سرانه مصرف عسل در ایران ۲.۵ برابر میانگین جهانی است

تاریخ انتشار: شنبه 8 بهمن 1401 | 11:14 ق.ظ
سرانه مصرف عسل در ایران ۲.۵ برابر میانگین جهانی است معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، سرانه مصرف عسل در ایران را ۱.۶ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: این سرانه ۲.۵ برابر میانگین جهانی است.

حسین دماوندی نژاد روز چهارشنبه در سومین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره ملی پژوهشی زنبور عسل که در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور مستقر در کرج برگزار شد، افزود: طبق بررسی های آماری سرانه مصرف عسل در جهان ۶۰۰ گرم برآورد شده است.

وی اظهار کرد: کشور ما حائز رتبه های با ارزشی در عرصه پرورش زنبور عسل در دنیا است به طوریکه ما در تعداد کلنی و مقدار عسل تولید شده و حتی در تعداد پرورش دهندگان و سرانه مصرف حائز رتبه های خیلی خوبی هستیم .

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از طرفی وجود گیاهان مرتعی متنوع و منحصر در کشور منجر به تولید عسل های متنوع و متفاوتی شده که هر کدام افزون بر ارزش غذایی دارای خواص دارویی هستند.

دماوندی نژاد بیان کرد: تنوع در تولید عسل کشور موجب شده تا با هر سلیقه و تقاضایی همخوانی داشته باشد ضمن آنکه طب سنتی و متخصصین تغذیه توصیه به مصرف عسل برای موارد خاص را دارند.

تولید ۱۴ کیلوگرم زهر زنبور عسل در ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه یکی از رویدادهای با ارزش در کشور ما بهره گیری از زهر زنبور عسل به خصوص استخراج ملیتین از زهر این حشره است، اظهار کرد: سال گذشته ۱۴ کیلوگرم زهر زنبور عسل تولید کردیم که یک رکورد برای کشور است به طوریکه استفاده از زهر استاندارد شده زنبور عسل در موارد پزشکی روز به روز در حال افزایش است.

وی همچنین به نقش زنبور عسل در احراز بهره وری، کیفیت و تولیدات روزافزون باغی و زراعی اشاره کرد و گفت: زنبور عسل به مثابه یک دام موثر برای تولید و گرده افشانی گیاهان به ویژه محصولات کشاورزی و باغی است به همین دلیل دارای ارزش اقتصادی بالا است.

ملیتین ماده اصلی تشکیل دهنده زهر زنبور عسل بوده و حدودا ۴۰ تا ۶۰ درصد ماده خشک زهر را تشکیل می دهد. علت اصلی ایجاد درد در ناحیه ای که زنبور نیش می زند نیز وجود همین ماده در زهر زنبور عسل است. 

اثر شگرف دخالت زنبور عسل در تولیدات کشاورزی

دماوندی نژاد تصریح کرد: نقش زنبور عسل در کیفیت بخشی به تولید ۱۲۰ میلیون تن محصولات باغی و زراعی کشور حائز اهمیت است ضمن آنکه ۱۱۳ هزار تن تولید عسل دارد.

وی با بیان اینکه برخی از محصولات باغی ۱۰۰ درصد وابستگی تولید به گرده افشانی زنبور عسل دارد، گفت: تاثیر گرده افشانی زنبور عسل در محصولات زراعی و باغی کمتر از ۵۰ درصد نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی افزود: نقش زنبور عسل در تولید محصولات کشاورزی و گردافشانی باید بیش از پیش در کشور مورد توجه قرار گیرد و این صنعت جایگاه خاصی به خود اختصاص دهد.

سموم غیراستاندارد اصلی ترین نگرانی زنبورداران

دماوندی نژاد رتبه ایران در تولید محصولات باغی را جایگاه هشتم جهانی دانست و اظهار کرد: امروز اصلی ترین نگرانی پرورش دهندگان زنبور عسل کشور استفاده از سموم غیراستاندارد و بدون اطلاع زنبوردار در زنبورستان ها است.

وی گفت: به رغم اینکه زنبورستان ها نشانی مشخص دارند ولی در ابتدای سال جاری در یکی از مناطق شمالغرب ایران مواجه با تلفات بسیار سنگینی شدیم بطوریکه تعدادی از زنبورستان ها در اثر استفاده از سموم غیراستاندارد از بین رفتند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: امروز در برخی نقاط دنیا برای استقلال کندوهای زنبورعسل دعوت رسمی از پرورش دهندگان صورت می گیرد و به ازای هر کلنی استقرار مبالغی برای دستمزد و هزینه اقامت کلنی از طرف باغدار و مزرعه دار پرداخت می شود ولی در کشور ما چنین تفاهمی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: امروز به زنبورداران در کشور ما به عنوان مزاحم نگاه می شود در حالیکه شریف ترین بخش شاغل در کشور هستند.

دماوندی نژاد متوسط بهره برداری از کلنی های زنبور عسل کشور را ۱۲ کیلو گرم عنوان کرد و گفت: در بخش پرورش زنبور عسل با چالش هایی مواجه هستیم که اصلی ترین موضوعی که باید به آن پرداخته شود پایین بودن بهره وری در کلنی های زنبور عسل است.

وی چالش دیگر کشور را قاچاق عسل نامرغوب دانست و افزود: متاسفانه بر اساس گزارش های دریافتی، برخی عسل های خارجی نامرغوب به صورت قاچاق و با قیمت هایی ارزان وارد بازار می شود که برای حفظ شغل زنبورداری در کشور و حمایت از زنبورداران موظف هستیم در ورود قاچاق این محصول تلاش کنیم.

دماوندی نژاد خاطرنشان کرد: در وزارت جهاد کشاورزی در نقطه شروع تغییر نگاه در وزارتخانه قرار داریم و برای حفظ و حراست از این شغل ارزشمند و تاریخی و سنتی و ارتقای فضای کسب و کار در بخش زنبور عسل تلاش خواهیم کرد.

استان البرز میزبان سومین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره ملی زنبور عسل در روزهای پنجم و ششم بهمن ماه جاری  است.

این کنگره به منظور انتقال تجارب و آخرین یافته های پژوهشی جهان در خصوص زنبور عسل به تولیدکنندگان کشور در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات علوم دامی مستقر در کرج برگزار شده است.

در فراخوان مقالات علمی ۱۱۷ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و داوری شد که از بین آن ها ۲۳ مقاله به صورت سخنرانی و ۷۷ مقاله نیز به صورت پوستر پذیرفته شد و ۱۷ مورد هم در چارچوب محورهای کنگره قرار نگرفت.

در این کنگره حدود ۵۰۰ نفر شرکت کننده از جمله ۳۸ نفر میهمان خارجی حضور یافتند و به صورت وبیناری سخنرانی خواهد داشت.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار