بارندگی‌ها سطح آب دریاچه سد کرخه را ۲ متر بالا برد

تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 دی 1401 | 08:19 ق.ظ
بارندگی‌ها سطح آب دریاچه سد کرخه را ۲ متر بالا برد مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: بارندگی‌های موثر اخیر به ویژه در مناطق بالادست، سطح آب دریاچه سد کرخه در شمال غرب خوزستان را تا ۲ متر بالا برد.

عباس صدریان‌فرد مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان  می‌گوید: سطح آب دریاچه سد کرخه با تداوم بارش‌ها به تدریج درحال افزایش است و بارندگی‌های امروز و روز‌های پیش رو که طبق پیش بینی سازمان هواشناسی به صورت گسترده ادامه خواهد داشت، وضعیت بحرانی آب سد کرخه را کاهش خواهد داد.

او گفت: به لطف الهی بارش‌های خوبی در حوضه رودخانه کرخه که به صورت برف و باران بوده ثبت شده که این می‌تواند حجم آب ورودی به دریاچه سد کرخه را افزایش دهد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به بروز خشکسالی شدید در۲ سال اخیر و قرار گرفتن ذخایر آب سد کرخه در وضعیت قرمز ادامه داد: کاهش شدید ذخایر آب سد کرخه که گنجایش بیش از پنج میلیارد متر مکعب را دارد سبب شد که کشت تابستانه پارسال در غرب خوزستان محدود و در تابستان امسال به طور کامل ممنوع شود.

آقای صدریان فرد  ابراز امیدواری کرد تا با تداوم بارندگی‌ها در ماه‌های باقی مانده فصل زمستان و بهار، وضعیت آب سد کرخه از وضعیت بحرانی و قرمز خارج شود و دوباره امکان تامین آب پایدار کشاورزی و تولید برق فراهم شود.

او  گفت: هم اکنون نگرانی از ذخایر آب سد‌های دز، مارون و حوضه کارون بزرگ وجود ندارد و این سازمان به تعهدات خود در قبال تامین آب کشاورزان طرف قرارداد در ماه‌های پیش رو عمل خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان  افزود: ذخایر آب همه سد‌های خوزستان غیر از دریاچه سدکرخه در وضعیت پایدار و مطمئن قرار دارد، ولی هنوز تا رسیدن به نقطه سرریز آب فاصله داریم.

آقای صدریان فرد به کشاورزان اطمینان داد نگران تامین آب نباشند و سازمان آب و برق خوزستان همه تلاش و برنامه ریزی خود برای تامین آب در سال زراعی جاری به کار خواهد بست.

او در ادامه با اشاره به شروع دیرهنگام بارش‌ها در فصل پاییز در خوزستان گفت: در فصل پاییز تقریبا بارش موثری در خوزستان نداشتیم، ولی در روز‌های واپسین پاییز و شروع فصل زمستان، بارندگی در خوزستان و مناطق بالادست حوضه‌های آبریز بسیار مطلوب بوده است.

 وابستگی بخش کشاورزی خوزستان به آب‌های سطحی و جاری حدود ۹۵درصد است از این رو ذخایر آب سد‌های استان برای تولید محصولات اساسی نظیر گندم، چغندرقند، کلزا، صیفی و سبزی و همچنین کشت تابستانه تاثیر فوق العاده‌ای دارد.

استان خوزستان در شرایط نرمال (طبیعی) بارش ها، با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات معادل ۱۴درصد تولیدات بخش کشاورزی کشور را تامین می‌کند.

بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ۲ سال خشکسالی اخیر، حجم تولیدات بخش کشاورزی خوزستان ۲۵ تا ۳۰درصد کاهش یافته بود


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار