اجرای پروژه‌های راهبردی در بزرگترین دپارتمان علمی نیشکر/دکتر آل‌کثیر: افزایش تولید الکل طبی حاصل پژوهش محقق موسسه تحقیقات نیشکر است

تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 دی 1401 | 08:57 ق.ظ
اجرای پروژه‌های راهبردی در بزرگترین دپارتمان علمی نیشکر/دکتر آل‌کثیر: افزایش تولید الکل طبی حاصل پژوهش محقق موسسه تحقیقات نیشکر است تحقیق و پژوهش نقشی سرنوشت‌ساز در بهر‌ه‌وری تولید دارد و رویکرد پژوهشی ین موسسه، زمینه‌ساز رشد مطلوب در صنعت نیشکر شده است.

مدیرعامل موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر گفت: تحقیق و پژوهش نقشی سرنوشت‌ساز در بهر‌ه‌وری تولید دارد و رویکرد پژوهشی ین موسسه، زمینه‌ساز رشد مطلوب در صنعت نیشکر شده است.

دکتر جعفر آل‌کثیر در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان خوزستان، به جایگاه این موسسه در ارتقای صنعت نیشکر اشاره کرد و گفت، موسسه تحقیقات نیشکر در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، محیط‌زیست، گیاه‌پزشکی، آبیاری، مکانیزاسیون و پایش طرح‌های پژوهشی و خدمات آموزشی متنوعی را به کشت و صنعت‌های نیشکری ارائه می‌دهد و اجرای پروژه‌های راهبردهای جهت پاسخگویی به نیازهای روز این صنعت دارد.

به گفته وی، برای اولین بار در صنعت نیشکر، سامانه جامع پایش مکان‌مند توسط این موسسه طراحی و در یکی از واحدهای نیشکری به کار گرفته شد. با استفاده از این سامانه از طریق پایش و کنترل بموقع، بازدهی مزارع در تولید محصول بیشتر می‌شود.

پایش تمام فعالیت‌ها، امکان کنترل و رصد مستمر، اطلاع‌رسانی برخط و موبایل، تسریع و تقسیم کار و استخراج انواع گزارش‌ها از ویژگی‌های این سامانه هوشمند است.

نوآوری در صنعت نیشکر با طرح‌های موسسه تحقیقات

نوآوری در صنعت نیشکر، محور دیگری از سخنان دکتر جعفر آل کثیر است. وی در این باره گفت، در بخش مکانیزاسیون محققین موسسه موفق شدند دستگاه هشداردهنده ورود ذرات آلاینده به موتور هاروستر نیشکر را طراحی و تولید کنند.

دستگاه هشدار دهنده ورود ذرات آلاینده به موتور، هیچ نمونه داخلی و خارجی ندارد و برای اولین بار توسط یکی از پژوهشگران موسسه تحقیقات و آموزش نیشکر اختراع شده و پس از تقاضای کشت و صنعت ها، ساخت ۱۱۰ دستگاه از این نوع، در دستور کار بخش تحقیقات مکانیزاسیون قرار گرفته است.

مدیرعامل موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر در ادامه به طرح افزایش تولید الکل طبی از سوی یکی از محققان این موسسه خبر داد و افزود: افزایش ظرفیت تولید الکل طبی، حاصل پژوهش‌های سه ساله دکتر فاطمه شیخی پژوهشگر موسسه است که محقق شده و در سالی که مزین به تولید دانش‌بنیان است، این طرح، شکرستان ایران را به سمت شکوفایی بیشتر سوق داده است.

این طرح دانش‌بنیان که در شرکت خمیرمایه و الکل رازی اجرایی شده، تولید الکل طبی را به ۲۰ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی رسانده و در عین حال، عمر مفید دستگاه‌ها را نیز افزایش داده است.

مدیرعامل موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تاکنون ۵ رقم تجاری گیاه نیشکر به کشت و صنعت معرفی شده و حدود ۱۵ رقم دیگر نیز در دست بررسی و تحقیق است که در سال‌های آینده به عنوان واریته‌های تجاری به کشت و صنعت‌ها معرفی خواهند شد.

وی به مبارزه بیولوژیک با آفات نیشکر نیز اشاره کرد و تاکید کرد، با تکنولوژی جدید تحقیقات قادر هستیم سالانه حدود ۳۰ میلیون قطعه زنبور تلنموس تولید و در مزارع نیشکر کشت و صنعت‌ها رهاسازی کنیم.

پروژه تکثیر و پرورش زنبور تلنموس با هدف جایگزینی مبارزه بیولوژیکی با آفات نیشکری به جای مصرف سموم شیمیایی که معایب زیست محیطی دارند اجرا شده است.

موسسه تحقیقات یکی از دپارتمان‌های علمی و تحقیقاتی مهم کشور است که در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی، نظیر تحقیقات کشاورزی، شامل تحقیقات به‌نژادی و بیوتکنولوژی، تحقیقات گیاه‌پزشکی، تحقیقات آبیاری و زهکشی، تحقیقات به‌زراعی و تحقیقات مکانیزاسیون و ماشین‌آلات کشاورزی فعالیت دارد.

همچنین در بخش تحقیقات صنعتی شامل تحقیقات فرایند تولید، تحقیقات مکانیک و تحقیقات اتوماسیون و ابزار دقیق فعالیت دارد. علاوه بر موارد ذکر شده، پایش عملکرد کشاورزی و صنعت در کشت وصنعت با استفاده از روش های نوین و از فعالیت های دیگر این موسسه می باشد.

آزمایشگاه‌های تخصصی و استاندارد، تحقیقات محیط زیست، آموزش پودمانی و دانشگاهی و انتشارات تخصصی از دیگر بخش های فعال می باشند که بیان‌گر پژوهش‌محور بودن این دپارتمان علمی است که ثمره فعالیت آن، اجرای صدها پروژه تحقیقاتی کاربردی است. طرح تحقیقاتی آبیاری قطره‌ای زیرسطحی از پروژه‌‌های دانش‌بنیان این موسسه است که در واحدهای نیشکری به صورت آزمایشی اجرا شده و تاثیر مهمی در بهره‌وری آب در مزارع دارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار