اراده کارکنان صنعت نفت، گرما بخش زمستان۱۴۰۱

تاریخ انتشار: شنبه 1 بهمن 1401 | 09:04 ق.ظ
اراده کارکنان صنعت نفت، گرما بخش زمستان۱۴۰۱ زمستان امسال سردتر از همیشه است و این سردی خشن در مقابل اراده پولادین تلاشگران عرصه صنعت نفت یارای مقابله نداشته و بالاخره سرتعظیم فرود می آورد، در این ایام که کشور با سخت ترین سرمای چند دهه اخیر مواجه است، آن چیزی که این سردی را با شکست روبرو می سازد، تدبیر و تلاش […]

زمستان امسال سردتر از همیشه است و این سردی خشن در مقابل اراده پولادین تلاشگران عرصه صنعت نفت یارای مقابله نداشته و بالاخره سرتعظیم فرود می آورد، در این ایام که کشور با سخت ترین سرمای چند دهه اخیر مواجه است، آن چیزی که این سردی را با شکست روبرو می سازد، تدبیر و تلاش وزارت نفت است.

شرایط آب و هوایی و تغییرات اقلیمی که می توانست خسارت بیشتری را به بار آورد، با برنامه ریزی عملیاتی وزارت نفت و در حالی که با قطع گاز وارداتی از ترکمنستان، این نگرانی وجود داشت که یک فاجعه انسانی رخ دهد، همدلی ها در بین مردم و مسئولین باعث شد تا آسیبی به گرمای منازل ایرانیان نرسد.

امروز در شرایطی سردی زمستان مسئله کشور شده که در دولت گذشته، با بی تدبیری های متعدد و عامدانه ۲ شرکت اصلی ذخیره سازی گاز کشور که جز سازمان های استراتژیک کشور بودند منحل می شوند. با این وجود دولت سیزدهم با اتخاذ تدابیر منطقی و حضور میدانی رئیس جمهور محترم و وزیر نفت، کشور را از گزند سرمای زمستان مصون نگه داشت.

در حال حاضر مصرف گاز طبیعی کشور با رکوردهای سنگینی در حال جابجا شدن است. محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در این باره گفته: با توجه به کاهش قابل توجه دمای هوا و بارش برف و باران به‌ویژه در استان‌های نیمه شمالی و غربی کشور، مصرف گاز در روز گذشته نسبت به روز پیش از آن، ۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است و حدود ۷۰ درصد گاز کشور در استان‌های شمالی کشور مصرف می‌شود.

جولایی با بیان اینکه در نیروگاه‌های کشور سوخت مایع مصرف می‌شود و امکان تحویل گاز طبیعی به آنها نیست، افزود: تولید و انتقال گاز اکنون در کشور در حداکثر مقدار است، اما مصرف گاز هم حداکثری است. از سویی پیش‌بینی می‌شود مقدار مصرف گاز تا هفته آینده به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز برسد.

شبکه گازی که به واسطه تلاش های نظام جمهوری اسلامی به بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشور بسط داده شده و برخلاف بسیاری از کشورهای مدعی و دارای منابع عظیم گازی؛ میزان پوشش گاز طبیعی در کشور بیشترین میزان ممکن است که حجم خدمت رسانی به این جمعیت بالای تحت پوشش کار و مدیریت سنگین می طلبد. همه این حجم مصرف بالا در کنار فرهنگ مصرف در کشور که دارای نقیصه های جدی است، کار را سخت کرده است.

محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه کارکنان این شرکت به‌صورت شبانه‌روزی در حال تلاش برای تولید حداکثری گاز هستند، از تحویل روزانه ۹۹۰ میلیون مترمکعب گاز به شبکه مصرف خبر داده است. وی در کارگروه هماهنگی و تأمین پایدار سوخت زمستانی سال ۱۴۰۱ که با حضور محمد مخبر‌ معاون اول رئیس جمهور، جواد اوجی وزیر نفت و جمعی از معاونین وزیر نفت برگزار شد، گفت: هم‌اکنون بیش از ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی تولید می‌شود. 

وی ادامه داد: همچنین بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز از میادین خشکی شرکت نفت مناطق مرکزی در حال تولید است و بدین ترتیب با احتساب دیگر بخش‌ها از جمله شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در مجموع روزانه ۹۹۰ میلیون مترمکعب گاز تحویل شبکه می‌شود.

خجسته‌مهر افزود: تلاش شبانه‌روزی برای تولید حداکثری گاز ادامه دارد و در این مسیر از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌شود.

مدیران مناطق نفت خیز جنوب نیز در این کارزار سخت و جان فرسا سهمی مهم داشته اند و با افزایش موج سرما و افزایش مصرف گاز در کشور، ۱۰میلیون مترمکعب به تولید شبکه گاز اضافه کرده اند.

علیرضا دانشی مدیر عامل مناطق نفت خیز جنوب در این باره اظهار کرد با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری و کمک‌های مجموعه مدیریت تعمیرات ستاد مناطق نفت‌خیز جنوب در آبان و آذرماه گذشته، تعمیرات اساسی ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ به پایان رسید و گاز از دی ماه وارد شبکه سراسری شد.

وی با اشاره به اینکه این اقدامات در کمترین زمان ممکن و در چهار جبهه انجام شد، ادامه داد: اورهال ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ در ابتدا در دستور کار قرار گرفت و در مسیر آن تعویض خطوط لوله‌ و بازسازی ایستگاه مجتمع تفکیک نیز با موفقیت به پایان رسید.

نکته شایان ذکر این است که عدم توجه به تعمیرات اساسی، ایمن سازی خطوط و انحلال شرکت های ذخیره ساز گاز، بار مصرف بیش از توانی را به شبکه انرژی کشور تحمیل کرده است. امروز چشم ایرانیان به اراده و تلاش کارکنان خدوم صنعت نفت دوخته شده که اجرای طرح‌ها و برنامه های فوری، پایداری تولید و انتقال گاز با هدف تامین انرژی زمستانی کشور را به ارمغان آورند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار