مقاوم‌ترین آتشکده خوزستان مرمت شد

تاریخ انتشار: دوشنبه 17 بهمن 1401 | 09:41 ق.ظ
مقاوم‌ترین آتشکده خوزستان مرمت شد عملیات حفاظتی، مرمتی، استحکام‌بخشی دیواره‌ها و محوطه‌سازی بنای تاریخی «چهارتاقی سیم‌بند» در شهرستان اندیکا انجام شد.  بنابر اعلام اداره میراث فرهنگی اندیکا، این اقدامات با تخصیص اعتبار از محل اعتبارات اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان صورت گرفته است. قدمت «چهارتاقی سیم‌بند» به دوره ساسانیان ـ صدر اسلام برمی‌گردد و در روستای […]

عملیات حفاظتی، مرمتی، استحکام‌بخشی دیواره‌ها و محوطه‌سازی بنای تاریخی «چهارتاقی سیم‌بند» در شهرستان اندیکا انجام شد.

 بنابر اعلام اداره میراث فرهنگی اندیکا، این اقدامات با تخصیص اعتبار از محل اعتبارات اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان صورت گرفته است.

قدمت «چهارتاقی سیم‌بند» به دوره ساسانیان ـ صدر اسلام برمی‌گردد و در روستای سیم‌بند شهرستان اندیکا واقع شده است. این بنا به شکل مکعب است که از طرفین دارای ورودی‌های هلالی شکل است و حالت بزرگی و عظمت این بنا ناشی از عناصر متشکل و توازن ترکیب بنا است.

«چهارتاقی سیم‌بند» در سه کیلومتری ضلع جنوبی روستای ناصرخسرو و حدود یک کیلومتری جنوب محل کارگاه خاکبرداری سد مسجدسلیمان و حدود ۶۰۰ متری دامنه شمالی کوه شور (شو) و بر فراز پشته‌ای طبیعی که بر بخش وسیعی از دشت اندیکا اشراف دارد واقع شده است.

در سال‌های اخیر متاسفانه قسمت گنبد بنا فروریخته اما هنوز ابهت و شکوه خود را حفظ کرده است. بنا به صورت خشکه‌چین است و با پشت‌بندهایی تقویت شده است و به شکل ماهرانه‌ای در عین سادگی پرداخته و ساخته شده است. در بررسی‌های اخیر کاربری تقویمی آن نیز به اثبات رسیده است.

مصالح بنای «چهارتاقی سیم‌بند» به سبک رگ‌چین و از خرسنگ‌های نسبتا بزرگ خشک‌چین (بدون ملات) و تقریبا سالم بازشناخته شده است. بلندترین قسمت فعلی این بنا کنج جنوب شرقی آن است به ارتفاع ۲۳/۳متر. آن چه از وضعیت بنای یاد شده مشهود است ارتفاع چهارتاقی مذکور پیش از این بوده که تخریب شده است  و آن چه از ظواهر برمی‌آید وجود خرسنگ‌های بزرگ در این بنا ضرورت داشتن ملات را کم‌رنگ کرده است اما در سطح داخلی درها و پاره‌ای از جرز دیوارهای بیرونی آن نشانه‌هایی ازگچ مالی نیم‌پخته زمختی یافت شده است.

«چهارتاقی سیم‌بند» یا «آتشکده سیم‌بند» سالم‌ترین و مقاوم‌ترین آتشکده موجود در خوزستان است. این اثر ۹ فروردین ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۲۹۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار