتر است.

بر اساس این گزارش، بحث تامین نهاده های دامی نیز یکی از اصلی ترین چالش ها و مشکلات همیشگی صنعت مرغداری کشور است که اسدالله نژاد در این خصوص نیز می گوید: تامین نهاده کماکان به صورت کجدار و مریز انجام می شود یعنی بارگیری ها تا حدودی با تاخیر انجام می گیرد به طوری که گاهی مواقع حتی با تاخیر یک ماهه بارگیری می شود که به هر حال امیدواریم بارگیری ها تسریع شود.

قطره چکانی شدن صادرات تخم مرغ نرخ را در بازار پایین آورده است

بر اساس این گزارش بحران های صنعت مرغداری در همه بخش ها از جمله بخش جوجه یکروزه، مرغ گوشتی، مرغ تخمگذار و غیره وجود دارد و همه اهالی این صنعت بزرگ درگیر این مسائل هستند. ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در خصوص وضعیت بازار تخم مرغ به بازار می گوید: متاسفانه دولت قیمت دستوری برای محصولات ما تعیین می کند و با این وجود قیمت دستوری دولت کیلویی ۳۹۵۰۰ تومان است و در بازار میانگین ۳۵ الی ۳۶ هزار تومان است. چون صادرات را هم قطع کرده اند و یا قطره چکانی کرده اند که باعث شده نرخ بازار هم پایین بیاید.

نبی پور با بیان اینکه الان قیمت تخم مرغ درب مرغداری کیلویی ۳۵ تا ۳۶هزار تومان است افزود: علاوه بر این چند هفته است صادرات چند هفته است قطع شده و قطره چکانی صورت می گیرد به طوری که در یک هفته اخیر ۸۰۰تن صادر شده است که رقم بسیار بسیار جزئی است.

وی خاطر نشان کرد: قطع صادرات فقط برای تنظیم قیمت در بازار داخل است و توسط وزارت جهاد کشاورزی اعمال شده است.

وقتی هزاران میلیارد تومان سود از ناحیه حذف یارانه ها نصیب دولت شده باید بخشی از آن در جامعه تزریق شود در غیر اینصورت آینده بدی پیش رو خواهیم داشت

نبی پور در پاسخ به این سوال که در این شرایط چه باید کرد، می گوید: وقتی یک جراحی بزرگ می کنند باید فکر مردم هم باشند الان مردم توان خرید ندارند. لذا راهش این است که برای مرغ و تخم مرغ فعلا به مصرف کننده یا تولیدکننده سوبسید بدهند که مردم بتوانند خرید کنند. چون وقتی حقوق ها را اضافه نکرده اند مردم توان خرید ندارند و به تبع تولید کننده و مصرف کننده از بین می روند.

وی تصریح کرد: وقتی هزاران میلیارد تومان سود از ناحیه حذف یارانه ها نصیب دولت شده باید بخشی از آن را در جامعه تزریق کنند در غیر اینصورت آینده بدی در پیش رو داریم.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت فعلی نهاده های مصرفی همچون ذرت و کنجاله سویا نیز می گوید: نهاده موجود است و فعلا از طریق بازارگاه در اختیار مرغداران قرار می گیرد اما از یک طرف قیمت ها بالا است و از سوی دیگر نوسان دارد. به طوری که گاهی ذرت کمیاب می شود و گاهی مواقع کنجاله سویا در بازار نیست. از آن طرف وارد کننده ها هم مشکل دارند و این تغییر و تحولات نرخ ارز هم آنها را سردرگم کرده است.

بر اساس این گزارش در حالی بحث تامین نهاده های دامی چالش همیشگی مرغداران است که برخی کارشناسان می گویند به جای خرید نهاده و تبدیل آن به دان در واحدهای مرغداری توسط مرغداران بایستی به خوراک های آماده در این بخش تکیه کرد. به خصوص اینکه طی سالهای اخیر کیفیت خوراک های آماده در سطحی است که همچون خوراک آبزیان، اخیرا راهی بازارهای صادراتی می شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در این خصوص نیز می گوید: در حوزه خوراک آبزیان می دانیم که صادرات وجود دارد و توانسته کیفیت های مد نظر دیگر کشورها را تامین کنند. همچنین در صادرات خوراک آماده دام و طیور هم از نظر کیفی مشکلی وجود ندارد به خصوص اینکه ماده اولیه زیاد داریم. اما در خصوص اینکه چرا مرغداران بخصوص در بخش تخم گذار چندان از خوراک آماده استفاده نمی کنند این است که مرغداران نقدینگی ندارند وگرنه جنس در بازار زیاد است.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار