چرا برخی ایستگاه‌های خوزستان شاخص‌های آلودگی هوا را نشان نمی‌دهند؟

تاریخ انتشار: دوشنبه 17 بهمن 1401 | 09:31 ق.ظ
چرا برخی ایستگاه‌های خوزستان شاخص‌های آلودگی هوا را نشان نمی‌دهند؟ کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره‌کل محیط زیست خوزستان در مورد نشان ندادن شاخص‌های آلودگی هوا در برخی ایستگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد. علیرضا آذریان، با اشاره به وضعیت ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا اظهار کرد: برخی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهرهای مختلف صرفا غبار PM۱۰ را اندازه‌گیری می‌کنند اما ایستگاه‌های سنجش آلودگی اهواز هم آلودگی […]

کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره‌کل محیط زیست خوزستان در مورد نشان ندادن شاخص‌های آلودگی هوا در برخی ایستگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.

علیرضا آذریان، با اشاره به وضعیت ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا اظهار کرد: برخی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهرهای مختلف صرفا غبار PM۱۰ را اندازه‌گیری می‌کنند اما ایستگاه‌های سنجش آلودگی اهواز هم آلودگی بر اساس PM۱۰ و هم ذرات PM۲.۵ میکرون را اندازه می‌گیرند.

وی افزود: برخی شهرهای خوزستان که صنعتی نیستند یا در مجاورت یک شهر صنعتی دارای ایستگاه سنجش آلودگی ذرات PM۲.۵ قرار دارند، صرفا ایستگاه‌های سنجش غبار PM۱۰ دارند.

کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره‌کل محیط زیست خوزستان در مورد علت نشان ندادن یکی از شاخص‌های آلودگی هوا در برخی ایستگاه‌ها گفت: در پی وقوع گرد و غبار عراقی در خوزستان در یکی دو روز اخیر مشاهده شد که همزمان با افزایش شاخص‌های PM۱۰، شاخص PM۲.۵ نیز افزایش یافت که این وضعیت نشان می‌دهد هنوز غبار در کشور باقی مانده و با جریان‌های داخلی جابه‌جا می شود در نتیجه در برخی از جاها PM۱۰ و برخی جاها PM۲.۵ را بالا می‌برد.  

آذریان عنوان کرد: بنابراین زمانی که غبارها جابه‌جا می‌شوند، غبار از شهرهای دیگر حرکت می‌کند و حین حرکت، توسط آنالیزور ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا اندازه‌گیری می‌شود. با توجه به اینکه ذرات PM۲.۵ ماندگاری بیشتری دارد به سمت ایستگاه‌های میان دستی حرکت می‌کند و موجب افزایش این آلاینده‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: زمانی که غلظت غبار PM۱۰ افزایش می‌یابد، آلودگی بر اساس PM۲.۵ میکرون به سمت ایستگاه‌های دیگر می‌رود بنابراین در حال حاضر غبار PM۱۰ بر PM۲.۵ غالب شده که این شرایط موجب شده اکثر ایستگاه‌ها غبار PM۱۰ را نشان دهند. 

کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره‌کل محیط زیست خوزستان با اشاره به تاثیر مشکلات تجهیزات در نشان ندادن شاخص آلودگی هوا، گفت: در برخی اوقات کامیپوتری که داده‌ها را انتقال می‌دهد، مستهلک می‌شود و تعمیر آن چند روزی زمان می‌برد. برخی اوقات آنالیزورهای ایستگاه‌های سنجش آلودگی نیز خراب می‌شوند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار