صنعت نیشکر؛ تجلّی «ما می‌توانیم» /۳۳ سال تلاش نیشکرمردان برای «ایرانی استوار»

تاریخ انتشار: سه شنبه 11 بهمن 1401 | 09:34 ق.ظ
صنعت نیشکر؛ تجلّی «ما می‌توانیم» /۳۳ سال تلاش نیشکرمردان برای «ایرانی استوار» دکتر عبدعلی ناصری در آستانه چهل و چهارمین بهار انقلاب به دستاوردهای صنعت نیشکر، اشاره کرد و این صنعت را تجلّی عینی شعار «ما می‌توانیم» دانست که با بهره‌گیری از توان داخلی در بحبوحه تحریم‌های استکبار جهانی، پیشرفت‌های شگرفی در بزرگترین طرح کشاورزی و صنعتی ایران رقم زده است.

صنعت نیشکر در چهل و چهارمین بهار انقلاب، سربلند از انجام وظایف و ماموریت‌هاست». این را دکتر عبدعلی ناصری مدیرعامل بزرگترین شرکت نیشکری ایران در حالی می‌گوید که صنعت نیشکر در سومین سال از سومین دهه فعالیت خود به سر می‌برد و توانسته با گذر از بحران‌ها به ثباتی دست یابد که نتیجه‌ی آن شیرینی کام مردم در گستره‌ی ایران اسلامی است.

دکتر عبدعلی ناصری در آستانه چهل و چهارمین بهار انقلاب به دستاوردهای صنعت نیشکر، اشاره کرد و این صنعت را تجلّی عینی شعار «ما می‌توانیم» دانست که با بهره‌گیری از توان داخلی در بحبوحه تحریم‌های استکبار جهانی، پیشرفت‌های شگرفی در بزرگترین طرح کشاورزی و صنعتی ایران رقم زده است.

نیشکر؛ صنعتی چند محصولی

استفاده از توان داخلی و بهره‌گیری از نیروهای متخصص، پویایی صنعت نیشکر را دوچندان کرده است و به گفته مدیرعامل توسعه نیشکر، این مهم باعث شده این مجموعه صنعتی، به سلامت از بحران‌ها عبور کند و ایران اسلامی را در تولید محصول استراتژیک شکر در مسیر خودکفایی قرار دهد.

تولیدشکر، تنها یک فرآورده از تولیدهای متنوع توسعه نیشکراست. دکتر ناصری، نیشکر را صنعتی «چندمحصولی» می‌داند که انقلابی صنعتی در گستره‌ی هشت واحد نیشکری رقم زده و توانسته با تولید محصولاتی نظیر الکل طبی، خمیرمایه، ام.دی.اف، خوراک دام، نئوپان، شکرهای طعم‌دار شکر قهوه‌ای و… به عنوان شرکتی راهبردی مطرح شود.

راه دشوار اما شیرین

 یکی از دستاوردهای شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی که از سال گذشته رقم خورد و در آستانه چهل و چهارمین بهار انقلاب به ثمر نشسته، دمیدن روح امید در قدیمی‌ترین واحد نیشکری ایران است. راهِ طی‌شده در این یکسال برای خروج هفت‌تپه از بن بست، به گفته ناصری هرچند دشوار اما شیرین بود و باعث شد پس از سال‌ها هفت‌تپه وارد مدار تولید شود و لبخند امید بر چهره‌ی کارگران نقش ببندد.

هفت‌تپه تنها دستاورد صنعت نیشکر نیست؛ این شرکت، در ادامه راه، بر قله‌هایی از موفقیت ایستاده که ثمره‌ی جان‌فشانی و تلاش بی‌وقفه ۲۶ هزار کارگر است. مدیرعامل توسعه نیشکر، تولید برق نیشکری، ساخت کارنده نیشکر، بهره برداری از بزرگترین تصفیه پساب صنعتی «تغلیظ ویناس»، طراحی و تولید دروگر، تولید واریته‌های سازگار با اقلیم خوزستان، برداشت پررونق محصولات غیرنیشکری، بازسازی ادوات کشاورزی، تولید یخ خشک در قلب شکرستان ایران و… را بخشی دستاوردهایی برشمرد که به همت خانواده پرجمعیت نیشکر محقق شده است.

پرجمعیت ترین صنعت کارگری خوزستان

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر، این صنعت را با ایجاد اشتغالی بالغ بر ۲۶ هزار نفر، پرجمعیت ترین صنعت کارگری خوزستان می‌داند که با خانواده‌ای به وسعت ۱۰۰ هزار نفر، توانسته معیشت تعداد زیادی را در پهنه خوزستان به این گیاه گره بزند و سربلند از آن بیرون آید.

گوهری تابناک بر تارک صنعت نیشکر

«خدمت به مردم چون گوهری تابناک بر تارک صنعت نیشکر است». این را دکتر ناصری در ادامه بیان دستاوردهای صنعت نیشکر در چهل و چهارمین بهار انقلاب می‌گوید و ادامه می‌دهد: این صنعت همواره در هنگامه‌ی حوادث و بحران‌ها در کنار مردم بوده و خدمت به آنان را چون گوهری گران‌قدر ارج دانسته است.

وی ایستادگی مردان نیشکر در زمانه‌ی سیل در روستاهای همجوار واحدهای نیشکری و آبرسانی گسترده به روستاهای پیرامونی در زمان خشکسالی را دو نمونه از چندین و چند مورد حضور همیشگی این شرکت در کنار مردمان مناطق پیرامونی عنوان می‌کند.

در کنار این دو مورد، ساخت و تجهیز و بازسازی مدارس، احداث پل بر رودخانه کارون به منظور تسهیل ارتباط مردم منطقه، توسعه و گسترش راه‌های ارتباطی روستایی و کمک به رفع مشکلات زیرساختی، اعزام تیم‌های پزشکی و درمان رایگان روستاییان، بخش دیگری از اقدامات صنعت نیشکر در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی است که مدیرعامل توسعه نیشکر بدان اشاره دارد.

دکتر ناصری در پایان، بار دیگر این صنعت را تجلّی شعار «ما می‌توانیم» دانست که در طول ۳۳ سال از حیات‌اش، توانسته ایران اسلامی را در تولید چند محصول استراتژیک در مسیر خودکفایی قرار دهد و در مسیر «ایرانی استوار» گام بردارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار